تفاوت کرم روز و شب چیست؟{شیوه و روتین استفاده از هرکدام}

0 0
  • تاریخ : 1403/3/5
  • بازدید : 203
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

روتین پوستی مزایا و فواید بسیاری را برای پوست به دنبال دارد، اما در عین حال می‌تواند گاهی پیچیده و گیج کننده به نظر برسد. یکی از بخش‌های روتین پوستی استفاده از کرم روز و شب است. اما اصلا چرا دو نوع کرم روز و شب داریم؟ تفاوت کرم روز و شب چیست و هر یک چه فواید و مزایایی دارد؟ در این مقاله از محصولات مراقبت از پوست و مو بیشتر با این تفاوت‌ها آشنا می‌شویم و ویژگی‌های یک کرم روز و شب مناسب برای پوست شما را هم بررسی می‌کنیم.

کرم روز و مزایای آن

پوست ما در طول روز با عوامل محیطی زیادی سر و کار دارد. از اشعه‌های آفتاب گرفته تا انواع آلودگی و موارد استرس زا، پوست صورت تحت استرس و رادیکال‌های آزاد قرار دارد و همین هم ممکن است آسیب‌های مختلفی به آن وارد کند. کرم‌های روز کرم‌های سبکی هستند که روی پوست ایجاد حس سنگینی نمی‌کنند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها در طول روز بسیار راحت است. این مدل کرم بافت نسبتا رقیق یا ژلی دارد و به سرعت جذب پوست می‌شود. به علاوه به آبرسانی عمقی پوست کمک می‌کند و آن را مرطوب و شاداب نگه می‌دارد. معمولا در کرم روز از ترکیبات سنگین و فعال‌های خشن استفاده نمی‌شود، در عوض مواردی مانند ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و موارد آبرسان در این کرم وجود دارند که فواید جذابی را به همراه خواهند داشت. همچنین برخی از مدل‌های کرم روز دارای SPF هم هستند که به محافظت در برابر آفتاب کمک می‌کند.

تفاوت کرم روز و شب چیست

از مهم‌ترین مزایای کرم روز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین رطوبت مورد نیاز پوست
  • کمک به داشتن پوستی صاف و شاداب
  • کاهش علایم پیری پوست
  • ظاهری درخشان و باطراوت بدون نیاز به استفاده از لوازم آرایشی
  • محافظت از پوست در برابر آلودگی‌های محیطی

کرم شب و مزایای آن

با شروع شب و رسیدن زمان استراحت، پوست ما تحت فرایند‌‌های طبیعی برای بازسازی پوستی قرار می‌گیرد. هنگام خواب و درون تخت خواب دیگر خبری از نور خورشید و آلودگی‌های بیرون از خانه نیست و به همین دلیل هم تنها کاری که نیاز است انجام دهیم این است که به پوست خود کمک کنیم این بازسازی سلولی را راحت‌تر انجام دهد. یکی از موارد تفاوت کرم روز و شب همین جا مشخص می‌شود. در طول شب ممکن است پوست رطوبت خود را از دست بدهد و به همین دلیل پوست نیاز حیاتی به مرطوب شدن دارد، در نتیجه کرم‌های شب اصولا مغذی‌تر هستند و دارای مواد مفید برای محافظت و مرطوب کردن پوست هستند. این مواد مرطوب کننده هم پوست را آبرسانی می‌کنند و هم مانند یک لایه محافظ از رطوبت درون پوست محافظت می‌کنند. از طرف دیگر مواد فعال مختلفی درون کرم‌های شب استفاده می‌شود که به فرایند بازسازی پوست کمک می‌‌کند. از آن جایی که این جا خبری از تحریک پوستی به وسیله عوامل محیطی نیست، ترکیبات ضد لک و لایه بردار هم بدون نگرانی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

یک خانم در حال استفاده از کرم شب

کرم‌های شب ممکن است حاوی یک یا چند گزینه از موارد زیر باشند:

  • رتینول و رتینوئیدها: این ماده بسیار معروف ضد پیری از مشتقات ویتامین A است. رتینول به کاهش علائم پیری مانند خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های تیره کمک می‌کند و در روشن کردن پوست هم موثر است.
  • اسید‌های AHA و BHA: اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی اسید برای پوست‌های کدر عالی هستند و لایه برداری بسیار خوبی دارند که با تغییر درصد آن‌ها می‌تواند ملایم یا شدید‌تر باشد. این لایه برداری به کرم شب کمک می‌کند به لایه‌های عمیق‌تر پوست برسد.
  • اسید هیالورونیک: همانطور که گفته شد آبرسانی پوست اهمیت بسیار زیادی دارد و اسید هیالورونیک هم یکی از بهترین مواد آبرسان برای پوست است که می‌تواند تا ۱۰۰۰ برابر وزن خود آب جذب کند. این کار به شادابی پوست کمک کرده و چین و چروک‌های ریز را هم کاهش می‌دهد.
  • سرامید‌: سرامید نوعی پروتئین است که از لایه بیرونی پوست محافظت می‌کند، همچنین رطوبت پوست را حفظ می‌کند وپوست را در برابر آسیب‌های محیطی در امان نگه می‌دارد. بسیاری از مشکلات پوستی مربوط به سد دفاعی آسیب دیده آن است که این ماده می‌تواند آن را ترمیم کند.
  • روغن‌‌های مغذی و طبیعی:‌ البته نوع و میزان استفاده از این مواد به شدت به نوع پوست و نیاز آن بستگی دارد. اما روغن‌های طبیعی مانند جوجوبا، بادام و نارگیل یا روغن درخت چای می‌توانند سد پوستی را بازسازی و ترمیم کنند و به تغذیه و مرطوب شدن آن هم کمک کنند.

مطلب پوست دهیدراته چیست را از ما بخوانید.

تفاوت کرم روز و شب

مهم‌ترین تفاوت‌های کرم روز و کرم شب

با خواندن مشخصات و ویژگی‌های این دو کرم می‌توان به راحتی به تفاوت کرم روز و شب پی برد. به طور کلی می‌توان گفت کرم شب بافت مغذی‌تر و کمی سنگین‌تری دارد که برای بازسازی سلولی پوست حین خواب لازم است، در عوض کرم روز سبک‌تر و ساده‌تر است و سبب می‌شود در طول روز احساس سنگینی نداشته باشید یا نیازی به مراقبت زیاد نداشته باشید. در عین حل ترکیبات این دو نوع کرم هم با هم متفاوت است. البته بسیاری از مواقع کرم‌های شب و روز از یک برند خاص یک پایه یکسان دارند، اما تعدادی از ترکیبات فعال آن‌ها با یکدیگر متفاوت است که آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند. در جدول زیر موارد کلیدی تفاوت کرم روز و شب را آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند خیلی راحت‌تر این تفاوت را متوجه شوید. همچنین برای آشنایی با روتین پوست شب، مطلب آن را در بلاگ فب پابلیک مطالعه کنید.

کرم روز

کرم شب

بافت

بافت سبک و نسبتا رقیق

بافت مغذی و کمی چرب

فرمولاسیون

حاوی SPF ، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مرطوب کننده

موادفعال و جوانساز مانند رتینول و لایه بردارها

نقش اصلی

محافظت در برابر آلودگی‌ها و آبرسانی به پوست

ترمیم سد محافظتی پوست و جوانسازی

موارد استفاده

در روز و زیر آرایش روزانه

شب‌ها هنگام خواب و بدون استفاده از موارد دیگر روی آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتخاب بهترین کرم روز و شب

با دانستن موارد تفات کرم روز و شب وقت آن رسیده است که کرم مناسب برای پوست خود را انتخاب کرده و مزایای آن لذت ببرید. نیازی به گفتن نیست که هر مدل کرمی برای هر پوستی مناسب نیست و برای انتخاب بهترین موارد کرم روز و شب، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. قبل از هر چیزی باید ببینید نوع پوست‌تان چیست، مثلا اگر پوست چربی دارید کرم‌های فاقد چربی را انتخاب کنید و برای پوست خشک به سراغ کرم‌های مغذی‌تر بروید. همچنین باید ترکیبات کرم را بر حسب مشکل پوستی‌ که دارید انتخاب کنید:

  • جوش و آکنه: کسانی که پوست مستعد به جوش دارند باید از کرم‌های حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید و نیاسینامید یا روغن درخت چای استفاده کنند که می‌تواند جوش و آثار آن را کمتر کند.
  • لکه‌های تیره: برای از بین بردن و کمرنگ‌ کردن لکه‌های قهوه‌ای رنگ یا جای جوش، ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک،‌ ویتامین سی و لایه‌بردارها بسیار خوب عمل می‌کنند.
  • خشکی پوست: خشکی پوست از جمله مشکلاتی است که می‌تواند با کرم‌ آبرسان صورت در کنار روغن‌هایی مانند شی‌باتر و سرامید‌ها به راحتی برطرف شود.
  • از بین بردن چروک و جوانسازی: اگر نگران خطوط و چین و چروک‌های ظریف هستید، به دنبال کرم‌های شب حاوی موادی مانند رتینول، اسید هیالورونیک و پپتایدها باشید.

بررسی تفاوت و انتخاب کرم روز و شب

جمع بندی

کرم روز و شب دو کرم ساده ولی کاربردی هستند که با جای دادن آن‌ها در روتین پوستی خود می‌توانید مزایای بسیاری را به دست آورید. این دو مدل کرم با داشتن تفاوت در ترکیب می‌توانند مجموعه‌ای از خواص را به وجود بیاورند که در کنار یکدیگر از پوست شما محافظت کرده و آن را جوان و شاداب می‌کنند. مهم است که ویژگی‌های پوستی خود را بشناسید و بر طبق آن کرم مناسبی را انتخاب کنید که کاربردی بوده و بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.

برای آشنایی با نحوه روتین پوستی بعد از حمام، مطلب آن را مطالعه کنید.

سوالات متداول

بهترین زمان استفاده از کرم شب چه زمانی است؟

بهترین زمان استفاده از کرم شب، زمانی است که می‌خواهید برق‌ها را خاموش کنید و به تخت خواب بروید که می‌تواند زمانی بین ساعت ۱۰ تا ۲ شب باشد.

بهترین کرم شب و روز برای جوش چیست؟

کرم‌های فاقد چربی و حاوی مواد ضد جوش مانند نیاسینامید و روغن درخت چای یا سالیسیلیک اسید بهترین انتخاب‌‌ها برای پوست مستعد به جوش هستند.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما