علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان چیست؟

0 0
  • تاریخ : 1403/4/2
  • بازدید : 169
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

آبرسان‌ها بخشی جدایی ‌ناپذیر از روتین مراقبت از پوست هستند و درست مانند هر محصول مراقبت از پوست دیگری، فوایدی برای پوست دارند اما وقتی متوجه می‌شوید که آبرسان مورد علاقه شما در واقع باعث تحریک و سوزش می‌شود، می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. خبر خوب این است که گزینه‌های زیادی برای آبرسان‌ها وجود دارد، بنابراین یافتن یکی که این احساس سوزش را ایجاد نکند، باید آسان باشد. هنگامی که آبرسان باعث ایجاد احساس سوزش می‌شود، بررسی دقیق لیست مواد تشکیل دهنده آن بسیار مهم است. این عوامل می‌توانند باعث تحریک، به ویژه برای انواع پوست‌های حساس شوند: عطرها، مواد نگهدارنده، ترکیبات فعال مانند AHA ها و رتینوئیدها و غیره. محصولاتی را انتخاب کنید که دارای برچسب بدون عطر و فرموله شده برای پوست حساس هستند تا ناراحتی را به حداقل برسانید. در این مقاله به علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان می‌پردازیم.

علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان

خشکی پوست

خشکی پوست یک بیماری شایع پوستی است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. هوای خشک، صابون‌های خشن و شرایط آب و هوایی سخت همگی می‌توانند در خشکی پوست نقش داشته باشند. ژنتیک و سن نیز از عوامل شناخته شده‌ای هستند که می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند. خشکی پوست می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگری مانند اگزما و پسوریازیس باشد. این بیماری‌ها باعث ایجاد لکه‌های خشک روی پوست می‌شوند که در صورت عدم درمان مناسب می‌توانند منجر به احساس سوزش با آبرسان‌ها شوند.

اگر هر یک از این علائم را دارید و آبرسانتان هنگام استفاده از آن روی صورت یا بدن‌تان می‌سوزد، احتمال زیادی وجود دارد که علائم شما ناشی از خشکی و احتمالاً عوامل دیگر باشد.

در صورت تمایل برای آشنایی با راهنمای خرید کرم آبرسان صورت، مطلب آن را در بلاگ فب پابلیک مطالعه کنید.

خشکی پوست از علت سوزش پوست بعد از زدن ابرسان

پوست تحریک شده

اگر پوست حساسی دارید، مهم است بدانید که چه موادی در کرم آبرسان صورت شما وجود دارد. برخی از مواد می‌توانند پوست حساس را تحریک کرده و باعث واکنش آلرژیک شوند. اگر از آبرسان‌های معطر استفاده می‌کنید، نسخه بدون عطر را امتحان کنید تا زمانی که سوزش از بین برود. دکتر پورویشا پاتل، متخصص پوست و بنیانگذار Visha Skincare، به HuffPost گفت، موادی که می‌توانند پوست حساس را تحریک کنند عبارتند از:

  • محصولات معطر
  • مواد نگهدارنده مانند پارابن و فرمالدئید و رتینوئیدها
  • مشتقات ویتامین A
  • آلفا هیدروکسی اسیدها
  • ویتامین C

اگر روزاسه دارید، از آبرسان‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) اجتناب کنید زیرا ممکن است قرمزی را بدتر کنند یا باعث برافروختگی یا سرخ شدن پوست شوند. علاوه بر این، اگر پوست شما از منبعی غیر از خود آبرسانتان تحریک شده است، استفاده از آن محصول را تا زمانی که کاملاً بهبود یابد، متوقف کنید.

پوست تحریک شده از علت سوزش پوست بعد از زدن ابرسان

حساسیت به عطر یا مواد نگهدارنده

اگر بعد از استفاده از آبرسان دچار سوزش شدید، ممکن است به دلیل عطر یا مواد نگهدارنده باشد. این عطر ماده‌ای است که در بسیاری از محصولات مراقبت شخصی (از جمله دئودورانت‌ها و شامپوها) یافت می‌شود، اما به ویژه در آبرسان‌ها رایج است. نگهدارنده ها یکی دیگر از مقصران احتمالی علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان هستند. آن‌ها برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها در داخل محصول استفاده می‌شوند، اما اگر پوست شما نسبت به آن‌ها حساس باشد می‌توانند باعث تحریک شوند. اگر شک دارید که آبرسان شما ممکن است حاوی این مواد باشد، به دنبال آبرسانی باشید که روی برچسب آن "بدون عطر" یا "بدون پارابن" باشد.

مطلب روش صحیح استفاده از کرم آبرسان را از ما بخوانید.

حساست به عطر از علت سوزش پوست بعد از زدن ابرسان

استفاده از نوع نامناسب آبرسان برای پوست شما

آبرسان‌ها برای هر نوع پوستی متفاوت هستند. آبرسانی که برای افرادی که پوست خشک دارند با آبرسانی که برای افرادی که پوست چرب دارند متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، یک آبرسان برای پوست‌های حساس حاوی مواد متفاوتی نسبت به آبرسان‌های پوست معمولی یا چرب است. بنابراین، اگر پوست چرب دارید و از آبرسان بدون چربی به امید کاهش درخشندگی بدون بسته شدن منافذ استفاده کرده‌اید، ممکن است از این که چگونه پس از استفاده صورت شما می‌سوزد، احساس ناخوشایندی داشته باشید. این می‌تواند اتفاق بیفتد زیرا محصولات بدون روغن اغلب حاوی الکل هستند (که باعث احساس سوزش می‌شود).

اگر این اتفاق برای شما افتاد، سعی کنید به دنبال محصولی باشید که دارای برچسب «بدون روغن» است، اما روی برچسب «غیر کومدوژنیک» نیز نوشته شده است. این محصولات به طور خاص برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ طراحی شده‌اند، حتی اگر برای حفظ رطوبت صورت شما در طول روز یا شب طراحی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از فوم شستشوی صورت

استفاده از نوع نامناسب ابرسان از علت سوزش پوست بعد از زدن ابرسان

واکنش به یک محصول مراقبت از پوست دیگر

از علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان و سایر محصولات این است که شاید به یکدیگر واکنش نشان می‌دهند. اگر از یک لایه بردار شیمیایی، پاک کننده یا درمان آکنه استفاده کرده‌اید، ممکن است ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست شما هنگام ترکیب شدن باعث تحریک شوند. اگر این اتفاق برای شما افتاده است، لیست مواد تشکیل دهنده همه محصولات خود را بررسی کنید. اگر یک ماده دو بار در فهرست قرار گرفته باشد اما هر بار نام متفاوتی داشته باشد (مثلاً "اسید سالیسیلیک" و "سدیم سالیسیلات")، احتمالاً آن‌ها مواد شیمیایی مرتبط هستند و نباید با هم استفاده شوند زیرا می‌توانند باعث واکنش شوند.

ما توصیه می‌کنیم از محصولات کمتری به طور همزمان استفاده کنید تا هر گونه واکنش در زمان وقوع آسان‌تر تشخیص داده شود. این می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام محصول مراقبت از پوست باعث واکنش شما می‌شود، و همچنین از استفاده بیش از حد محصولات پوستی در یک زمان اجتناب کنید.

استفاده از محصولات مختلف از علت سوزش پوست بعد از زدن ابرسان

چگونه هنگام استفاده از آبرسان احساس سوزش را متوقف کنیم؟

اجتناب از آبرسان‌های سنگین

آبرسان‌های سنگین برای پوست شما خوب نیستند و اگر هنگام استفاده از آن‌ها مستعد سوختگی باشید، می‌توانند وضعیت را بدتر کنند. این به دلیل آن است که آبرسان منافذ شما را مسدود می‌کند و روغن‌ها را در آن‌ها به دام می‌اندازد، که می‌تواند آنها را مستعد سوختن کند. در عوض، آبرسان سبک‌تری را انتخاب کنید که حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک یا گلیسیرین هستند. این‌ها روی پوست شما ملایم‌تر هستند و هنگام استفاده مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

یک ژل یا سرم را امتحان کنید

اگر هنگام استفاده از آبرسان مستعد سوزش هستید، به جای آن از ژل یا سرم استفاده کنید. اینها سبک‌تر از کرم‌ها هستند و منافذ شما را مسدود نمی‌کنند. همچنین حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک یا گلیسیرین هستند که به هیدراته نگه داشتن پوست شما بدون ایجاد هیچ گونه تحریک یا ناراحتی کمک می‌کند.

خودداری از محصولات بر پایه الکل

محصولات مبتنی بر الکل به سرعت خشک می‌شوند. آن‌ها می‌توانند باعث پوسته پوسته شدن پوست در برخی افراد شوند که ممکن است منجر به قرمزی یا حتی لایه برداری شود. از آبرسانی استفاده کنید که سبک و بافت آن فاقد چربی باشد. این به شما کمک می‌کند تا احساس نرمی و لطافت بدون احساس چربی داشته باشید، که می‌تواند منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود. اگر پوست بسیار خشکی دارید، ممکن است نیاز به استفاده از آبرسان ضخیم‌تر با محتوای روغن بیشتری داشته باشید.

تست پچ

قبل از استفاده هر محصول جدید مراقبت از پوست به صورت خود، یک پچ تست را روی یک ناحیه کوچک و نامشخص، مانند آرنج داخلی یا پشت گوش انجام دهید. مقدار کمی از محصول را بمالید و هر گونه علائم تحریک مانند قرمزی، خارش یا سوزش را در 24 تا 48 ساعت آینده مشاهده کنید. این اقدام احتیاطی به شما امکان می‌دهد تا سازگاری محصول را با پوست خود ارزیابی کنید و قبل از استفاده گسترده، عوارض جانبی احتمالی را تشخیص دهید.

مشورت با یک متخصص پوست

اگر احساس سوزش با وجود قطع مصرف محصول مزاحم و انجام اقدامات تسکین دهنده همچنان ادامه دارد یا بدتر می‌شود، وقت آن است که به دنبال مشاوره حرفه‌ای باشید. یک متخصص پوست می‌تواند پوست شما را به طور کامل ارزیابی کند، علل زمینه‌ای تحریک را شناسایی کند و گزینه‌های درمانی مناسب را توصیه کند.

سخن آخر

در پاین این مقاله از علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان باید گفت، اگرچه یافتن آبرسانی که پوست شما را نسوزاند ممکن است دشوار باشد، اما راه‌هایی برای جلوگیری از این امر وجود دارد. یک آبرسان با آنتی اکسیدان بالا را انتخاب کنید. آنتی اکسیدان‌ها مواد طبیعی هستند که در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و سایر غذاها یافت می‌شوند که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و ممکن است در جلوگیری از چین و چروک روی صورت نیز نقش داشته باشند. به دنبال یک آبرسان با آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های A،C و E باشید. برخی از محصولات حاوی ترکیبی از این سه ویتامین با هم هستند.

سوالات متداول

علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان چیست؟

موادی که اغلب منجر به احساس سوزش می‌شوند، لایه بردارهایی مانند ویتامین C، رتینول، آلفا هیدروکسی اسیدها (مانند اسید گلیکولیک) و الکل هستند.

پوست بعد از زدن آبرسان باید چگونه باشد؟

هنگام استفاده آبرسان‌ها باید پوست را هیدراته کنند، نه چرب». اگر بیش از حد استفاده می‌کنید، به آرامی محصول اضافی را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.

چه مدت طول می کشد تا آبرسان جذب شود؟

این به طور معمول بستگی به روغنی یا ژل بودن آن دارد، اما اکثر آبرسان‌ها بلافاصله شروع به جذب می‌کنند. جذب کامل برخی از فرمول‌های مراقبت از پوست ممکن است تا 30 دقیقه طول بکشد، اما این بدان معنا نیست که باید بین مراحل مراقبت از پوست آنقدر صبر کنید. بیشتر محصولات مراقبت از پوست و مو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بلافاصله شروع به جذب کنند.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما