شوره سر چیست +روش های درمان آن

0 0
  • تاریخ : 1403/3/23
  • بازدید : 134
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

شوره سر یکی از مشکلات رایج پوست سر است که بسیاری از افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند. اما شوره سر اصلا چرا ایجاد می‌شود و چه دلایلی دارد؟ و مهم‌تر از آن چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟ در این مقاله از محصولات مراقبت از پوست و مو بیشتر با شوره سر آشنا می‌شویم و به دلایل و درمان‌های پزشکی و خانگی آن می‌پردازیم.

علل ایجاد شوره سر

برای درمان هر چیزی بهتر است ابتدا با دلایل ایجاد آن مشکل آشنا شویم. شوره سر هم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی پوست

خشکی پوست یکی از علل شایع شوره سر است. این عامل می‌تواند سبب پوسته پوسته شدن سر و جدا شدن این قسمت‌ها شود که البته بنا شرایط رطوبتی و دمایی می‌تواند بهتر یا بدتر شود، مثلا در ماه‌‌های سرد سال تشدید می‌شود. همچنین اگر به دلیل خشکی دچار شوره باشید می‌توانید آن را در سایر قسمت‌های بدن خود هم مشاهده کنید. خوشبختانه این موضوع با امتحان محصولات درست به راحتی حل می‌شود. البته در خیلی موارد این خشکی را از شوره سر متمایز می‌کنند تا بهتر بتوان آن را درمان کرد. جدول زیر تفاوت‌های اصلی شوره و خشکی را نشان می‌دهد:

شوره سر

خشکی سر

خارش کف سر

دارد

دار

ذرات سفید کوچک

ندارد

دارد

پولک‌های چرب سفید یا زرد

دارد

ندارد

احساس درد یا کشیدگی در سر

دارد

دارد

خشکی در پوست سایر قسمت‌های بدن

ندارد

دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چربی یا تحریک پوست

بله درست است، هم خشکی و هم چربی بیش از حد هر دو می‌توانند سبب ایجاد شوره سر شوند. چربی پوست سر ناشی از تولید بیش از حد سبوم است که در واقع همان چربی طبیعی روی پوست است. این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌هایی مانند درماتیت سبورئیک شود که همان اگزمای پوست سر است. برای حل این موضوع می‌توان از انواع شامپوها و پماد‌‌های مخصوص شوره سر استفاده کرد و البته گاهی هم به کمک پزشک  نیاز است.

مطلب ۲۰ روش راحت و کارآمد آبرسانی مو را از ما بخوانید.

چربی مو از عوامل ایجاد شوره مو

شامپو زدن نادرست

برخی معتقدند شوره سر با شامپو زدن بدتر می‌شود. هرچند این عقیده در مواردی ممکن است درست باشد، اما لزوما اینطور نیست. اگر دلیل شوره سر شما چربی بیش از حد باشد، شامپو نزدن به مقدار کافی می‌تواند آن را بدتر کند و تجمع پوست‌های مرده روی پوست وضعیت‌ را افتضاح‌تر می‌کند. بنابراین مهم است که دلیل ابتدایی شوره را کشف کنید و حتی اگر پوست خشکی هم دارید باید از شامپوی مناسب استفاده کنید.

قارچ شبه مخمر (مالاسزیا)

این نوع قارچ یکی دیگر از دلایل اصلی برای شوره سر است. البته این قارج در پوست سر اکثر بزرگسالان وجود دارد و از روغن داخل پوست تغذیه می‌کند. سپس قارچ این روغن را تجزیه کرده و اسید اولئیک را در جای خود باقی می‌گذارد. پوست برخی نسبت به این اسید واکنش نشان می‌دهد و با افزایش سرعت رشد مجدد سلول‌ها سعی می‌کند آن را خنثی کند. همین عامل هم ممکن است به افزایش شوره سر منجر شود و پوسته‌های سر را ایجاد کند.

استفاده از محصولات نامناسب

محصولات مراقبت از مو مانند شامپو، روغن‌های سر و ماسک‌های ریشه مو و موارد دیگر تنوع بسیار بالایی دارند. بسیار طبیعی است که پوست سر افراد با همه محصولات سازگار نباشد و واکنش‌های نامناسب و آلرژیک داشته باشد، بنابراین ممکن است گاهی شوره سر در اثر استفاده از محصولاتی ایجاد شود که برای پوست شما مناسب نیستند. درمان این مدل شوره بسیار راحت است چرا که با قطع آن محصول می‌توانید از شر شوره سر هم خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: موخوره چیست؟ چگونه موخوره را از بین ببریم؟

استفاده از محصولات نا ناسب از عوامل ایجاد شوره سر

بیماری‌های پوستی

به جز موارد اشاره شده، موارد مختلف دیگری می‌توانند سبب ایجاد شوره سر شوند. بیماری‌های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس هم سبب پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شوند و شوره ایجاد می‌کنند. درمان این نوع از دلایل ایجاد شوره سر کمی سخت‌تر هستند و توصیه می‌کنیم برای امتحان هر چیز جدیدی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

درمان شوره سر

بعد از این که با علل ایجاد شوره سر آشنا شدیم، باید به درمان آن هم بپردازیم. دو مورد زیر از اصلی‌ترین مواردی هستند که می‌توانید برای درمان شوره سر مورد نظر قرار دهید.

استفاده از شامپوی ضد شوره

البته که اولین چیزی که به ذهن می‌رسد همین است و طبیعی هم هست. برخی از شامپوها تخصصی هستند و تنها با نسخه پزشک تجویز می‌شوند، اما برخی هم ملایم و ساده هستند و همه جا می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. در استفاده از شامپوی ضد شوره به موارد زیر توجه کنید:

به دستورات توصیه شده روی شامپو توجه کنید و زمان ماندن آن روی سر یا میزان استفاده از آن را مورد توجه قرار دهید.

  • شامپوی مناسب نوع پوست سر خود را تهیه کنید. در غیر این صورت ممکن است با نتایج برعکس مواجه شوید.
  • یک شامپوی مناسب را انتخاب کنید. شامپوی شوره سر خوب معمولا دارای ترکیبانی مانند سالیسیلیک اسید، گوگرد، سولفید سلنیوم، کتوکونازول، زینک پیریتیون و عصاره کربن و ذغال است.
  • برخی از مدل‌های شامپو ممکن است پوست سر را تحریک پذیر کنند، بنابراین بهتر است از قرارگیری زیاد در معرض خورشید پرهیز کنید.

اسکراب پوست سر

مانند لایه برداری پوست صورت، لایه برداری پوست سر هم می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک کند و پوستی نرم و صاف را به جا بگذارد که شوره‌هایی را که در اثر این عامل ایجاد شده‌اند را از بین می‌برد. در واقع استفاده از مواردی مانند سالیسیلیک اسید در شامپوهای ضد شوره هم دقیقا همین کاربرد را دارد. می‌توانید از اسکراب مخصوص کف سر هم یکی دو بار در هفته استفاده کنید و با ماساژ آن روی سر یک لایه برداری فیزیکی عالی داشته باشید.

اسکراب پوست سر راه درمان شوره سر

استفاده از درمان‌های طبیعی

خیلی اوقات شوره سر را می‌توان با راه‌های راحت و خانگی هم درمان کرد و لزوما به شامپوی خاص یا موارد دیگر نیازی ندارید، البته که همه این‌ها بستگی به نوع شوره سر شما و شدید بودن آن دارد. موارد زیر طبق تجربه افراد، برای درمان شوره سر مناسب بوده‌اند و شما هم می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید:

  • روغن درخت چای

نام روغن درخت چای را در مورد محصولات روتین پوستی بسیار شنیده‌ایم. اما این روغن به دلیل خاصیت ضد میکروب و ضد قارچی که دارد یک انتخاب عالی برای درمان شوره سر و مخصوصا شوره ایجاد شده در اثر قارچ و چربی پوست است. طبق مقالات اشاره در سایت healthline، این روغن برای درمان مالاسزیا و علائم شوره سر بسیار مفید است، هرچند که مقالات علمی گسترده‌تری برای تایید این فواید نیاز است.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از محصولات مراقبتی بسیار معروف و البته محبوب است. اگر شوره سر شما به دلیل خشکی پوست باشد، استفاده از برخی روغن‌ها مانند روغن نارگیل می‌تواند به شدت کمک کننده باشد. این روغن به آبرسانی پوست و کاهش التهاب آن کمک می‌کند و به همین دلیل هم انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

  • آلوئه ورا

همانطور که بالاتر هم اشاره شد، یکی از دلایل اصلی شوره سر التهاب و تحریک شدن پوست است. آلوئه ورا یک تسکین دهنده عالی است که می‌تواند التهاب پوست را از بین برده و آن را آرام کند. علاوه بر این آلوئه ورا دارای خواص ضد قارچ هم هست.

  • سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از مواردی است که دارای خواص ضد میکروبی است و به همین دلیل هم می‌تواند تا حدودی قارچ پوستی را از بین ببرد. البته بهتر است از این ماده به صورت خالص استفاده نکنید، کافیست مقداری از آن را با آب رقیق کرده و به پوست سر بزنید.

برای خرید کرم مرطوب کننده مو، از این صفحه در فب پابلیک بازدید نمایید.

دوش گرفتن و درمان طبیعی برای درمان شوره سر

جمع بندی

شوره سر مشکلی است که بسیاری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مخصوصا در مواقع‌ حادتر می‌تواند بسیار کلافه کننده باشد. استفاده از شامپوهای مخصوص، اسکراب کف سر و البته درمان‌های خانگی مانند روغن‌های مخصوص و ضد قارچ می‌توانند شوره سر تا درمان کرده یا حداقل کاهش دهند. اما همه این‌ها به شرطی است که در درجه اول دلایل شوره سر خود را بشناسید و از محصولات مناسب استفاده کنید.

مطلب روتین ساده مراقبت از مو را از ما بخوانید.

سوالات متداول

برای درمان شوره سر چه بخوریم؟

خوردن مکمل‌ها یا مواد غذایی حاوی امگا سه می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند، همچنین بهتر خوردن مواد غذایی دارای مخمر مانند برخی نان‌ها، الکل و پنیر را محدود کنید.

علت شوره سر کمبود کدام ویتامین است؟

کمبود ویتامین‌های مختلفی می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ویتامین‌های گروه ب و ویتامین دی اشاره کرد.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما