خواص روغن آرگان برای پوست و مو

0 0
  • تاریخ : 1403/4/23
  • بازدید : 121
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

وقتی صحبت از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست می‌شود، احتمالا با تعداد بی‌شماری از برندهای مختلف روبرو می‌شوید که بسیاری از آن‌ها از ترکیبات مشابهی مانند آلوئه‌ورا و روغن نارگیل استفاده می‌کنند. یکی دیگر از ترکیباتی که حتما اسمش به گوشتان خورده است، روغن آرگان است. روغنی نسبتا مقرون‌به‌صرفه که به لطف داشتن رنگ طلایی، عطر آجیلی و بافت سبک، ظاهری مجلل و تاثیری فوق‌العاده روی پوست و مو دارد. از آنجایی که روغن آرگان سرشار از مواد مغذی مفید مانند ویتامین E، اسیدهای چرب، اسکوالن و آنتی اکسیدان ها است، با فواید زیادی برای مو و پوست همراه خواهد بود. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب از فب پابلیک قصد داریم در مورد خواص روغن آرگان صحبت کنیم و به شما بگوییم چگونه فواید آن ر ا در روتین زیبایی خود به حداکثر برسانید. با ما همراه شوید.

روغن آرگان چیست؟

آرگان روغن کمیابی است که اسیدهای چرب ضروری اولئیک (امگا-9) و لینولئیک (امگا-6) را در خودش جای داده است. هر دوی این اسیدها برای پوست‌های مستعد آکنه مفید هستند.

روغن آرگان حاوی حدود 35 تا 40 درصد اسید لینولئیک و 42 تا 48 درصد اسید اولئیک است. اسید لینولئیک می‌تواند التهاب و آکنه را کاهش داده و رطوبت پوست را افزایش دهد و اسید اولئیک نیز نفوذپذیری پوست را بهبود می‌بخشد و به سایر مواد کمک می‌کند تا راحت‌تر به پوست نفوذ کنند.

این روغن گیاهی که از هسته درخت آرگان (Argania spinosa L) تولید می‌شود، ریشه در مراکش دارد. مردم در سراسر جهان از خواص روغن آرگان برای پوست، نیش حشرات و بثورات پوستی بهره می‌بردند.

خواص روغن آرگان چیست

امروزه روغن آرگان به عنوان مرطوب کننده‌ای موثر و کاملا طبیعی برای پوست و مو توسط خانم‌ها و آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر نمی‌دانید چرا این روغن برای پوست و مو مفید است، تنها کافیست نگاهی به ترکیبات آن بیندازید:

  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • آنتی‌اکسیدان‌ها
  • اسیدهای چرب امگا 6
  • اسید لینولئیک

وقتی روغن آرگان روی پوست استفاده شود، با مزایایی همچون کاهش التهاب و مرطوب کنندگی همراه خواهد بود. تروکوفرول موجود در ویتامین E به تقویت تولید سلولی کمک می‌کند و سلامت پوست و مو را بهبود می‌بخشد. دقیقا به همین دلیل است که شرکت‌های آرایشی و بهداشتی آن را در محصولات ضد پیری و محصولات مراقبت از پوست و مو جای می‌دهند.

خواص روغن آرگان برای مو و پوست

در ادامه 12 مورد از خواص روغن آرگان برای صورت و مو را توضیح خواهیم داد تا بی‌درنگ آن را به روتین پوستی روزانه خود بگنجانید.

1-مرطوب کننده شب

آرگان به سرعت جذب می‌شود و اثری از روغن باقی نمی‌گذارد. بعد از تمیز کردن پوست با یک پاک کننده کاملا طبیعی، یک قطره از این روغن را در کف دست خود بریزید تا گرم شود. سپس آن را با حرکات دورانی روی صورت و گردن خود بمالید.

ممکن است در ماه‌های سرد سال یا در آب‌وهواهای خشک از خشکی پوستتان رنج ببرید. در چنین مواقعی تنها به یک قطره از این روغن نیاز خواهید داشت. این روغن برای اطراف چشم نیز کاملا ملایم و بی‌خطر است. یک قطره از روغن آرگان را با استفاده از یک حرکت ضربه‌ای، از روی پل بینی تا شقیقه‌تان و دوباره به صورتتان بمالید. سپس با همان ضربه ملایم یک قطره را زیر چشمان خود بمالید. ویتامین A و ویتامین E می‌توانند به کاهش چین‌وچروک‌های ظریف کمک کنند و این ناحیه ظریف را مرطوب نگه دارند. علاوه بر این، دیگر خواص روغن آرگان شامل اثرات ضد پیری آن نیز می‌شود.

خواص روغن ارگان برای مو و پوست

2-تونر پوست

تونر یک مرحله مهم در روتین مراقبت از پوست شما است و روغن آرگان به عنوان یک تونر کاملا طبیعی عمل می‌کند. این روغن برای مبارزه با آکنه، لکه‌های ناشی از افزایش سن و آسیب‌های ناشی از آفتاب کار می‌کند و رنگ پوستی یکدست‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

برای تهیه تونر پوست با روغن آرگان، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

  • 1 فنجان آب جوش را روی یک چای سبز کیسه‌ای بریزید و بگذارید 7 تا 10 دقیقه دم بکشد.
  • کیسه را بردارید و اجازه دهید چای به دمای اتاق برسد.
  • یک یا دو قطره از اسانس مورد علاقه خود (پرتقال، لیمو یا درخت چای عالی هستند) و 2 تا 4 قطره روغن آرگان را اضافه کنید و ترکیب را در یک شیشه بریزید.
  • صبح و شب بعد از پاکسازی و قبل از مرطوب کردن استفاده کنید.

برای آشنایی با آموزش کامل نحوه استفاده از تونر مطلب آن را در بلاگ فب پابلیک مطالعه کنید.

 خواص روغن آرگان برای پوست

3-لایه‌بردار پوست

تهیه لایه‌بردار اصلا کار سختی نیست و به طور قابل توجهی ارزان‌تر از محصولاتی است که می‌توانید از فروشگاه خریداری کنید. برای تجربه خواص روغن آرگان در هنگام لایه‌برداری، فقط این کار را انجام دهید:

  • ۱ قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای را با چند قطره آرگان در دستتان مخلوط کنید.
  • به مدت دو تا چهار دقیقه با حرکات دایره‌ای به صورت خود بمالید.
  • به نواحی مستعد آکنه و مناطق خشک توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • با آب گرم صورتتان را بشویید و بعد به آرامی خشک کنید.

لایه‌برداری منظم به حذف سلول‌های مرده پوست و کاهش ظاهر خطوط و چین‌وچروک کمک می‌کند و درعین‌حال چهره‌ای جوان‌تر و شاداب‌تر به شما می‌دهد. به کمک شکر قهوه‌ای، مواد مغذی آرگان به راحتی جذب پوست شما می‌شود.

از این لایه‌بردار علاوه بر صورت می‌توانید برای آرنج یا پاشنه خشک نیز استفاده کنید تا پوست‌های خشک و مرده از بین بروند.

مطلب لایه برداری پوست چیست؟ روتین لایه برداری+ بهترین محصولات را از ما بخوانید.

لایه برداری از خواص روغن آرگان

4-درمان آکنه

از دیگر خواص روغن آرگان برای صورت می‌توان به این مورد اشاره کرد که سطح سبوم را در افراد دارای پوست چرب کاهش می‌دهد. کرم‌های شیمیایی می‌توانند گران باشند و در درازمدت مضر واقع شوند. اسیدهای چرب ضروری روغن آرگان به کاهش التهاب ناشی از آکنه و تسکین سلول‌های آسیب‌دیده پوست کمک می‌کند.

اگر از روغن آرگان به عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید اما همچنان با آکنه در حال مبارزه هستید، آن را به لیست درمان‌های خانگی برای آکنه اضافه کنید. یک قطره از آن را در کف دست خود بریزید و کمی بیشتر به قسمت‌های مشکل‌دار بزنید. برای مبارزه با جوش‌های سرسفید سرسخت یا مداوم، حتما تونر بالا را با استفاده از چند قطره روغن درخت چای درست کنید.

روغن درخت چای می‌تواند خواص روغن آرگان را با محتوای آنتی‌اکسیدانی غنی و خاصیت ضد باکتری، ضدویروسی و ضد قارچی ذاتی خود تکمیل کند. آن‌ها با هم می‌توانند به مبارزه با آکنه سرسخت و کاهش التهاب بپردازند و به بهبود جای زخم کمک کنند.

درمان اکنه از خواص روغن آرگان

5-درمان ترک پوستی

روغن آرگان با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می‌تواند به خلاص شدن از شر ترک‌های پوستی کمک کند. علاوه بر این، خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را بهبود می‌بخشد. دو تا سه قطره روغن آرگان خالص را در کف دست خود گرم کنید و به آرامی به شکم، باسن، ران‌ها یا هر ناحیه مشکل‌دار دیگری بمالید.

ویتامین A و ویتامین E به جوانسازی پوست کمک می‌کنند و درعین‌حال مرطوب کننده هستند و باعث می‌شوند ترک‌های پوستی کمتر ایجاد شوند. اگر در حال حاضر ترک‌های پوستی دارید، قبل از حمام بعدی، روغن آرگان و شکر قهوه‌ای را روی نواحی آسیب‌دیده ماساژ دهید.

درمان ترک پوستی از خواص روغن آرگان

6-درمان جوش و سوختگی ناشی از اصلاح

جوش و سوختگی ناشی از اصلاح ناراحت کننده و ناخوشایند است. روغن آرگان یک درمان موثر برای تسکین پوست بعد از اصلاح، هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها است. یک یا دو قطره از روغن را در دستان خود گرم کنید و به آرامی روی ناحیه آسیب‌دیده ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ تا از بهترین کرم ضد جوش و سفید کننده

درمان جوش از خواص روغن آرگان

7-مرطوب کننده کل بدن

همچنین روغن آرگان می‌تواند به عنوان مرطوب کننده کل بدن استفاده شود. فقط باید چند قطره از آن را به روغن غذایی خود (نارگیل، زیتون، جوجوبا، بادام شیرین یا کنجد) اضافه کنید تا فوراً از تمام مزایای طبیعی درمانی آن بهره‌مند شوید. اگر پوست خشکی روی پاشنه‌ها، آرنج‌ها یا سایر نواحی خود دارید، برای تسکین، یک قطره اضافی را روی آن قسمت‌ها ماساژ دهید.

مرطوب کننده بدن از خواص روغن آرگان

8-تهویه مطبوع مو

خواص روغن آرگان تنها محدود به پوست نمی‌شود، بلکه برای مو نیز عالی است. این روغن غیر چرب، حالت‌دهی به موها را آسان‌تر کرده و درعین‌حال موخوره را برطرف می‌کند. علاوه بر این، در رفع وز شدن مو نیز موثر است، در برابر گرمای سشوار، بیگودی و اتو از مو محافظت می‌کند و درعین‌حال درخشندگی موها را به همراه دارد.

به‌طورکلی، روغن‌های غنی از اسیدهای چرب ضروری، مانند روغن‌های موجود در آرگان، می‌توانند به ضخیم شدن موها و جلوگیری از شکستگی یا آسیب کمک کنند.

برای بهبود سلامت موهای خود، با یک قطره شروع کنید (برای موهای کوتاه ½ قطره ممکن است مفید باشد) و قبل از اینکه انگشتان خود را در موهایتان فرو کنید، آن را در کف دست خود گرم کرده و به انتهای موها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برای خرید کرم مرطوب کننده مو از این صفحه در فب پابلیک بازدید نمایید.

تهویه مطبوع مو از خواص روغن آرگان

9-حالت‌دهنده مو

اگر موهای خشک و شکننده دارید، هفته‌ای یکبار یک درمان حالت‌دهنده عمیق با روغن آرگان انجام دهید. این کمک می‌کند تا موهای شما هیدراته بماند و از آن‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند.

به منظور بهره‌مندی از خواص روغن آرگان برای مو، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • 4 تا 10 قطره از روغن را قبل از ماساژ روی پوست سر، در دستانتان گرم کنید. سپس ریشه تا ساقه موهایتان را به آرگان آغشته کرده و کلاه دوش را روی موهایتان بکشید.
  • گرمای طبیعی بدن شما که در کلاه دوش حفظ می‌شود به نفوذ روغن کمک می‌کند و درعین‌حال روبالشی را عاری از روغن نگه می‌دارد.
  • صبح روز بعد موهای خود را بشویید، آبکشی کنید تا تمام باقیمانده‌ها از بین بروند.

اگر شوره سر دارید یا پوست سرتان خشک است، این درمان شبانه را دو بار در هفته انجام دهید تا شوره سر از بین برود.

حالت دهنده مو از خواص روغن آرگان

10-نرم‌کننده لب

روغن آرگان یک محصول فوق‌العاده برای لب بوده و می‌تواند جایگزینی عالی برای بالم لب شود. برای این منظور، یک تا دو قطره از روغن را روی لب‌هایتان بمالید و اضافی را پاک کنید.

این کار نه تنها ترک‌های لب را از بین می‌برد، بلکه لب‌های شما را نرم، صاف و خوش‌حالت نگه می‌دارد. برای جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها در زمستان، از این روغن غافل نشوید.

جهت خرید مرطوب کننده لب، از این صفحه در فب پابلیک بازدید نمایید.

نرم کننده لب از خواص روغن آرگان

11-ترمیم‌کننده موهای آسیب‌دیده

روغن آرگان راه‌حلی عالی را برای مشکلات مو مانند موهای خشک و آسیب‌دیده ارائه می‌دهد. آن را به عنوان ماسک روی مو بمالید و قبل از شستشو، اجازه دهید به آرامی جذب شود. متوجه خواهید شد که استفاده منظم منجر به نرم شدن موها و شکاف و شکنندگی کمتر می‌شود.

یکی دیگر از خواص روغن آرگان برای مو این است که می‌تواند به ترمیم انتهای دوشاخه و بازسازی موهای آسیب‌دیده در اثر رنگ، خشکی، آفتاب و آلودگی‌های محیطی کمک کند. قبل از شامپو کردن، آن را به صورت ماسک مو یا حالت‌دهنده استفاده کنید و اجازه دهید جذب شود. متوجه خواهید شد که با استفاده منظم روزانه، موهایتان نرم، تقویت و تغذیه می‌شود.

نرم کننده مو از خواص روغن آرگان

12-درمان ضد پیری

روغن آرگان خالص برای قرن‌ها یکی از ترکیبات اصلی در زیبایی خانم‌های مراکشی بوده است. دلیلش هم این است که به خاطر غنی بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها و روغن‌های امگا می‌تواند به تقویت و ترمیم پوست کمک کرده و آن را صاف و جوان نگه دارد.

خانم‌ها پس از یائسگی روغن آرگان را بهترین درمان برای شلی و رفع چین‌وچروک پوست می‌دانند. روغن آرگان به پوست بالغ رطوبت، یکپارچگی، خاصیت ارتجاعی و تغذیه‌کنندگی می‌بخشد و پوست را حجیم‌تر، ماندگار و جوان می‌کند.

درمان ضد پیری از خواص روغن آرگان

سخن پایانی

هنگام خرید روغن آرگان، نوع 100 درصد خالص آن را خریداری کنید. برای به دست آوردن حداکثر اثربخشی، بهتر است روغن خالص باشد، زیرا هر ماده افزوده دیگری ممکن است آن را کم اثر کند. روغن آرگان خوب رنگ کهربایی دارد، به نرمی اعمال (نباید حالت شنی داشته باشد) و به راحتی جذب می‌شود. ممکن است رایحه کمی آجیلی نیز داشته باشد زیرا برخی از فرآیندهای استخراج روغن شامل برشته کردن هسته آرگان است. علاوه بر این، هنگام انتخاب روغن آرگان برای پوست و مو، محصولی را انتخاب کنید که کاربرد پوست یا مو را مشخص کند، بنابراین به برچسب آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید: شوره سر چیست +روش های درمان آن

سوالات متداول

آیا روغن آرگان می تواند به درمان یا پیشگیری از آکنه کمک کند؟

روغن آرگان غیر کومدون زا است و روی پوست‌های چرب برای متعادل کردن تولید سبوم و روی پوست‌های خشک برای تقویت آبرسانی عمل می‌کند. مصرف 2 الی 3 ماه از این روغن می‌تواند التهاب را کاهش داده و اسکارهای آکنه و لکه‌های تیره را از بین ببرد.

چه کسانی نباید از روغن آرگان استفاده کنند؟

برخی افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی را درنتیجه استفاده از آن تجربه کنند. در صورت استفاده موضعی، روغن آرگان ممکن است پوست را تحریک کند. این می‌تواند باعث ایجاد بثورات یا آکنه شود. این ممکن است یک واکنش رایج‌تر در افرادی باشد که به آجیل درختی حساسیت دارند.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما