۲۰ باید و نباید در مراقبت از مو

0 0
  • تاریخ : 1402/10/6
  • بازدید : 314
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

آیا موهایتان اخیرا دچار کمبود محبت و توجه شده است؟ اگر متوجه خشکی، موخوره، نازک شدن یا هر مشکل دیگری شده‌اید، نگران نباشید! تنها چند اصلاح کوچک در روال مراقبت از مو می‌تواند کمک کند در کوتاه‌ترین زمان، موهایتان پرتر، براق‌تر و سالم‌تر به نظر برسد. پس فرصت را از دست ندهید و در این مطلب از محصولات مراقبت از پوست و مو  فب پابلیک، در مورد مهم‌ترین بایدها و نبایدهای مراقبت از مو، اطلاعاتتان را بالا ببرید.

باید: موهایتان را با یک شامپوی مرطوب کننده بشویید

بیایید با مهم‌ترین اصول مراقبت از مو شروع کنیم احتمالا شما به طور مرتب موهایتان را شامپو می‌زنید، اما آیا میدانید شامپویی که استفاده می‌کنید، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نتایجی که می‌بینید داشته باشد؟

از فتالات ها گرفته تا پارابن ها، بسیاری از شامپوها حاوی ترکیباتی هستند که در درازمدت باعث آسیب جدی به موها می‌شوند. به جای استفاده از چنین شامپوهای مضر و خشک کننده، به دنبال محصولاتی بگردید که موها و پوست سرتان را عمیقا مرطوب کنند. بیشتر خرید کرم مرطوب کننده مو حاوی ویتامین E هستند و به طرز باورنکردنی موها را مرطوب می‌کنند.
بیشتر بخوانید:
مراقبت از پوست به 15 روش موثر

باید: موهایتان را با یک شامپوی مرطوب کننده بشویید

نباید: موها را خیلی زیاد بشویید

وقتی شروع به استفاده از شامپوی مرطوب کننده کردید، آن را آنقدر دوست خواهید داشت که وسوسه می‌شوید موهایتان را بیش‌ازحد معمول شامپو بزنید، اما شستشوی بیش‌ازحد یکی از اشتباهات رایجی است که می‌تواند باعث آسیب بیشتر به موهایتان شود.

اگر موهایتان خشک و شکننده شده و در پوست سرتان علائم خارش یا سوزش را احساس می‌کنید، احتمالا به دلیل شستن بیش‌ازحد موهایتان است. هر زمان که به موهایتان شامپو می‌زنید، سبوم تولید شده توسط پوست سرتان از بین می‌رود. اگرچه این سبوم همان چیزی است که بعد از چند روز موها را چرب و براق نشان می‌دهد، اما نقش مهمی در مرطوب کردن تارهای شما دارد. اگر موهایی براق و درخشان می‌خواهید، وجود مقدار مشخصی سبوم روی موها ضروری است.
بیشتر بخوانید:
روتین پوست چرب

بنابراین، چند بار باید موهای خود را بشویید؟ این به نوع موهای شما بستگی دارد. برای اکثر افراد، پاسخ 2-3 بار در هفته خواهد بود. استثنا در صورتی است که موهایتان به طور طبیعی چرب باشد. در چنین حالتی، پوست سر شما بیش‌ازحد لازم سبوم تولید می‌کند. درنتیجه، ممکن است برای جلوگیری از احساس سنگینی و چرب شدن آن، نیاز به شستشوی بیشتری داشته باشید.

نباید: موها را خیلی زیاد بشویید

باید: بعد از شامپو زدن از نرم‌کننده استفاده کنید

از آنجا که موهای تازه شسته شده معمولا بیشتر مستعد آسیب هستند، به همین دلیل در روال مراقبت از مو استفاده از یک شامپوی نرم‌کننده بسیار مهم است. شامپوهای نرم‌کننده، کوتیکول های مو را می‌پوشانند تا موها احساس محافظت و هیدراته شدن داشته باشند و احتمال خشکی، موخوره و شکنندگی را کاهش می‌دهند.

باید: بعد از شامپو زدن از نرم‌کننده استفاده کنید

نباید: به ریشه موهایتان نرم‌کننده بزنید

اگرچه شامپوها برای پاکسازی کامل ریشه طراحی شده‌اند، اما نرم‌کننده‌ها فقط مختص استفاده از ساقه‌های مو هستند. متاسفانه بسیاری از افراد به اشتباه، نرم‌کننده را به ریشه و پوست سر خود می‌زنند. این کار باعث می‌شود روی موها احساس سنگینی و چربی داشته باشند. درنتیجه، باید موهایتان را بیشتر از روال معمول بشویید که این امر منجر به مشکلات بیشتری می‌شود.

بنابراین، نرم‌کننده را فقط روی نوک و قسمت میانی موهایتان استفاده کنید. با این کار، قسمت‌هایی از مو که به محافظت بیشتری نیاز دارند مرطوب می‌مانند، بدون اینکه پوست سر شما آسیب ببیند.

نباید: به ریشه موهایتان نرم‌کننده بزنید

باید: یک ماسک موی هفتگی را به برنامه مراقبت از مو اضافه کنید

نرم‌کننده‌ها برای بازسازی و ترمیم موها عالی هستند. علاوه بر این، اضافه کردن ماسک مو به روتین مراقبت از مو نیز ایده خوبی خواهد بود.

باید: یک ماسک موی هفتگی را به برنامه مراقبت از مو اضافه کنید

تفاوت بین ماسک مو و نرم‌کننده چیست؟

اگرچه هر دو دارای شباهت‌های کمی به هم هستند، ماسک مو نسخه ارتقا یافته‌ای از یک نرم‌کننده معمولی است؛ زیرا غلظت بیشتری از مواد دوستدار مو را در خودش جای داده است. به همین دلیل، ماسک‌های مو غنی‌تر و بهتر از نرم‌کننده‌ها هستند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که نباید از آن‌ها به عنوان نرم‌کننده استفاده کرد، زیرا ممکن است موها را سنگین کنند.

در عوض، ماسک موهای هفتگی تمام چیزی هستند که برای آبرسانی عمیق و حجم دادن به موهایتان به آن‌ها نیاز دارید. محصولی را انتخاب کنید که حاوی ویتامین‌ها و روغن‌های گیاهی باشد؛ زیرا روغن‌ها می‌توانند جلوی نازک شدن و شکنندگی موها را بگیرند و باعث شوند موها صاف‌تر و نرم‌تر به نظر برسند.
بیشتر بخوانید:
روتین ساده مراقبت از مو

نباید: هنگام حالت دادن به موهای خود از حرارت زیاد استفاده کنید

اگر عادت کرده‌اید قبل از فر کردن یا صاف کردن موهایتان با استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده، آن‌ها را تا بالاترین دما تنظیم کنید، وقتش رسیده که این عادت را کنار بگذارید. گرمای بیش‌ازحد می‌تواند آسیب زیادی به موها وارد کند؛ بنابراین، به جای سوزاندن تارهای خود هر بار که به آن‌ها حالت می‌دهید، روی ابزارهای حالت‌دهنده‌ای سرمایه‌گذاری کنید که طیف وسیعی از دماها را ارائه می‌دهند.

نباید: هنگام حالت دادن به موهای خود از حرارت زیاد استفاده کنید

باید: قبل از استفاده از وسایل حرارتی از محافظ حرارتی استفاده کنید

علاوه بر انتخاب ابزارهای حالت‌دهنده مناسب، قبل از اینکه موهای خود را در معرض حرارت قرار دهید، باید از محصولات مراقبت از مو استفاده کنید.

در چنین مواقعی بهترین انتخاب پیش رویتان، یک محصول محافظ حرارت خواهد بود تا یک لایه اضافی روی کوتیکول های موهای شما ایجاد کند و جلوی تماس مستقیم موها را با گرمای ساطع شده از ابزارهای حالت‌دهنده بگیرد. اگرچه حین استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده، موها همچنان گرم می‌شود، اما بیرونی‌ترین لایه موها سوخته و شکننده نمی‌شود، زیرا سخت‌ترین قسمت گرما به محافظ حرارتی حمله می‌کند. درواقع محافظ حرارتی مانند یک سد دفاعی عمل کرده و جلوی آسیب رسیدن به موها را می‌گیرد.

باید: قبل از استفاده از وسایل حرارتی از محافظ حرارتی استفاده کنید

نباید: وقتی موهایتان خیس است با آن‌ها خشن باشید

آیا می‌دانستید موهای خیس بسیار ضعیف‌تر از موهای خشک هستند؟ هر بار که باعث کشیدگی یک تار موی خیس می‌شوید، لبه‌های کوتیکول آن بلند شده و ترک می‌خورند. این باعث می‌شود مو در هنگام لمس احساس زبری کند.

به همین دلیل است که هنگام انجام روتین مراقبت از مو، باید همیشه با موهای خیستان، بسیار ملایم باشید. آب اضافی مو را با یک حوله نرم به آرامی فشار دهید تا فرآیند خشک شدن سریع‌تر شود؛ اما تا زمانی که موها کامل خشک نشده‌اند، از برس زدن، مالش یا کشیدن آن‌ها خودداری کنید.

نباید: وقتی موهایتان خیس است با آن‌ها خشن باشید

باید: از موهای خود در برابر آسیب آفتاب محافظت کنید

همه میدانیم که محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید چقدر مهم است. با این حال، آیا می‌دانستید که موهای شما نیز می‌توانند تحت تاثیر اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرند؟ آن‌ها ساختار پروتئین را در هر رشته تضعیف کرده، مو را خشک می‌کنند و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می‌دهند.

علائم آسیب ناشی از نور خورشید از خشکی و شکنندگی تا دو شاخه شدن انتهای آن، نازک شدن و موخوره متفاوت است. علاوه بر این، کنترل و مدیریت موهای آسیب‌دیده در اثر آفتاب به ویژه هنگام حالت دادن سخت‌تر می‌شود.

اگرچه تعداد ضد آفتاب‌های مخصوص مو در بازار بسیار محدود است، اما برای محافظت از مو در برابر آسیب‌های خورشید ضروری هم نیستند. در عوض، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نوعی سپر محافظ بین موهایتان و اشعه خورشید ایجاد کنید. روسری، کلاه آفتاب‌گیر یا هر چیز دیگری، به سادگی جلوی دسترسی نور خورشید به تارهای شما را می‌گیرد و کمک می‌کند تا موهای سالم‌تری داشته باشید.

باید: از موهای خود در برابر آسیب آفتاب محافظت کنید

نباید: موهایتان را خیلی محکم از پشت ببندید

اگر همیشه موهایتان را خیلی محکم ببندید، فشار زیادی به ریشه‌ها وارد شده و باعث آسیب و شکنندگی می‌شود. علاوه بر این، در درازمدت می‌تواند منجر به نازک شدن مو و حتی طاسی شود.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که این کار را مرتب تکرار نکنید و اجازه دهید موهایتان استراحت کنند. مدل موهای دم اسبی و خیلی سفت را با مدل‌های شل‌تر جایگزین کنید.

اگر می‌خواهید موهایتان را دم اسبی ببندید، با تارهای مویتان به ملایمت رفتار کنید. برای جلوگیری از گیر کردن مو، از یک کش موی پارچه‌ای استفاده کنید و برای باز کردن دم اسبی در پایان روز وقت بگذارید. نباید موهایتان را بکشید، در عوض به آرامی کش مو را خارج کنید.

نباید: موهایتان را خیلی محکم از پشت ببندید

باید: از سونای بخار استفاده کنید

بیشتر افراد برای رفع خستگی، عاشق سونای بخار هستند، اما آیا می‌دانستید که موها نیز از بخار سود می‌برند؟ اگر احساس می‌کنید که ماسک و نرم‌کننده موی شما آن‌طور که باید کار نمی‌کنند، بخار را به روتین مراقبت از مو اضافه کنید.
بیشتر بخوانید:
روش راحت و کارآمد آبرسانی مو

بخار گرم، جریان خون را در اعماق پوست سر به گردش درمی‌آورد. علاوه بر این، به هر اینچ از ساقه مو اجازه می‌دهد حداکثر رطوبت و تغذیه را از ریشه تا انتها جذب کند. برای این منظور، نیازی به پرداخت هزینه‌های سالنی با قیمت بالا نیست. هنگام نشستن در سونا یا حتی حمام بخار از نرم‌کننده یا ماسک موی طبیعی مورد علاقه خود استفاده کنید.

باید: از سونای بخار استفاده کنید

نباید: خیلی محکم موهایتان را شانه بزنید

شانه زدن خیلی محکم باعث شکننده شدن مو می‌شود. آیا وقتی عجله دارید سریع‌تر شانه می‌زنید؟ آیا تا به حال سعی کرده‌اید با فشار دادن برس روی موهایتان گره‌ای را از بین ببرید؟ با برس زدن بیش‌ازحد و خیلی محکم، علاوه بر اینکه موهایتان را مستقیما از ریشه جدا می‌کنید، باعث شکنندگی بیش‌ازحد آن‌ها نیز می‌شوید.

نباید: خیلی محکم موهایتان را شانه بزنید

باید: برای تغذیه موها از روغن‌های طبیعی استفاده کنید

توصیه ما این است که بعد از شستشوی موها و قبل از حالت‌دهی، از یک روغن آرگان خالص استفاده کنید تا میزان رطوبت در تارهایتان بیشتر شود. از آنجا که گرد و غبار مرتب روی موها می‌نشیند، بهتر است حتما روغن را روی موهای تازه شسته شده استفاده کنید. بدین ترتیب، مو می‌تواند تا حد امکان، مواد مغذی بیشتری را از روغن بگیرد. بعد از زدن روغن، با استفاده از یک نرم‌کننده یا ماسک، روتین مراقبت از مو را پایان دهید و موها را آبکشی کنید. روغن آرگان یک روغن نسبتا رقیق و سبک است، بنابراین اگر مقداری از آن روی موها ماند، نیازی نیست نگران چرب شدن باشید.

باید: برای تغذیه موها از روغن‌های طبیعی استفاده کنید

نباید: با موهای خیس بخوابید

یکی از اشتباهات رایجی که خیلی از افراد مرتکب می‌شوند، خوابیدن با موهای خیس است. وقتی موها خیس هستند، در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارند. به همین دلیل سریع‌تر دچار شکستگی و آسیب و حتی موخوره می‌شوند. علاوه بر این، خوابیدن با موهایی که خیس است، بالشت را مرطوب کرده و زمینه را برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند که درنتیجه آن ممکن است به انواع عفونت‌های باکتریایی و قارچی مبتلا شوید. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از خوابیدن حتما موهایتان را خشک کنید.

نباید: با موهای خیس بخوابید

باید: قبل از حالت دادن از سرم مو استفاده کنید

برای مراقبت از مو در برابر آسیب گرما، هر بار که می‌خواهید از ابزارهای داغ برای حالت دادن به موهایتان استفاده کنید، قبل از آن سرم تقویت کننده مو بزنید. برای این منظور، از انتهای موهایتان شروع کنید و سرم را به سمت ریشه‌ها بکشید.

باید: قبل از حالت دادن از سرم مو استفاده کنید

نباید: از روبالشتی های پلاستیکی یا پلی استری استفاده کنید

روبالشتی های پلاستیکی یا پلی استری، باعث ایجاد چسبندگی با تارهای مو و همچنین وزی مو می‌شوند؛ بنابراین، یکی دیگر از نبایدهای مراقبت از مو، استفاده از روبالشتی های پلاستیکی یا پلی استری است. اگر چنین روبالشتی هایی دارید، در اولین فرصت آن‌ها را تعویض کنید. روبالشتی های نخی هم می‌توانند مواد آرایشی، آلودگی‌ها و چربی‌ها را به خود جذب کنند و شکنندگی، آسیب و گره موها را به دنبال داشته باشند.

بهترین نوع روبالشتی، انواع ساتن است که هیچ‌گونه کششی با تارهای مو ایجاد نمی‌کند و باعث حفظ چربی‌های طبیعی موها نیز می‌شود.

نباید: از روبالشتی های پلاستیکی یا پلی استری استفاده کنید

باید: از سرم رشد موی حاوی رزماری استفاده کنید

وقتی نوبت به موادی می‌رسد که امتحان خود را پس داده‌اند و مزایای سلامتی، مراقبت از پوست و مراقبت از مو ارائه می‌دهند، رزماری در بالاترین سطح قرار دارد! رزماری با دارا بودن چندین ماده مغذی، به حفظ سلامت مو کمک می‌کند. یکی از فواید رزماری، تحریک گردش خون در پوست سر است که باعث رشد موهای جدید و سالم می‌شود. این روغن همه کاره، تارهای مو را تقویت کرده و شکنندگی را کاهش می‌دهد.

برای تحریک رشد مو، خالص بودن محصول بسیار مهم است. دقیقاً به همین دلیل است که باید در سرم موی خود از رزماری 100% خالص استفاده شده باشد.

قبل از شستن موها، پوست سر را با سرم رشد رزماری ماساژ دهید و روی نواحی که نیاز به رشد مجدد دارند، تمرکز کنید. حداقل 15 دقیقه قبل از شامپو، اجازه دهید سرم روی موهایتان بماند. 3-7 بار در هفته به مدت 3-6 ماه استفاده کنید تا نتیجه را ببینید.

باید: از سرم رشد موی حاوی رزماری استفاده کنید

نباید: دوش آب گرم بگیرید

یکی دیگر از کارهایی که به تارها و ریشه مو آسیب می‌رساند، شستشوی آن‌ها با آب گرم یا داغ است. آب گرم چربی‌های طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و خشکی، شکنندگی، موخوره و حتی ریزش را به دنبال دارد. چنین حالت‌هایی برای افرادی که هر روز حمام می‌کنند، بیشتر رخ می‌دهد. بهترین نوع آب برای شستشو و استحمام، آب ولرم است.

نباید: دوش آب گرم بگیرید

باید: پوست سر خود را لایه‌برداری کنید

1 تا 2 بار در ماه بسته به نوع مویی که دارید، از ماسک لایه‌بردار ملایم استفاده کنید تا پوست سرتان سالم، تمیز و شاداب بماند. همان‌طور که میدانید لایه‌برداری منظم برای صورت و بدن بسیار مهم است و پوست سر نیز سزاوار همین عشق است. درست مانند پوست بدن، پوست سر نیز چربی و سبوم تولید می‌کند. با گذشت زمان، تجمع روغن، آلاینده‌ها و باقیمانده‌ها منجر به خارش، شوره سر، تحریک و عدم ‌درخشندگی مو می‌شود. اگر از قبل بیماری‌های پوست سر مانند پسوریازیس یا اگزما دارید، از پزشک خود راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه لایه‌برداری پوست سر و موهای خود بخواهید.

باید: پوست سر خود را لایه‌برداری کنید

نباید: با موهایتان بازی کنید

برخی از افراد عادت کرده‌اند با موهایشان مرتب بازی کنند یا موها را دور دستشان بپیچند. چنین کاری باعث ایجاد فشار روی تارها و ریشه مو می‌شود؛ و نازک شدن، شکنندگی، موخوره و حتی ریزش را به دنبال دارد.

نباید: با موهایتان بازی کنید

سخن پایانی

اگر بعد از خواندن فهرستی از بایدها و نبایدهای مراقبت از مو در بالا، متوجه اشتباهاتی شده‌اید که در روال مراقبت از موهای خود مرتکب شده‌اید، در مسیر درستی قرار دارید. اکنون که می‌دانید کجا اشتباه کرده‌اید، می‌توانید موارد را اصلاح کنید تا مطمئن شوید که موهای شما واقعا بهترین مراقبت ممکن را دریافت می‌کنند.

سوالات متداول

بهترین شامپوی مراقبت از مو باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بهترین شامپو آن است که متناسب با جنس و کیفیت موها فرموله شده باشد. موهای خشک بهتر است ا شامپوهای مناسب موهای خشک و موهای چرب از شامپوهای مناسب موهای چرب استفاده کنند. از طرف دیگر، شامپوهای گیاهی که ترکیبات شیمیایی مضر ندارند، بهترین انتخاب خواهند بود. شامپوهایی را که دارای سولفات و پارابن هستند نخرید.

آیا فیلر مو برای مراقبت از مو خوب است؟

به کمک فیلر مو می‌توان موخوره و دیگر آسیب‌های مو را برطرف کرد. برخی از پزشکان، از فیلر برای درمان ریزش مو هم استفاده می‌کنند. فیلر با تقویت فولیکول‌های مو، تارهای مو را بهبود بخشیده و باعث تحریک رشد مو می‌شود.

جدول بایدها و نبایدهای مراقبت از مو

بایدهای مراقبت از مو

نبایدهای مراقبت از مو

  1. موهایتان را با یک شامپوی مرطوب کننده بشویید
  2. بعد از شامپو زدن از نرم‌کننده استفاده کنید
  3. یک ماسک موی هفتگی را به برنامه مراقبت از مو اضافه کنید
  4. قبل از استفاده از وسایل حرارتی، از محافظ حرارتی استفاده کنید
  5. از موهای خود در برابر آسیب آفتاب محافظت کنید
  6. از سونای بخار استفاده کنید
  7. برای تغذیه موها از روغن‌های طبیعی استفاده کنید
  8. قبل از حالت دادن از سرم مو استفاده کنید
  9. از سرم رشد موی حاوی رزماری استفاده کنید
  10. پوست سر خود را لایه‌برداری کنید
  1. موها را خیلی زیاد بشویید
  2. به ریشه موهایتان نرم‌کننده بزنید
  3. هنگام حالت دادن به موهای خود از حرارت زیاد استفاده کنید
  4. وقتی موهایتان خیس است با آن‌ها خشن باشید
  5. موهایتان را خیلی محکم از پشت ببندید
  6. خیلی محکم موهایتان را شانه بزنید
  7. با موهای خیس بخوابید
  8. از روبالشتی های پلاستیکی یا پلی استری استفاده کنید
  9. دوش آب گرم بگیرید
  10. با موهایتان بازی کنید

 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما