علل خشکی پوست چیست؟+ سریعترین راه‌های درمان

0 0
  • تاریخ : 1402/9/15
  • بازدید : 300
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

اگر روزانه به کل بدنتان کرم مرطوب کننده می‌زنید، اما این کرم‌ها نمی‌توانند خشکی پوستتان را برطرف کنند، زمانش رسیده دلایل دیگر را بررسی کنید. اگرچه خشکی پوست در فصل زمستان به دلایلی همچون سرمای بیرون و گرمای خانه اجتناب‌ناپذیر است، اما این‌ها تنها دلایلی نیستند که باعث می‌شوند پوست ما شبیه به کاغذ سنباده به نظر برسد. ممکن است در طول تابستان نیز خشکی پوست را تجربه کنید؛ زیرا هوای گرم و رطوبت بالا می‌تواند باعث شود بدنتان آب بیشتری از دست بدهد و دچار کم‌آبی پوست شوید. درواقع، سعی کنید زیاد روی آب‌وهوا تمرکز نکنید زیرا دلایل دیگری هم می‌توانند پوست را تحت‌الشعاع قرار دهند؛ دلایلی که در این مطلب از محصولات مراقبت از پوست و موی فب پابلیک به آن‌ها می‌پردازیم و راهکارهایی را برای این عارضه ارائه می‌دهیم. با ما همراه شوید.

علل خشکی پوست چیست؟

وقتی لایه سطحی پوست آب از دست بدهد، دچار خشکی می‌شود. از مهم‌ترین دلایلی که باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

آب‌وهوا

در ماه‌های زمستان، به دلیل هوای سرد و رطوبت کم، پوست می‌تواند تحریک شده و دچار خشکی شود. با این حال، تنها آب‌وهوای سرد زمستان نیست که روی پوست تاثیر می‌گذارد. هر هوای خشکی، مانند روزهای خشک تابستان یا فضاهایی مانند وسایل نقلیه عمومی یا برخی از ادارات که تهویه مناسبی ندارند، می‌توانند خشکی پوست را به دنبال داشته باشند.

آب و هوا یکی از دلایل اصلی خشکی پوست

دوش آب داغ

بالا بودن دما در حمام می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما داغی بیش‌ازحد آب در حمام می‌تواند باعث از بین رفتن لایه محافظ پوست شود. اگر پوست برای مدت طولانی در معرض آب داغ قرار بگیرد، بیشتر مستعد خشکی، قرمزی و خارش می‌شود. در چنین مواقعی، بهترین راه‌حل کاهش دما یا کوتاه کردن تایم حمام (حدود 10 دقیقه) است.

کافی نبودن رطوبت محیط

استفاده از سیستم‌های گرمایشی یا روشن بودن فن، می‌توانند رطوبت پوست را کاهش دهند. در چنین مواقعی، روی یک دستگاه رطوبت ساز سرمایه‌گذاری کنید تا رطوبت به هوا برگردد و پوست شما هم از آن بهره‌مند شود. این امر به‌ویژه در اتاق خوابی که 7 الی 8 ساعت آنجا می‌خوابیم بسیار حائز اهمیت است.

نخوردن میوه و سبزیجات

نخوردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی می‌تواند تاثیرات مضری روی پوست بر جای بگذارد. درواقع، آنچه می‌خوریم بر مکانیسم‌هایی که با پیری پوست مرتبط هستند، تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می‌کند که برای داشتن پوستی جوان، هیدراته و سالم ضروری است.

به طور کلی، کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند یکی از دلایل مهم خشکی پوست باشند. رژیمی که برخی از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب ضروری را نداشته باشد، یکی دیگر از دلایل است.

مصرف الکل و کافئین

الکل و کافئین هر دو دیورتیک هستند و می‌توانند باعث شوند بدن مایعات را از طریق سیستم کلیوی بدن، با سرعت بیشتری از خون خارج کند. تکرر ادرار باعث می‌شود بدن سریع‌تر از حد معمول مایعاتش را از دست بدهد و در نتیجه آن، رطوبت بدن از بین می‌رود و پوست ممکن است کم آب، خشک، کدر و پوسته شود.

عدم نوشیدن آب کافی

برای هیدراته شدن پوست، هر فرد باید روزانه به طور متوسط حدود 2 الی 3 لیتر آب مصرف کند. وقتی میگوییم آب، منظورمان دقیقا «آب» است؛ نه چای و قهوه و آبمیوه که بدن را کم آب می‌کنند.

استفاده از مرطوب کننده‌های خیلی سنگین

بسیاری از ما با استفاده از مرطوب کننده‌های سنگین به خشکی پوست پاسخ می‌دهیم که این می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، به پوست آسیب برساند. مرطوب کننده‌های ضخیم و چرب می‌توانند عملکرد طبیعی پوست را تغییر دهند. پوست به استفاده از مرطوب کننده معتاد می‌شود و بنابراین دیگر قادر به تنظیم خودش نخواهد بود. این خود تنظیمی پوست است که آن را جوان نگه می‌دارد، بنابراین نیاز به خود تنظیمی پوست بسیار مهم است.

استفاده از مرطوب کننده‌های خیلی سنگین یکی از دلایل اصلی خشکی پوست

نادیده‌گیری محصولات حاوی SPF

SPF نیازی برای تمام سال است؛ اما آیا می‌دانستید که اشعه‌های فرابنفش برای پوست‌هایی را که قبلا خشک بوده‌اند و رطوبت از دست داده‌اند، به طرز باورنکردنی کم‌آب می‌کنند؟ به همین دلیل برای بازگرداندن رطوبت پوست، لایه نهایی روتین مراقبت از پوست خود را به یک ضد آفتاب مبتنی بر کرم که حاوی ترکیباتی مانند کره شی، گلیسیرین و اسید هیالورونیک است، اختصاص دهید.

استفاده از درمان‌های آکنه و رتینول

اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اصلی در بسیاری از محصولات on-the-spot است، زیرا منافذ را باز می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. تنها نقطه ضعف آن این است که می‌تواند باعث خشکی پوست شود و پوسته شدن و تحریک را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین مهم است که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و محصولات فعال حاوی اسید سالیسیلیک را با محصولات مغذی متعادل کنید.

از طرف دیگر، از آنجا که رتینول منجر به افزایش سرعت چرخش سلولی و لایه‌برداری پوست می‌شود، پوسته شدن و قرمزی از عوارض جانبی رایج آن است. به همین دلیل بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند مصرف رتینول را با قدرت 0.25٪ تا 0.3٪ شروع کنید و به تدریج به سمت بالا بروید. علاوه بر این، به دنبال فرمول‌های حاوی نیاسینامید برای جبران خشکی باشید.

استفاده از درمان‌های آکنه و رتینول از دلایل اصلی خشکی پوست

دیر خوابیدن

شوخی نیست، اما اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند پوست شما را خشک کند. استفاده از این شبکه‌ها را محدود کنید و به خاطر جوان ماندن پوستتان، سریع‌تر به رختخواب بروید.

کمبود خواب باعث کاهش سطح Ph می‌شود و پوست نمی‌تواند رطوبت مورد نیاز خودش را تولید کند. خوابیدن هشت ساعت در شبانه روز می‌تواند یک سبک زندگی سالم را به دنبال داشته باشد و باعث شود بدن به درستی استراحت کند و پوست شما را هر روز ترمیم کند.

شستشوی بیش‌ازحد پوست و مرطوب نکردن آن

از زمان فراگیری کرونا، همه ما به شستن مکرر دست‌ها و بدن خود عادت کرده‌ایم و برای این منظور، محصولات خشن و ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده‌های دست با درصد بالایی از الکل را انتخاب می‌کنیم. شستن دست‌ها اشکالی ندارد، اما بعد از آن حتما با کرم مرطوب کننده دست، آن را مرطوب کنید و به جای محصولات خشن از شوینده‌های حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن مانند کلر موجود در استخرها یا مواد شیمیایی موجود در محصولات پاک کننده، می‌تواند منجر به خشکی و تحریک پوست شود؛ زیرا این مواد شیمیایی می‌توانند عملکرد سد طبیعی پوست را مختل کرده و منجر به از دست دادن رطوبت و خشکی پوست شوند.

هنگام کار با مواد شیمیایی حتما از لباس‌ها و دستکش‌های محافظ استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد خودداری کنید. در صورت قرار گرفتن در معرض مواد اجتناب‌ناپذیری مانند کلر در استخرهای شنا، از محصولات مراقبت از پوست ملایم و کرم مرطوب کننده بدن استفاده کنید که می‌تواند به ترمیم سد پوست و جبران رطوبت از دست رفته کمک کند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن از دلایل اصلی خشکی پوست

استفاده از محصولات معطر

عطر می‌تواند پوست را تحریک کند و منجر به لکه‌های ترک خورده و دردناک در سراسر بدن شود. اگرچه عطرهای مصنوعی اغلب مقصر این واکنش هستند، درماتیت تماسی آلرژیک نیز می‌تواند توسط روغن‌های ضروری ایجاد شود.

برخی از بیماری‌ها

مشکلات پوستی همچون پسوریازیس و اگزما نیز می‌توانند خشک شدن پوست را به دنبال داشته باشند. علاوه بر این، بیماری‌های نامرتبطی همچون دیابت و لوپوس می‌توانند روی گردش خون دست‌ها و سایر اندام‌های بدن تاثیر بگذارند و خطر خشکی، ترک‌خوردگی و تحریک پوست را افزایش دهند.

مصرف داروهای خاص

داروها همیشه با عوارض جانبی همراه هستند و خشکی پوست نیز یکی از این عوارض است. برخی از داروها مانند دیورتیکها، آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضد افسردگی می‌توانند با افزایش تولید ادرار یا کاهش احتباس مایعات در بدن، باعث کم‌آبی شوند و خشکی و پوسته شدن پوست را به دنبال داشته باشند.

علاوه بر این، داروهای دیگری مانند رتینوئیدها، ایزوترتینوئین و برخی دیگر از داروهای شیمی درمانی نیز می‌توانند بر تولید چربی طبیعی پوست تاثیر بگذارند و منجر به خشکی شوند. این داروها می‌توانند با کاهش تولید سبوم که روغن طبیعی تولید شده توسط پوست است، حفظ رطوبت را کاهش دهند و خشکی را به دنبال داشته باشند.

برای جلوگیری از خشکی ناشی از داروها، با یک متخصص در مورد عوارض جانبی داروهایی که مصرف می‌کنید صحبت کنید.

مصرف داروهای خاص از دلایل اصلی خشکی پوست

عدم لایه‌برداری کافی

در زمستان پوست بیش‌ازحد خشک می‌شود و سلول‌های مرده روی سطح آن جمع می‌شوند. اگر نتوانید این لایه‌ها را حذف کنید، می‌توانند سد راه سرم های آبرسان و مرطوب کننده‌هایی که استفاده می‌کنید قرار بگیرند. لایه‌برداری به پوست سیگنال می‌دهد تا تولید سلول‌های جدید را افزایش دهد و باعث شود هیدراته بماند.

استفاده از صابون‌ها و پاک کننده‌های خشن و آب سخت

صابون‌ها و پاک کننده‌های خشن می‌توانند با از بین بردن چربی و رطوبت طبیعی پوست، خشکی پوست را به دنبال داشته باشند. لایه بیرونی پوست، با دارا بودن لیپیدها و اسیدهای چرب طبیعی، باعث می‌شود پوست رطوبتش را از دست ندهد، اما صابون‌ها و پاک کننده‌های خشن می‌توانند سد طبیعی پوست را مختل کرده و منجر به احساس سفتی، خشکی و تحریک پوست شوند.

علاوه بر این، آب سخت نیز می‌تواند یکی دیگر از علت‌ها باشد. آب سخت مملو از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است، اما استفاده بیش‌ازحد از آن می‌تواند سد پوست را مختل کرده، چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد و درنهایت، پوست را بسیار خشک کند. برای رفع این مشکل می‌توانید ژل شستشوی صورت حاوی آبرسان را جایگزین کنید.

تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی به‌ویژه در دوران بلوغ، بارداری یا یائسگی، می‌تواند تغییراتی را در روند تولید چربی پوست ایجاد کند و منجر به خشکی شود. به عنوان مثال، یائسگی می‌تواند با تولید کاهش چربی، خشکی پوست و سایر علائم مرتبط همچون خارش و پوسته شدن را به دنبال داشته باشد. همچنین می‌تواند حفظ رطوبت پوست را کاهش دهد، به این معنی که باعث شود پوست توانایی کمتری برای حفظ رطوبت داشته باشد.

این عارضه می‌تواند در دوران بارداری نیز اتفاق بیفتد و تغییرات هورمونی باعث شوند پوست در حفظ آب موفق نباشد و خشک شود.

تغییرات هورمونی از دلایل اصلی خشکی پوست

ژنتیک

برخی از افراد به دلیل ژنتیک، بیشتر مستعد پوست خشک هستند. ژنتیک می‌تواند یکی دیگر از علل خشکی پوست باشد، زیرا ممکن است برخی از افراد ژن‌هایی را به ارث ببرند که روی ساختار و عملکرد طبیعی پوست تاثیر بگذارد و باعث شود پوست مستعد خشکی قرار بگیرد.

روند طبیعی افزایش سن

پوست در دهه 30 زندگی دچار تغییرات زیادی می‌شود، زیرا سیستم ترمیم آن کندتر است. یکی از این تغییرات خشکی پوست است، زیرا تولید استروژن، هورمونی که به هیدراتاسیون و سطح کلاژن کمک می‌کند، کاهش پیدا می‌کند. برای جبران کاهش میزان چربی تولید شده پوست، ازجمله روغن‌های چرب امگا، از ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، گردو و روغن بذر کتان استفاده کنید و علاوه بر این، کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان صورت را در روتین خود جای دهید.

سریع‌ترین راه‌های درمان خشکی پوست

در اکثر موارد، استفاده منظم از یک مرطوب کننده برای درمان کم‌آبی و خشکی پوست کافی خواهد بود. لوسیون ها و کرم‌های مرطوب کننده برای نرم کردن و آبرسانی پوست استفاده می‌شوند و می‌توانند به طور قابل توجهی به کاهش خشکی و خارش کمک کنند. اگر نمی‌دانید کدام مرطوب کننده برای پوست شما بهترین عملکرد را دارد، با یک پزشک مشورت کنید. اگر مرطوب کننده به اندازه کافی موثر نبود، می‌توانید یک کرم یا پماد ضد خارش را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: رازهای داشتن پوست صاف و شفاف

سریع‌ترین روش‌های درمان خشکی پوست

راهکار‌های خانگی زیر نیز می‌توانند به رفع خشکی و خارش پوست حساس و بازگرداندن رطوبت کمک کنند:

  • خودداری از حمام کردن با آب داغ
  • کوتاه کردن مدت زمان حمام به 10 دقیقه یا کمتر. اگر بیشتر از این مدت حمام کنید، ممکن است بسیاری از لایه‌های چرب پوست را از بین ببرید و باعث از دست دادن رطوبت آن شوید. از آب ولرم به جای داغ استفاده کنید تا روغن‌های طبیعی پوستتان از بین نرود.
  • استفاده از کرم مرطوب کننده بدن بلافاصله بعد از حمام؛ زیرا باعث می‌شود فضاهای بین سلول‌های پوست بسته شوند و رطوبت از پوست خارج نشود.
  • استفاده از شوینده‌های لباس بدون عطر
  • نپوشیدن پارچه‌های پشمی و دیگر پارچه‌هایی که می‌توانند پوست را تحریک کنند.

سخن پایانی

پوست خشک ممکن است زبر، پوسته، خارش‌دار و ناراحت کننده به نظر برسد؛ اما خوشبختانه عوارض کوتاه مدتی را به دنبال دارد. اگرچه خشکی پوست بیماری مزمنی است، اما به راحتی قابل کنترل است. حتما با یک متخصص پوست در مورد راه‌های درمان این عارضه صحبت کنید. اگر شرایط دیگری مانند اگزما باعث خشکی پوست شده باشد، پزشک می‌تواند داروهایی را تجویز کند و نکاتی را برای درمان ارائه دهد.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما