تفاوت تونیک و تونر چیست؟

0 0
  • تاریخ : 1402/10/9
  • بازدید : 305
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

وقتی صحبت از تنوع محصولات مراقبت از پوست می‌شود، بسیاری از مردم تفاوت بین موارد اساسی مانند تفاوت تونیک و تونر را درک نمی‌کنند؛ به همین دلیل از آن‌ها به طور نادرست استفاده می‌کنند یا اصلا استفاده نمی‌کنند. با این حال، هر یک از این محصولات برای روتین روزانه مهم هستند، اهداف متفاوتی دارند و در مراحل مختلف مراقبت از پوست استفاده می‌شوند. به همین دلیل، در این مطلب از محصولات مراقبت از پوست و مو فب پابلیک قصد داریم بدانیم هر یک از آن‌ها چیست، چرا باید از آن‌ها استفاده شود و چه تفاوت‌هایی با هم دارند.

تونر چیست؟

تونرها یکی از موثرترین و در عین حال، دست کم گرفته‌ترین محصولات مراقبت از پوست هستند. تونر یک فرمول مبتنی بر مایع است که برای بازگرداندن تعادل pH پوست، حذف ناخالصی‌ها و چربی اضافی از سطح پوست و کمک به سفت شدن منافذ طراحی شده است. این محصول بسته به فرمولاسیون و مواد تشکیل‌دهنده‌ای که دارد، می‌تواند تاثیرات آبرسان، آرام‌بخش یا قابض داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
مراقبت از پوست به 15 روش موثر

هدف از استفاده از تونر، از بین بردن آلودگی‌ها، آرایش یا روغن باقیمانده روی پوست بعد از شستشو است. تونر همچنین می‌تواند با پاک کردن چربی اضافی و بازگرداندن تعادل، به نرمال کردن سطح pH پوست شما کمک کند. علاوه بر این، بیشتر فرمولاسیون‌های تونر حاوی مواد فعالی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی هستند که با نفوذ عمیق به منافذ باعث شفاف کردن و روشن کردن رنگ پوست می‌شوند.

تونر چیست؟

مزایای تونر

تقریبا همه تونرها را می‌شناسند، اما برخی ممکن است با تمام فوایدی که برای پوست دارد، آشنا نباشند. از باز کردن منافذ پوست گرفته تا جلوگیری از چین‌وچروک و آکنه، تونرها محصولی عالی برای هر روتین مراقبت از پوست هستند. در این بخش از مطلب تفاوت تونیک و تونر، پنج مزیت فوق‌العاده تونر صورت برای پوست شما آورده شده است:

از بین بردن آلودگی‌های اضافی

پاک کننده‌های معمولی برای از بین بردن گردوغبار، چربی و باکتری‌ها از سطح پوست عالی هستند، اما نمی‌توانند به صورت عمیق به منافذ نفوذ کنند و آلودگی‌های سخت و باقیمانده‌های آرایش را از بین ببرند. اینجاست که تونرها وارد می‌شوند. تونرها حاوی محلول‌هایی هستند که می‌توانند به عمق منافذ پوست نفوذ کنند و باقی‌مانده‌های سرسختی را که دیگر پاک‌کننده‌ها قادر به از بین بردنشان نیستند، از بین ببرند.
بیشتر بخوانید: روتین پوست چرب چیست؟

مزایای تونر

متعادل کردن سطح Ph

وقتی صحبت از مراقبت از پوست می‌شود، سطح pH بسیار مهم است. اسیدیته پوست می‌تواند تحت تاثیر عناصری مانند آلودگی و غیره قرار بگیرد، به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند تعادل pH را با یک تونر اصلاح کنید. تونرها حاوی موادی هستند که می‌توانند به بازیابی لایه اسیدی طبیعی پوست کمک کنند و pH آن را به سطح متعادلی برگردانند که برای حفظ رطوبت و بازسازی سلول‌های سالم بهینه است.

کنترل تولید سبوم

سبوم یک عنصر مهم در حفظ سلامت پوست است، اما زیادی آن می‌تواند مشکل‌ساز شود. خوشبختانه، تونرها می‌توانند به کنترل تولید سبوم کمک کنند تا از ظاهری چرب و براق جلوگیری شود. تونرها حاوی مواد قابض مانند روغن درخت چای هستند که به آرامی چربی‌های اضافی پوست را از بین می‌برند. آن‌ها همچنین منافذ را می‌بندند و احتمال مسدود شدن آن‌ها توسط سبوم اضافی را کاهش می‌دهند.

کنترل تولید سبوم از مزایای تونر

بازیابی آبرسانی به پوست

تونرها نه تنها با از بین بردن هرگونه آلودگی یا چربی اضافی به حفظ تعادل pH پوست کمک می‌کنند، بلکه با دارا بودن انواع مواد طبیعی مانند آلوئه ورا یا گلاب، رطوبت را به پوست بازمی‌گردانند. وقتی تونرها به طور مستقیم بعد از تمیز کردن استفاده می‌شوند، یک لایه محافظتی اضافی در برابر عوامل آسیب‌رسان محیطی ایجاد می‌کنند و در عین حال باعث حجیم شدن و بهبود پوست دهیدراته می‌شوند.

درمان مشکلات خاص پوست

انواع مختلفی از تونرها وجود دارد که مناسب با هر نوع پوست و نگرانی طراحی شده‌اند. برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه، یک تونر قابض یا مبتنی بر الکل به از بین بردن چربی‌های اضافی و ناخالصی‌ها کمک می‌کند و در عین حال منافذ را به حداقل می‌رساند. اگر می‌خواهید به پوست خود آنتی‌اکسیدان بیشتری بدهید، به دنبال تونر حاوی چای سبز یا تونر گیاهی باشید.
بیشتر بخوانید:
علل خشکی پوست چیست؟

برای پوست‌های خشک می‌توانید از یک تونر غنی از روغن و ساخته شده با مواد آرام‌بخش مانند آلوئه ورا یا بابونه استفاده کنید که به جبران رطوبت از دست رفته کمک می‌کند. اگر به دنبال کاهش علائم پیری هستید، تونرهای زیادی وجود دارند که دارای ترکیبات فعالی مانند اسید گلیکولیک یا اسید کوجیک هستند که می‌توانند فواید طولانی مدت به همراه داشته باشند.

درمان مشکلات خاص پوست از مزایای تونر

انواع تونر صورت

در این بخش از مطلب تفاوت تونیک و تونر، خوب است بدانید که تونرها بر اساس نیاز و کاربرد مصرف‌کنندگان تولید شده‌اند و دارای انواع مختلفی هستند که در جدول زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید:
آموزش کامل نحوه استفاده از تونر

انواع تونر صورت کاربرد
1- تونرهای آبرسان
  • این دسته، ملایم‌ترین تونرهای صورت هستند که مرطوب‌کننده‌هایی مانند اسید هیالورونیک یا گلیسیرین را در ترکیبات خود دارند. تمام هدف یک تونر آبرسان این است که پوست را سریع آبرسانی کرده و به آن طراوت ببخشد. همچنین، این تونرها پوست را از شر احساس سفت شدن ناشی از برخی پاک‌کننده‌ها و همچنین هرگونه آلودگی باقیمانده خلاص می‌کنند.
  • از همین رو، تونرهای آبرسان ارتباط زیادی با پاکسازی عمیق ندارند؛ زیرا آن‌ها آلودگی زیادی را از روی پوست پاک نمی‌کنند، اما یک لایه آبرسانی اضافی ایجاد می‌کنند.
  • تونرهای آبرسان برای انواع پوست مناسب هستند؛ اما به طور خاص برای انواع پوست‌های خشک در نظر گرفته شده‌اند.
2- تونرهای لایه‌بردار
  • این نوع از تونرها، راز درخشان شدن پوست هستند. تونرهای لایه‌بردار معمولا حاوی نوعی هیدروکسی اسید یا آنزیم‌های میوه هستند. محبوب‌ترین انواع تونرهای لایه‌بردار، تونرهای اسید گلیکولیک و تونرهای اسید سالیسیلیک هستند. تونرهای لایه‌بردار پاکسازی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.
  • آن‌ها شما را از شر سلول‌های مرده پوست خلاص می‌کنند و پوسته پوسته شدن، تیرگی و زبری پوست را از بین می‌برند. علاوه بر این، طیف وسیعی از نگرانی‌های پوستی، ازجمله خطوط ریز را برطرف می‌کنند.
  • تونرهای لایه‌بردار بیشتر برای پوست‌های معمولی، مختلط و چرب مناسب هستند؛ زیرا ممکن است برای پوست‌های خشک و حساس تحریک‌کننده باشند. با این حال، با کمک اسیدهای لایه‌بردار فوق‌العاده ملایم، انواع پوست‌های خشک و حساس نیز می‌توانند از این روند بهره‌مند شوند.
3- تونرهای درمانی
  • تونرهای درمانی هدفمندتر هستند و برای حل مشکلات پوستی خاص طراحی شده‌اند. آن‌ها معمولاً به عنوان تونرهای تسکین دهنده، تونرهای روشن کننده، تونرهای ضد پیری، تونرهای متعادل کننده و غیره به بازار عرضه می‌شوند. آن‌ها بیشتر از آبرسانی به پوست را انجام می‌دهند زیرا حاوی مواد فعال قوی هستند.
بسته به مواد فعالی که دارند، تونرهای درمانی برای هدف قرار دادن مشکلات پوستی مانند چربی اضافی، منافذ بزرگ، جای زخم یا حساسیت مناسب هستند.

انواع تونر صورت

تونیک پوست چیست؟

تونیک نوعی محصول مراقبت از پوست است که وظیفه پاکسازی و احیا را بر عهده دارد. این محصول، سبک و باطراوت بوده و بر پایه مواد فعال گیاهی و آبرسان ساخته شده است. مهم‌ترین کاربرد تونیک، تامین آب و رطوبت مورد نیاز برای سلول‌های پوستی است. تونیک جلوی خشکی و دهیدراته شدن پوست را می‌گیرد.
بیشتر بخوانید:
ترتیب استفاده از محصولات پوستی چیست؟

تونیک پوست چیست؟

مزایای تونیک پوست

استفاده از خرید تونیک پاک کننده صورت مزایای زیادی را به همراه دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

متعادل کردن سطح ph پوست

استفاده از صابون‌ها معمولا باعث به هم خوردن تعادل PH صورت می‌شود. تونیک‌ها از طریق متعادل کردن اسید روی پوست، باعث شاداب‌تر شدن و صاف‌تر دیده شدن صورت می‌شوند. علاوه بر این، جلوی بروز چین‌وچروک‌های زودرس را نیز می‌گیرند.
بیشتر بخوانید:
برای سلامتی و شادابی پوست چه مکمل‌هایی نیاز داریم؟

متعادل کردن سطح PH پوست از مزایای تونیک پوست

کوچک کردن منافذ پوست

منافذ باز روی صورت، راحت‌تر کثیفی‌ها، چربی‌ها و سبوم را جذب می‌کنند. تونیک‌ها محصولات فوق‌العاده‌ای هستند که از طریق جمع و سفت کردن منافذ و همچنین لایه‌برداری طبیعی آن‌ها، جلوی این روند را می‌گیرند. علاوه بر این، وظیفه محافظت از پوست در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی را نیز بر عهده دارند.
بیشتر بخوانید:
روش استفاده از تونیک صورت

کوچک کردن منافذ پوست از مزایای تونیک پوست

کاهش جوش‌های صورت

تونیک‌ها از طریق حذف چربی‌ها و سلول‌های مرده، جوش‌ها و لک‌های صورت را کاهش می‌دهند.

کاهش جوش‌های صورت از مزایای تونیک صورت

دارا بودن خاصیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی

تونیک‌ها باعث بهبود ظاهر پوست و حفظ رطوبت طبیعی سطح آن شده و از این طریق کمک می‌کنند پوستی سالم و درخشان داشته باشید. علاوه بر این، به سرعت جذب پوست می‌شوند و رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز پوست را تامین می‌کنند.

تسکین دهنده پوست

تونیک‌ها برای پوست‌های حساس و ملتهب عالی هستند و قرمزی و التهاب آن را کاهش می‌دهند.
بیشتر بخوانید:
جوش زیرپوستی چیست؟ علل آن چیست و چگونه درمان کنیم؟

انواع تونیک صورت

در ابتدا مهم‌ترین هدفی که تونیک‌های صورت دنبال می‌کردند، آبرسانی و تامین رطوبت پوست بود؛ اما رفته رفته، محصولات جدیدتری روانه بازار شدند که دارای کاربردهای اختصاصی و مزایای منحصر به فردی هستند. امروزه، تونیک‌ها در انواع مختلفی همچون آبرسان، تسکین دهنده، قابض و غیره روانه بازار می‌شوند که در ادامه این مطلب از تفاوت تونیک و تونر، در جدول زیر در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

انواع تونیک صورت کاربرد
1- تونیک آبرسان
  • تونیک‌های آبرسان دارای ترکیبات مغذی بسیاری هستند و می‌توانند آب و رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کنند. قدرت آبرسانی این تونیک‌ها به حدی بالاست که از طریق هیدراته نگه داشتن پوست، سد دفاعی پوست را در برابر گرما، خشکی، باد و غیره تقویت می‌کنند.
  • تونیک‌های آبرسان دارای فرمولاسیون‌های اختصاصی هستند که باعث رشد سلول‌های کلاژن و تقویت الاستین شده و استحکام و قوام بافت پوست را به دنبال دارند. این فرمولاسیون‌های خاص، از دست دادن آب را در شرایط محیطی مختلف به حداقل می‌رسانند.
2- تونیک تسکین دهنده
  • هدف از تولید این دسته از تونیک‌ها، کاهش و کنترل التهابات پوستی مختلف مانند جوش‌های ملتهب، واکنش‌های آلرژیک و غیره است.
  • این تونیک‌ها با داشتن فرمولاسیون‌های بسیار ملایم، با انواع پوست‌ها سازگاری دارند. علاوه بر این، به دلیل داشتن ترکیبی از مواد شیمیایی و گیاهی التیام‌بخش، منجر به کاهش التهاب، قرمزی و تحریک‌های پوستی می‌شوند.
3- تونیک قابض
  • تونیک‌های قابض، آلودگی‌های عمقی منافذ باز را از بین می‌برند و منجر به بسته شدن منافذ می‌شوند. علاوه بر این،ph پوست را نیز متعادل می‌کنند.
  • مکانیسم قابض این دسته از تونیک‌ها به گونه‌ای است که کم‌کم باعث کنترل تولید سبوم و چربی اضافه پوست می‌شوند و در عین حال، رطوبت پوست را نیز حفظ می‌کنند.

تفاوت تونیک و تونر در چیست

تونیک‌ها و تونرها، علاوه بر شباهت‌هایی که با هم دارند، دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. هر دوی این محصولات، بعد از شستشوی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، هر دو پوست را برای مراحل بعدی روتین مراقبتی آماده می‌کنند، اما دارای اهداف، بافت و مواد تشکیل‌دهنده متفاوتی هستند.

  • تونرهای پوست معمولا مایع بوده و ناخالصی‌ها و باقیمانده‌های پاک کننده‌های صورت را از بین می‌برند و سطح PH پوست را متعادل می‌کنند. علاوه بر این، دارای ترکیبات طراوت‌بخش، جوان‌کننده و متعادل کننده پوست هستند. تونرهای پوست چرب، ترکیبات ضدالتهاب، تسکین دهنده و سفت کننده نیز دارند.
  • تونیک‌ها نیز بیشتر در حالت مایع موجود هستند، اما می‌توانید آن‌ها را در حالت ژل مانند یا کرمی نیز ببینید. تونیک‌ها دارای ترکیبات مرطوب‌کننده با اثر فوری هستند. علاوه بر این، به طور فعال پوست را آبرسانی می‌کنند، باعث درخشش طبیعی می‌شوند و رنگ پوست را بهبود می‌بخشند.

تفاوت تونیک و تونر در چیست

دکتر زایشنر که یکی از متخصصان زیبایی معروف است، در مورد تفاوت تونیک و تونر این چنین می‌گوید:

در گذشته از تونرها برای متعادل کردن سطح PH پوست و همچنین حذف چربی‌های اضافه روی سطح پوست استفاده می‌شد. تونیک‌ها نیز بیشتر برای اهداف خاصی همچون روشن‌کنندگی، تسکین دهندگی و تقویت‌کنندگی کاربرد داشتند. رفته رفته مرز بین تفاوت تونیک و تونر کمرنگ شد. تونرهای امروزی دارای خاصیت آبرسانی و ضد پیری هستند و دیگر مانند گذشته، فقط برای از بین بردن چربی‌ها کاربرد ندارند.

سخن پایانی

در این مطلب از فب پابلیک، به بررسی تفاوت تونیک و تونر پرداختیم و سعی کردیم هر دو این محصولات را به طور کامل از لحاظ انواع و مزایا به شما معرفی کنیم. در پایان، با در نظر گرفتن نیازی که دارید و همچنین، بر اساس موارد گفته شده، می‌توانید نسبت به انتخاب محصول مناسب اقدام کنید. اگر سابقه استفاده از این محصولات را داشته‌اید، می‌توانید تجربیاتتان را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چگونه از تونر استفاده کنیم؟

ابتدا باید صورتتان را بشویید و تونر مناسب پوستتان را انتخاب کنید. سپس با نوک انگشتانتان، پد پنبه ای آغشته به تونر را روی صورت بکشید. تونرهای بیشتری را روی نواحی چرب بمالید و اجازه دهید خشک شود. بعد از جذب تونر، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

کاربرد تونر گلیکولیک اسید چیست؟

اسید گلیکولیک همان AHA است و تونرهای اسید گلیکولیک با از بین بردن سلول‌های مرده و ترویج سلول‌های جدید، پوست را لایه‌برداری می‌کنند. علاوه بر این، لکه‌های تیره و هایپرپیگمانتاسیون را محو می‌کنند و در نتیجه باعث یکدست‌تر شدن پوست می‌شوند. همچنین منافذ پوست را به حداقل می‌رسانند و با از بین بردن سلول‌های مرده بیرونی پوست، به محصولات مراقبت از پوست اجازه نفوذ موثرتری می‌دهند.

چه زمانی و چگونه باید از تونیک صورت استفاده کرد؟

از تونیک صورت دو بار در روز بین مراحل پاکسازی و مرطوب‌کنندگی استفاده کنید؛ زیرا از همان ابتدا به تغذیه پوست کمک می‌کند. چند قطره از آن را در کف دستتان بریزید و سپس به آرامی روی صورت خود پخش کنید و گردن خود را فراموش نکنید تا ظاهری درخشان داشته باشید!

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما