برای سلامت و شادابی پوست، چه مکمل‌هایی نیاز داریم؟

0 1
  • تاریخ : 1401/11/30
  • بازدید : 403
میانگین امتیاز 5.00 از 2 رای داده شده
0 1

برای داشتن پوستی سالم و شاداب نه تنها استفاده از محصولات مراقبت از پوست مانند مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها و کرم‌های دور چشم می‌تواند کمک کننده باشد، بلکه رژیم غذایی و سبک زندگی شما نیز نقش مهمی در سلامت پوست دارد.

در حالی که پیروی از یک سبک تغذیه سالم با غذاهای غنی از مواد مغذی، کلیدی برای داشتن پوستی سالم است، برخی افراد هنوز مطمئن نیستند که آیا مکمل‌ها، از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب مانند روغن ماهی، نیز می‌توانند به حفظ سلامت و درخشنگی پوست کمک کند یا خیر.

در این مقاله، آنچه علم در مورد استفاده از مکمل‌ها برای سلامت پوست می‌گوید را با شما در میان می‌گذاریم و برخی از باورهای نادرست رایج در مراقبت از پوست را رد می‌کنیم.

 

چه مکمل‌هایی برای پوست مهم و لازم است؟

۱. کلاژن

اگر هر روز صبح یک پیمانه کلاژن به قهوه خود اضافه می‌کنید یا یک مکمل کلاژن روزانه به این امید که سلامت پوست شما را تقویت کند، مصرف می‌کنید، تنها نیستید.

مکمل‌های کلاژن از محبوب‌ترین مکمل‌هایی هستند که برای داشتن پوستی سالم‌ به بازار عرضه می‌شوند.

دانشمندان هنوز در حال تحقیق هستند که مکمل‌های کلاژن چگونه بر پوست تأثیر می‌گذارند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این مکمل‌ها ممکن است به بهبود جنبه‌های خاصی از سلامت پوست، از جمله عمق چین و چروک، خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون کمک کنند.

با این حال، دانشمندان هشدار می‌دهند که اگرچه مکمل‌های کلاژن در برخی مطالعات فواید پوستی را نشان می‌دهند، اما میزان اثر بخشی آنها در ادعاهای رسانه‌ای و بازاریابی اغلب اغراق‌آمیز هستند.

۲. روغن ماهی (اسیدهای چرب امگا۳)

با توجه به اخبار موجود در دنیای سلامت و تندرستی، روغن ماهی غنی از امگا۳ از طرق مختلفی برای سلامتی مفید است، مانند تقویت سلامت قلب، بهبود عملکرد حافظه و کاهش درد مفاصل.

اما آیا آنها می توانند ظاهر پوست شما را بهبود بخشند؟  بله. چربی های امگا۳ نقش مهمی در عملکرد پوست دارند و کمبود آن می تواند بر پوست شما تأثیر منفی بگذارد و حتی باعث بیماری های پوستی شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های امگا۳ می‌توانند برای افرادی که بیماری‌های پوستی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس، آکنه و زخم‌های پوستی دارند، مفید باشد. مکمل های امگا۳ نیز ممکن است به محافظت در برابر سرطان پوست کمک کنند.

۳. ویتامین C

ویتامین C برای سلامت پوست ضروری است، زیرا برای تولید کلاژن بسیار مهم است و به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند. به همین دلیل است که کمبود ویتامین C منجر به اختلال در ترمیم زخم، مشکلات مربوط به تشکیل کلاژن و سایر اثرات منفی بر روی پوست می شود.

بسیاری از افراد از درمان‌های موضعی ویتامین C برای بهبود ظاهر پوست خود استفاده می‌کنند، اما آیا مصرف مکمل های خوراکی ویتامین C نیز می تواند برای پوست مفید باشد؟ 

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل ویتامین C به افزایش تولید کلاژن کمک می کند. به علاوه، تحقیقات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است با ظاهر بهتر پوست همراه باشد.

برخی از یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند که مکمل‌های ویتامین C ممکن است جنبه‌های ظاهری پوست، از جمله چین و چروک و خشکی را، در صورت مصرف در کنار سایر مواد مغذی مانند کلاژن و روی، بهبود بخشند.

۴. بیوتین

بیوتین یک ویتامین B است که همیشه در مکمل های مو، پوست و ناخن یافت می‌شود. با اینکه بسیاری از مردم برای داشتن پوستی درخشان و موهای قوی به بیوتین سوگند یاد می‌کنند، اما جالب لست بدانید هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل‌های بیوتین برای پوست، مو یا ناخن‌ها مفید هستند یا ظاهر پوست را بهبود می‌بخشند، وجود ندارد! مگر اینکه واقعاً کمبود بیوتین داشته باشید.

کمبود بیوتین نادر است و مکمل‌های بیوتین معمولاً برای افراد سالمی که رژیم غذایی متعادلی دارند لازم نیست. دلیل آن این است که غذا های روزمره، مانند تخم مرغ و گندم و جو، حاوی بیوتین هستند و باکتری‌های روده شما نیز آن را تولید می‌کنند.

مکمل‌های بیوتین نه تنها برای بهبود سلامت پوست ضروری نیستند، بلکه می‌توانند در آزمایش‌های مهم آزمایشگاهی مانند آزمایش‌های عملکرد تیروئید نیز اختلال ایجاد کنند. این تداخل می تواند خطرناک باشد، به ویژه در شرایط اضطراری.

بنابراین، تا زمانی که دلیلی برای مکمل با بیوتین ندارید، به امید بهبود ظاهر پوست خود، پول خود را برای مکمل های بیوتین هدر ندهید.

۵. مولتی ویتامین 

مولتی ویتامین‌ها به طور کلی می‌توانند برای افرادی که ریزمغذی های کافی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند مفید باشد، اما آیا برای سلامت پوست به آنها نیاز داریم؟

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد ممکن است به بهبود نگرانی‌های رایج پوست مانند خشکی و تیرگی در برخی افراد کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ شامل ۵۰ زن ۳۵ تا ۶۵ ساله نشان داد که کسانی که مکمل حاوی ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب و سایر مواد را به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در تیرگی، خشکی، رنگدانه و ظاهر کلی پوست در مقایسه با یک گروه دارونما داشتند.

مصرف مولتی ویتامین همچنین می‌تواند ظاهر پوست را در افرادی که کمبود یا نارسایی در برخی مواد مغذی دارند که بر سلامت پوست تأثیر می‌گذارند، مانند ویتامین C، ویتامین A، برخی ویتامین‌های B و روی، بهبود بخشد.

برای شروع مصرف مولتی ویتامین آماده اید؟ با پزشک مشاور فب پابلیک تماس بگیرید.

۶. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها معمولا برای حمایت از سلامت روده استفاده می شوند که برای سلامت پوست مهم است. عدم تعادل در جامعه میکروب های مفید که در روده شما زندگی می کنند، دیس بیوز نام دارد و می تواند منجر به مشکلات پوستی مانند آکنه و روزاسه شود. 

مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است به بازگرداندن تعادل باکتری های روده سالم کمک کند و نشان داده شده است که به بهبود علائم پوستی افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آکنه و درماتیت کمک می‌کند. با این حال، "تعادل باکترایی" روده‌ی شما به این سادگی با مصرف یک مکمل برقرار نمی‌شود.

رژیم غذایی، سبک زندگی، خواب و سطح استرس تنها برخی از عوامل متعددی هستند که بر سلامت روده تأثیر می‌گذارند. اگر هیچ بیماری پوستی ندارید اما علاقه مند به حمایت از روده‌ خود برای بهبود ظاهر پوستتان هستید، مهم است که بدانید مکمل های پروبیوتیک برای همه مناسب یا ضروری نیستند.

بهتر است قبل از مصرف پروبیوتیک ها از یک پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره بگیرید، به خصوص اگر با مشکلات گوارشی سروکار دارید یا شرایط پزشکی دارید که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می‌گذارد.

 

آیا مکمل‌ها برای سلامت پوست ضروری هستند؟

اگرچه مکمل‌ها می‌توانند به بهبود برخی بیماری‌های پوستی مانند آکنه کمک کنند و برای افرادی که مواد مغذی کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند یا نمی‌توانند دریافت کنند، مفید هستند، اما معمولاً برای سلامت پوست ضروری نیستند.

حقیقت این است که وقتی صحبت از مراقبت از پوست می شود، مکمل‌ها نمی توانند جای یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم  را بگیرند.

اگر به طور کلی سالم هستید و می‌خواهید از درون به بیرون از پوست خود مراقبت کنید به سبک زندگی خود اعم از تغذیه سالم، خواب با کیفیت، فعالیت بدنی و سطح استرس خود نگاهی بیاندازید و برای بهبود آن با یک مربی سلامت مشورا کنید.

 

در اینجا به چند اقدام ساده و اساسی در سبک زندگی که به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند اشاره می‌کنیم:

• همیشه بدنتان را پر آب نگه دارید و روزانه ۶-۸ لیوان آب بنوشید.

• میوه و سبزیجات فراوان میل کنید.

• منابع سالم چربی مانند زیتون و پروتئین مانند تخم مرغ را در وعده های غذایی و میان وعده‌های خود بگنجانید.

• مصرف غذاهای مضر برای سلامت پوست مانند غذاهای شیرین و  فرآوری شده را محدود کنید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم سرشار از غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات سبز می‌تواند به بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک کند.

زیرا میوه‌ها و سبزیجات، همراه با سایر غذاهای غنی از مواد مغذی گیاهی و حیوانی، حاوی ترکیباتی هستند که از آسیب سلولی محافظت می‌کنند. این ترکیبات می توانند به حفظ سلامت پوست کمک کنند.

اجتناب از دود سیگار و مصرف زیاد الکل نیز برای حفظ سلامت پوست کلیدی است.

 

آیا مکمل ها می توانند مشکلات پوستی ایجاد کنند؟

در حالی که برخی از مکمل‌ها ممکن است به بهبود جنبه های خاصی از سلامت و ظاهر پوست کمک کنند، برخی دیگر ممکن است اثر معکوس داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌هایی مانند برخی ویتامین‌های B، محصولات با ید بالا و پروتئین آب پنیر، می‌توانند باعث تحریک یا تشدید آکنه شوند.

اگر اخیراً مصرف مکمل را شروع کرده اید و متوجه تغییرات پوستی شده اید، برای مشاوره با یک مربی سلامت تماس بگیرید.

خلاصه

در حالی که مکمل ها ممکن است در شرایط خاص مفید یا ضروری باشند، معمولاً برای حفظ پوست سالم در افرادی که به طور کلی از یک رژیم غذایی کامل پیروی می کنند، ضروری نیستند. به علاوه، برخی از مکمل ها می توانند باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند درماتیت و آکنه شوند.

 

کلام آخر

مطالعات نشان می دهد که مکمل‌هایی مانند کلاژن، ویتامین C و مولتی ویتامین‌ها ممکن است به بهبود جنبه های خاصی از ظاهر پوست مانند هیدراتاسیون و چین و چروک کمک کنند، در حالی که پروبیوتیک ها و امگا۳ می توانند برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند آکنه مفید باشند.

حتی اگر برخی از مکمل‌های غذایی، جنبه‌های خاصی از سلامت پوست را بهبود بخشند، معمولاً مکمل‌ها برای حفظ سلامت پوست، حتی با افزایش سن، حیاتی نیستند. اگر علاقه مند به مراقبت از پوست خود از درون به بیرون هستید، بهتر است روی پیروی از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی با غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات تمرکز کنید.

هیدراته ماندن، خواب کافی، پرهیز از سیگار و محدود کردن مصرف الکل نیز اقدامات مهمی هستند که باید انجام دهید.

رژیم غذایی و سلامت پوست ارتباط نزدیکی با هم دارند، بنابراین اگر به دنبال راهی آسان برای مراقبت از پوست خود هستید، تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. برای شروع مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی که از سلامت پوست حمایت می‌کنند، مانند میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای دریایی غنی از امگا۳ و چربی های سالم مانند آووکادو، آجیل و روغن زیتون را افزایش دهید.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما