مراحل روتین پوست شب قبل از خواب

0 0
  • تاریخ : 1402/9/25
  • بازدید : 282
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

با فرارسیدن شب و غرق شدن خانه شما در گرگ‌ومیش رویایی، روتین پوست شب آخرین کاری است که باید انجام دهید؛ به‌خصوص اگر یک روز طولانی را پشت سر گذاشته باشید. دنبال کردن یک روتین مراقبت از پوست در شب، فواید زیادی دارد. این کار به ترمیم پوست شما کمک می‌کند و چهره‌ای شاداب و درخشان را برایتان به ارمغان می‌آورد. آیا دلتان نمی‌خواهد به چنین پوست بی‌عیب و نقصی برسید؟ در این مطلب از محصولات مراقبت از پوست و مو فب پابلیک، تمامی مراحلی را که باید به عنوان روتین مراقبتی قبل از خواب انجام دهید، برایتان توضیح خواهیم داد. با ما همراه شوید.

چرا روتین پوست شب مهم است؟

پاسخ این سوال ساده است؛ پوست در طول شب، به عنوان یک ترمیم‌کننده طبیعی عمل می‌کند تا آسیب‌های وارد شده در طول روز را برطرف کند. این بدان معناست که پوست شما برای دریافت مواد مغذی آماده است تا از آن‌ها در طول شب استفاده کند. چرا این فرصت را برای مراقبت و ترمیم پوست خود از دست بدهید؟

اگر قبل از خواب فرصت کافی برای انجام روتین پوست شب را ندارید، می‌توانید این کار را زودتر از شب انجام دهید؛ اما چقدر زود؟ ملاتونین که تنظیم‌کننده چرخه خواب و بیداری است، با تاریک شدن هوا آزاد می‌شود و پوست شما را به حالت استراحت و ترمیم دعوت می‌کند. این بدان معناست که اشکالی ندارد در هر زمانی پس از غروب آفتاب به روتین مراقبت از پوست شبانه خود بپردازید - مثلا در هنگام دوش گرفتن عصر یا بعد از باشگاه.

مواد تشکیل‌دهنده روتین پوست شب برای یک خواب زیبا

برخی از مواد تشکیل‌دهنده محصولات مراقبتی، بعد از غروب، بهترین و بیشترین تاثیر را بر جای می‌گذارند. به دنبال محصولاتی باشید که مواد زیر را در ترکیباتشان داشته باشند:

ملاتونین

ملاتونین یکی از بهترین ترکیبات در محصولات مراقبتی مخصوص شب است؛ اما چرا؟ به دلیل قدرت آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارد. وقتی در خواب هستید، ملاتونین دفاع آنتی‌اکسیدانی را در پوست شما بیدار می‌کند. این دفاع‌ها، جهت مسدود کردن رادیکال‌های آزاد و کمک به بازسازی و ترمیم آسیب‌های اکسیداتیو پوست کار می‌کنند؛ بنابراین، یک روتین حاوی ملاتونین، به پوست شما شانس بیشتری برای ترمیم بهتر و قدرتمندتر در هر مرحله می‌دهد.

رتینال

این عامل ضد پیری، با تقویت پوست به محو شدن خطوط ظریف و ترمیم بافت پوست کمک می‌کند. رتینال (با یک A) که به اندازه رتینول شناخته شده نیست، سریع‌تر از همتای خود به فرم فعال تبدیل می‌شود و مسیر رسیدن به پوست صاف و جوان را کمی ساده‌تر می‌کند.

اما چرا بهتر است از این ترکیب قهرمان در روتین پوست شب استفاده شود؟ اگرچه رتینال پوست را به خود خورشید حساس نمی‌کند، اما در کل می‌تواند باعث حساس شدن پوست شود. این بدان معنی است که اگر از محصولات حاوی رتینال استفاده کنید و زیر نور خورشید بروید یا آن‌ها را در روتین صبحگاهی خود جای دهید، ممکن است عوارض کمی را شاهد باشید.

باکوچیول

باکوچیول که ریشه در طب سنتی شرقی دارد و قرن‌ها به دلیل خواص درمانی مورد توجه قرار داشته است، اخیرا به دلیل استفاده در سرم های ترمیمی صورت، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ و خوشبختانه برای افراد با پوست فوق‌العاده حساس، اکنون به طور گسترده به عنوان یک جایگزین ملایم و گیاهی برای رتینول در نظر گرفته می‌شود.

باکوچیول با فرآیندهای بازسازی طبیعی که در بدن انجام می‌دهد، خاصیت جوان‌کنندگی دارد و با کمک به تسریع چرخش پوست، پوستی شاداب و صاف را ایجاد می‌کند.

روتین پوست شب شامل چه مراحلی می‌شود

در این بخش، مراحل روتین مراقبت از پوست در شب را آورده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید و مطابق با نیازهای فردی، هر مرحله را که خواستید تغییر دهید.

مرحله 1- پاک کردن آرایش

مهم نیست چقدر خسته هستید، حتما قبل از رفتن به رختخواب، آرایشتان را پاک کنید. هرگز اجازه ندهید آرایش برای مدت طولانی روی پوست شما بماند؛ زیرا می‌تواند منافذ را ببندد و منجر به التهاب مزمن به شکل جوش شود.

اگر در حال حاضر از آکنه یا دیگر نگرانی‌های پوستی رنج می‌برید، پاکسازی نکردن پوست قبل از خواب می‌تواند پوست آسیب‌دیده شما را تحریک کند و این تحریک‌ها صبح روز بعد نمایان شوند. همان‌طور که میدانید بیشتر محصولات آرایشی حاوی مواد خشنی مانند رنگ‌ها و اسانس‌ها هستند که در صورت داشتن پوست حساس، می‌توانند بسیار تحریک‌کننده یا ساینده باشند.

برای پاک کردن آرایش می‌توانید صورتتان را با یک پاک کننده آرایش ملایم بشویید. همچنین می‌توانید از میسلار واتر، دستمال مرطوب، بالم پاک کننده و لوسیون های پاک کننده کمک بگیرید. اگر از ریمل‌های ضدآب و رژلب‌هایی با ماندگاری طولانی استفاده می‌کنید، بهترین کار این است که یک پاک‌کننده آرایش مبتنی بر روغن در کنار پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب داشته باشید.

بیشتر بخوانید: روتین پوست کره ای

پاک کردن آرایش مرحله 1 روتین پوست شب

نکات تکمیلی:

  • یک پد پنبه‌ای را با پاک‌کننده آرایش خیس کنید و چند ثانیه روی پوست خود بزنید و به آرامی و با حرکت دایره‌ای از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت کنید.
  • ملایم باشید. برای جلوگیری از افتادگی پوست، فشار غیرضروری وارد نکنید و پوست را به سمت پایین نکشید.

مرحله 2- پاکسازی پوست

از پاک کننده ملایمی استفاده کنید که چربی طبیعی پوستتان را از بین نبرد و میکروبیوم پوست را مختل نکند. افرادی که پوست‌های خشک و حساس دارند بهتر است از یک پاک کننده ملایم و آبرسان استفاده کنند. افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه هم می‌توانند به سراغ ژل شستشوی صورت یا فوم پاک کننده صورت بروند.

پاکسازی پوست مرحله 2 روتین پوست شب

مرحله 3- استفاده از تونر

برخی از افراد فکر می‌کنند تونرها در لیست محصولات مراقبت از پوست جایی ندارند، اما این تصور کاملا اشتباه است. یکی دیگر از تصورات غلط این است که آن‌ها هیچ نتیجه قابل توجهی ارائه نمی‌دهند. حقیقت این است که تونرها یکی از مراحل ضروری از روتین پوست شب و روز هستند. بعد از شستن صورت، استفاده از تونر باعث بسته شدن منافذ می‌شود و لایه‌ای از محافظت را برای پوست ارائه می‌دهد. همچنین رطوبت طبیعی و سطح pH پوست شما را بازیابی می‌کند.

استفاده از تونر مرحله 3 روتین پوست شب

مرحله 4- استفاده از محصولات درمانی

این مرحله از روتین پوست شب به درمان لک‌های صورت و بهبود سایر مشکلات پوستی اختصاص داده شده است و شامل محصولات مراقبت از پوستی می‌شود که پزشک تجویز کرده است. در این مرحله با توجه به نیاز پوستتان می‌توانید از سرم های مختلف هم استفاده کنید. سرم ها محصولات فوق‌العاده‌ای هستند که دست کم گرفته شده‌اند و سرشار از مواد مفید برای روشن کردن، شفاف کردن و آبرسانی پوست هستند.

رایج‌ترین مواد فعال موجود در سرم ها عبارت‌اند از:

  • اسید هیالورونیک: پوست را آبرسانی می‌کند و جلوی از دست دادن رطوبت آن را می‌گیرد.
  • ویتامین C: پوست را روشن می‌کند و لکه‌های تیره را از بین می‌برد.
  • رتینول، ویتامین B3، پپتیدها: باعث تولید کلاژن و الاستین می‌شوند.
  • گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید: با کاهش التهاب، قرمزی را تسکین می‌دهند.

استفاده از محصولات درمانی مرحله 4 روتین پوست شب

مرحله 5- استفاده از کرم دور چشم

پوست اطراف چشم، حساس‌ترین و آسیب پذیرترین پوست در برابر آسیب‌های خورشید و عوامل استرس‌زای روزانه است و می‌تواند پیری زودرس را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل، اولین نشانه‌های خطوط و چین‌وچروک‌های ظریف، معمولا در ناحیه زیر چشم دیده می‌شود. با یک شب بی‌خوابی، مایعی اطراف چشم جمع می‌شود و پف کردن چشم و ایجاد حلقه‌های تیره را به دنبال دارد.

کرم‌های دور چشم به طور ویژه برای نواحی زیر چشم فرموله شده‌اند و نسبت به کرم‌ها یا لوسیون های صورت، قوام کرمی‌تری دارند. استفاده از آن‌ها یکی از گام‌های موثر در روتین پوست شب، به عنوان یک درمان هدفمند و یک رویکرد پیشگیرانه در برابر پیری است.

استفاده از کرم دور چشم مرحله 5 روتین پوست شب

مرحله 6- استفاده از مرطوب‌کننده

استفاده از کرم مرطوب‌کننده، یکی از مهم‌ترین مراحل مراقبت از پوست محسوب می‌شود؛ به ویژه در فصل زمستان که پوست در معرض گرمای داخلی و هوای خشک قرار دارد. به همین دلیل، جای دادن کرم مرطوب‌ کننده هم در روتین پوست شب و هم روز، می‌تواند فواید حداکثری را به دنبال داشته باشد. مرطوب‌کننده های روز باید حاوی SPF باشند تا از پوست در برابر آفتاب محافظت کنند، اما برای شب، مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که دارای رتینوئید و اسید گلیکولیک باشد تا با درخشش جوانی از خواب بیدار شوید.

بیشتر بخوانید:روتین پوست چرب

استفاده از مرطوب‌کننده مرحله 6 روتین پوست شب

مرحله 7- استفاده از ماسک‌های صورت

برای جذاب‌تر کردن روتین پوست شبانه و مراقبت بیشتر، یک یا دو بار در هفته از ماسک‌های صورت استفاده کنید. ماسک‌های صورت به دلیل داشتن مواد مغذی، راه‌حل‌های سریعی برای مشکلات جزئی پوست مانند پوست خشک و کدر ارائه می‌کنند. برای دلایل مختلفی همچون روشن‌تر شدن پوست، آبرسانی یا تسکین قرمزی، ماسک‌های متفاوتی وجود دارد. می‌توانید از ماسک‌های صورت ورقه‌ای یا ماسک‌های صورت شبانه استفاده کنید.

استفاده از ماسک‌های صورت مرحله آخر روتین پوست شب

سخن پایانی

اگر با بیماری‌های پوستی خاصی مانند آکنه، ملاسما، پسوریازیس، روزاسه یا اگزما دست و پنجه نرم می‌کنید، به شما توصیه می‌کنیم با یک متخصص پوست مشورت کنید که می‌تواند یک روتین شخصی مراقبت از پوست در شب ارائه دهد که به صراحت برای رفع نگرانی‌های شما طراحی شده است.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما