مراقبت از پوست به ۱۵ روش موثر

0 0
  • تاریخ : 1402/9/29
  • بازدید : 267
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

زندگی ما بر اساس عادت‌ها ساخته شده است. از قهوه یا چای صبحگاهی گرفته تا تختی که روی آن می‌خوابیم، این برنامه‌های روتین ما هستند که به روز و بدن ما شکل می‌دهند. در حالی که کلمه «عادت» اغلب بار معنایی منفی دارد، اما می‌توانیم عادت‌هایی ایجاد کنیم که برای سلامتی بدن و سلامت پوستمان مفید هستند. از ورزش و رژیم غذایی گرفته تا انتخاب محصول، در اینجا 15 عادت آورده شده که بهترین روش‌های مراقبت از پوست محسوب می‌شوند و می‌توانند به شما کمک کنند پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

1-از پاک کننده مناسب برای نوع پوستتان استفاده کنید

پاکسازی صورت باید اولین قدم در هر روتین مراقبت از پوست باشد، زیرا ناخالصی‌ها و چربی اضافی را که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند، پاک می‌کند. در استفاده از محصول پاک کننده صورت تعادل را حفظ کنید؛ برخی از افراد به سراغ استفاده از پاک کننده‌های خشنی می‌روند که سد محافظ پوست را می‌شکند. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، سعی کنید فقط شب‌ها از محصولات پاک کننده استفاده کنید و صبح‌ها صورت خود را تنها با آب بشویید.

یک ژل شستشوی صورت خوب بدون سولفات و بدون صابون می‌تواند PH پوست را در حد متعادل نگه دارد و بدون از بین بردن سطح دفاعی پوست، آن را پاک کند. برای پاکسازی روزانه، در اینجا نحوه خرید بهترین پاک‌کننده صورت بر اساس نوع پوستتان آمده است:

  • پوست چرب: استفاده از یک فوم پاک کننده صورت یا یک ژل شستشوی صورت، می‌تواند باعث حذف کثیفی‌ها و چربی‌های اضافه از پوست شما شود. ژل‌ها و فوم‌هایی که در ترکیباتشان نیاسینامید و اسید سالیسیلیک دارند، می‌توانند باعث تنظیم و حذف چربی اضافه شوند.
  • پوست مستعد آکنه: یک فوم پاک کننده صورت ملایم با ترکیبات ضد آکنه اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید یا گوگرد بهترین انتخاب خواهد بود.
  • پوست خشک: به دنبال یک لوسیون، کرم یا بالم با ترکیبات آبرسان مانند سرامیدها، گلیسیرین، اسید هیالورونیک و روغن‌های گیاهی باشید.
  • پوست حساس: میسلار واتر را امتحان کنید؛ یک پاک کننده فوق‌العاده ملایم که ذرات ریزی به نام میسل دارد و بدون اینکه پوست را خشک کند یا سد دفاعی آن را از بین ببرد، ناخالصی‌ها را به دام می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: مراحل کامل شستن صورت

استفاده از پاک کننده مناسب یکی از روش‌های مراقبت از پوست

2-تونرها را در روتین پوستی خود جای دهید

یکی دیگر از بهترین روش‌های مراقبت از پوست، تونرها هستند. تونرها مایعت مراقب از پوستی هستند که بعد از تمیز کردن پوست و قبل از استفاده از سایر درمان‌های مراقبتی مانند سرم ها و مرطوب کننده‌ها، با پنبه روی پوست اعمال می‌شوند. یک تونر خوب می‌تواند این اطمینان را فراهم کند که پوست شما کاملا تمیز شده است. علاوه بر این، دوز اضافی از مواد فعال را به آن می‌دهد.

نیازی نیست حتما تونرها در برنامه مراقبت از پوست شما جای داشته باشند، اما استفاده از آن‌ها می‌تواند راهی عالی برای شادابی پوست، از بین بردن کثیفی‌ها و متعادل کردن PH‌باشد. اگر به دنبال مزایای بیشتری همچون روشن‌کنندگی پوست هستید، تونرهای امروزی بسیار پیشرفته‌تر از گذشته هستند و ترکیباتی دارند که می‌توانند شما را درخشان کنند. در ادامه ترکیباتی را در تونرها معرفی خواهیم کرد که بر اساس نوع پوست خود می‌توانید خریداری کنید.

  • اگر پوست مستعد آکنه دارید، به دنبال تونر حاوی اسیدهای هیدروکسی، ازجمله اسید سالیسیلیک و اسید لاکتیک باشید که باعث افزایش گردش سلولی می‌شود.
  • اگر پوست خشکی دارید، به دنبال تونرهای آبرسانی باشید که الکل ندارند و حاوی گلیسیرین و اسید هیالورونیک هستند تا پوست شما را تسکین دهند.
  • برای پوست‌های مختلط، به دنبال ترکیبات آبرسان و آنتی اکسیدان مانند ویتامین سی، ویتامین ای و چای سبز باشید تا با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند و جلوی آسیب‌های پوستی را بگیرند.
  • برای پوست‌های چرب، به دنبال تونرهای قابضی بگردید که منافذ باز پوستتان را ببندند.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از تونر

استفاده از تونر یکی از روش‌های مراقبت از پوست

3-سرم ها را فراموش نکنید

یکی دیگر از روش‌های مراقبت از پوست، استفاده از سرم است. با توجه به نگرانی پوست شما، سرم ها می‌توانند هم اثر درمانی داشته باشند و هم اثر محافظتی. سرم ها دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند بسیاری از نگرانی‌های پوستی مانند چین و چروک تا لک‌های تیره را هدف قرار دهند. قبل از استفاده، حتما برچسب روی سرم ها را با دقت بخوانید؛ زیرا برخی از آن‌ها باید صبح استفاده شوند و برخی دیگر شب.

بهترین سرمی که همه می‌توانند هر صبح از آن استفاده کنند، سرم آنتی اکسیدان است که جلوی تشکیل رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و باعث کاهش علائم پیری در طول زمان می‌شود. ویتامین C به عنوان آنتی اکسیدان طلایی در نظر گرفته می‌شود و همه افراد، صرف نظر از سنی که دارند باید از ویتامین C استفاده کنند. این ویتامین، آسیب‌های پوستی را که بر اثر نور خورشید و آلودگی ایجاد شده‌اند، برطرف می‌کند.

در پوست‌های تیره‌تر، پرپیگمانتاسیون می‌تواند یک مشکل شایع باشد و استفاده از سرم ویتامین C در صبح می‌تواند به برطرف کردن این عارضه و کاهش لکه‌های تیره کمک کند.

علاوه بر سرم های آنتی اکسیدان، می‌توانید سرم های ضد پیری را هم برای رفع چین و چروک، خطوط ریز و موارد دیگر امتحان کنید. سرم های ضد پیری حاوی ترکیبات زیر هستند:

  • سرم های حاوی هیالورونیک اسیدها: این سرمها باعث مرطوب شدن پوست می‌شوند و با خشکی و تیرگی پوست مبارزه می‌کنند.
  • سرم های حاوی نیاسین آمیدها: نیاسین آمید نوعی ویتامین B3 است که باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شود و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.
  • سرم های حاوی رتینوئیدها: گردش سلولی پوست را افزایش می‌دهد تا کلاژن تولید شود و چین‌وچروک‌ها و لکه‌های تیره کاهش پیدا کنند. این نوع سرم باید در طول شب استفاده شود.
  • سرم های حاوی پپتیدها: پپتیدها از آمینواسید ساخته شده‌اند و بلوک‌های سازنده کلاژن هستند و می‌توانند خطوط روی پوست را صاف کنند و باعث افزایش استحکام پوست شوند.

استفاده از سرم یکی از روش‌های مراقبت از پوست

4-استفاده از کرم دور چشم

کرم‌های دور چشم از کرم‌های صورت متفاوت هستند؛ زیرا به طور خاص برای ناحیه ظریف دور چشم که سریع‌تر از دیگر قسمت‌های صورت پیر می‌شود، فرموله شده‌اند. اگر نگران خطوط ریز، چین و چروک، عدم استحکام و حلقه‌های تیره زیر چشمتان هستید، استفاده از یک کرم چشم قطعا گزینه خوبی خواهد بود.

  • برای هدف قرار دادن سیاهی دور چشم، به دنبال نیاسینامید یا ویتامین C باشید؛ و برای پف کردن از فرمول حاوی کافئین استفاده کنید.
  • برای چین و چروک و افتادگی، به دنبال فرمول‌های حاوی پپتید و رتینول باشید.
  • علاوه بر این، ویتامین K می‌تواند به روشن کردن حلقه‌های تیره زیر چشم کمک کند و اسید هیالورونیک به پوست خشک آبرسانی می‌کند.
  • برای درمان مشکلات متعدد ناحیه چشم، ترکیبی از این مواد را برای نیازهای خود خریداری کنید.

هنگام استفاده در صبح و شب، به آرامی کرم را به استفاده از انگشت خود به صورت ضربه‌ای روی نگرانی‌های ناحیه چشم بزنید تا از کشیدن این ناحیه ظریف و ایجاد آسیب جلوگیری شود.

استفاده از کرم دور چشم یکی از روش‌های مراقبت از پوست

5- از کرم مرطوب کننده غافل نشوید

به دو دلیل پوست شروع به از دست دادن رطوبتش می‌کند: افزایش سن و دما. با افزایش سن و کاهش دما، پوست به طور طبیعی خشک‌تر می‌شود. 10 دقیقه بعد از خروج از حمام، بهترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان صورت است، اما اینکه از چه نوع مرطوب کننده‌ای استفاده کنید بسیار مهم است. لوسیون ها کمترین آبرسانی را دارند، کرم‌ها در رتبه بعدی قرار دارند و پمادها دارای بیشترین آبرسانی هستند. استفاده از انواع مرطوب کننده مانند کرم مرطوب کننده لب، کرم مرطوب کننده دست، کرم مرطوب کننده بدن و حتی کرم مرطوب کننده مو، حداقل یک بار در روز برای پوست شما عالی است، اما مطمئن شوید که به طور منظم استفاده می‌کنید، نه فقط زمانی که احساس می‌کنید به آن نیاز دارید.

استفاده از مرطوب کننده یکی از روش‌های مراقبت از پوست

6-از خودتان در برابر آفتاب محافظت کنید

یکی دیگر از بهترین روش‌های مراقبت از پوست، محافظت از آن در برابر نور خورشید است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه‌های ناشی از افزایش سن و سایر مشکلات پوستی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

برای محافظت کامل پوست در برابر آفتاب، نکات زیر را جدی بگیرید:

  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: از یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. در استفاده از آن سخاوتمند باشید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.
  • به دنبال سایه باشید: از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که پرتوهای خورشید قوی‌تر از دیگر ساعت‌ها هستند، از قرار گرفتن در معرض آن خودداری کنید.
  • لباس‌های محافظت‌کننده بپوشید: پوستتان را با پیراهن‌های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه‌های لبه پهن بپوشانید. همچنین می‌توانید از لباس‌های محافظت‌کننده مخصوص استفاده کنید که برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش ساخته شده‌اند.

استفاده از ضد آفتاب یکی از روش‌های مراقبت از پوست

7-براش های آرایشی خود را به طور مرتب تمیز کنید

به منظور مبارزه با عفونت‌ها و منافذ مسدود شده، براش های آرایشی خود را یکبار در ماه بشویید. برای براش هایی که دور چشمتان استفاده می‌کنید، شستشوی آن‌ها باید دو بار در ماه انجام شود. برای این منظور، یک قطره شامپو را کف دستتان بریزید و موهای براش ها را با آب ولرم خیس کنید. سپس موها را در کف دست خود ماساژ دهید تا شامپو در برس پخش شود. دقت کنید قسمت فلزی براش یا پایه موهای براش خیس نشود؛ چون ممکن است چسب نرم شود و موها از بین بروند. شامپو را بشویید و آب براش را با یک حوله بگیرید سپس آن را در گوشه‌ای قرار دهید و موها را آویزان کنید تا خشک شوند.

تمیز کردن براش‌های آرایشی یکی از روش‌های مراقبت از پوست

8-صورت خود را لایه‌برداری کنید

به دنبال مواد لایه‌بردار ملایم مانند آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) باشید که در اسیدهای میوه یافت می‌شوند. آلفا هیدروکسی اسیدها، سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کنند و اجازه نمی‌دهند وارد منافذ شوند. علاوه بر این، به عنوان یک مرطوب کننده عمل می‌کنند و رطوبت را به سمت پوست می‌کشانند.

لایه برداری صورت یکی از روش‌های مراقبت از پوست

9-آب بنوشید

نوشیدن آب زیاد یکی دیگر از روش‌های مراقبت از پوست است. آب، پوست را از داخل تغذیه می‌کند. پوست کم آب، کدر به نظر می‌رسد، خارش‌دار و خشک است و خطوط را بیشتر نمایان می‌کند. همچنین می‌تواند نواحی تیره دور چشم و بینی شما را بیشتر نشان دهد. الکل و قهوه باعث کم‌آبی پوست می‌شود. نوشیدن آب زیاد پوست را هیدراته نگه می‌دارد و می‌تواند به پوست، درخشندگی سالمی بدهد. خوردن میوه‌ها و سبزیجات، ورزش و خواب آرام همگی می‌توانند به حفظ رطوبت پوست کمک کنند.

نوشیدن آب کافی یکی از روش‌های مراقبت از پوست

10-سیگار نکشید

سیگار نکشیدن یکی دیگر از روش‌های مراقبت از پوست است. سیگار کشیدن می‌تواند باعث شود پوست پیرتر به نظر برسد و روی آن چین و چروک دیده شود. علاوه بر این، رگ‌های خونی خارجی‌ترین لایه‌های پوست را باریک می‌کند و باعث می‌شود جریان خون به این نواحی کاهش پیدا کرده و پوست رنگ پریده شود.

سیگار کشیدن باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست می‌شود که برای سلامت پوست بسیار مهم هستند. همچنین به کلاژن و الاستین آسیب می‌رساند؛ فیبرهایی که به پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهند. این کار، خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد. اگر سیگار می‌کشید، بهترین راه برای محافظت از پوستتان ترک سیگار است. از پزشک خود بخواهید نکات یا درمان‌هایی را برای کمک به ترک سیگار به شما ارائه دهد.

نکشیدن سیگار یکی از روش‌های مراقبت از پوست

11-رژیم غذایی سالمی داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی مصرف کنید. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی یا مکمل‌های روغن ماهی و چربی‌های ناسالم کم و کربوهیدرات فرآوری شده، می‌تواند باعث جوان‌تر شدن پوست شود. نوشیدن آب زیاد هم باعث می‌شود پوست هیدراته بماند.

رژیم غذایی سالم یکی از روش‌های مراقبت از پوست

12-استرستان را کنترل کنید

استرس کنترل نشدن می‌تواند باعث حساس شدن پوست و بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای داشتن پوست سالم و وضعیت ذهنی سالم، اقداماتی را برای مدیریت استرستان انجام دهید. به اندازه کافی بخوابید، فهرست کارهایتان را کاهش دهید و برای انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید وقت بگذارید. قطعا نتیجه، چشمگیرتر از چیزی خواهد بود که انتظارش را دارید.

کنترل کردن استرس یکی از روش‌های مراقبت از پوست

13-بیشتر بخوابید

«خواب خوب و کافی» همه چیز است. بدن ما برای بازیابی، تجدید قوا و ترمیم به 7 تا 9 ساعت خواب آرام نیاز دارد. دلیلش هم این است که پوست هنگام خواب، کلاژن جدید تولید می‌کند. سی دقیقه قبل از خواب را به استفاده از محصولات مراقبت از پوست اختصاص دهید؛ صورتتان را بشویید و از محصولاتی استفاده کنید که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند و به ترمیم پوست در طول شب کمک می‌کنند.

خواب کافی یکی از روش‌های مراقبت از پوست

14-ورزش کنید

ورزش کردن می‌تواند جریان خون را افزایش دهد، باعث شود اکسیژن بیشتری جذب بدن شود و همچنین رادیکال‌های آزاد را از پوست دور می‌کند. علاوه بر این، باعث کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می‌شود. حتما بعد از ورزش و عرق کردن، صورتتان را بشویید.

ورزش کردن یکی از روش‌های مراقبت از پوست

15-صورت خود را دستکاری نکنید

دست نزدن به صورت یکی دیگر از روش‌های مراقبت از پوست محسوب می‌شود. این کار نه تنها باکتری‌ها را گسترش نمی‌دهد و باعث ایجاد جوش نمی‌شود، بلکه می‌تواند منجر به زخم، افزایش چین و چروک و حتی آنفولانزا یا سایر ویروس‌ها شود.

دستکاری نکردن صورت یکی از روش‌های مراقبت از پوست

سخن پایانی

در این مطلب در مورد بهترین روش‌های مراقبت از پوست صحبت کردیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید برای سال‌های سال، پوستی جذاب، شاداب و زیبا داشته باشید؛ اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که از محصولاتی استفاده کنید که استاندارد و باکیفیت هستند؛ زیرا استفاده از محصولات فیک و غیراستاندارد، می‌تواند به سلول‌های پوست شما آسیب برساند و باعث بروز عوارض جبران‌ناپذیر شود.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما