مراحل کامل شستن صورت

0 0
  • تاریخ : 1402/9/11
  • بازدید : 524
میانگین امتیاز 5.00 از 1 رای داده شده
0 0

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که بلافاصله بعد از شستن صورتتان، باز هم احساس می‌کنید پوستتان چرب است یا کامل تمیز نشده، جای درستی آمده‌اید! تمیز نشدن صورت بعد از شستشو، مشکلی است که اگر به فکر راه‌حل برایش نباشید، می‌تواند به پوست شما آسیب جدی برساند و باعث افتادگی و چروکیدگی شود و پوست دیگر طراوت و شادابی قبل را نداشته باشد. برای کمک به شما، قصد داریم در این مطلب از فب پابلیک مراحل اصولی و کامل شستن صورت را همراه با جزییات توضیح دهیم. با ما همراه شوید.

مرحله اول: پاک کردن آرایش صورت

قبل از شستن صورت، اگر آرایش روی پوستتان دارید، با استفاده از یک پاک کننده ملایم آرایش، آن را پاک کنید. از آنجا که در طول شب، سبوم از طریق منافذ دفع می‌شوند، در صورت بسته بودن منافذ، همه آلودگی هم روی هم جمع می‌شوند و پوست با مشکلات متعددی روبرو می‌شود.

اگر منافذ پوستتان مسدود شده، روش پاکسازی دومرحله‌ای را امتحان کنید. اولین مرحله شامل استفاده از روغن‌های طبیعی مانند کرچک، زیتون یا آفتابگردان برای از بین بردن کثیفی‌ها می‌شود و دومین مرحله این است که از یک شوینده ملایم برای پاک کردن روغن از روی پوست استفاده کنید.

برای پاک کردن آرایش دور چشمتان هم یک پد پنبه‌ای را به میسلار واتر، محلول پاک کننده آرایش یا روغن‌های طبیعی آغشته کنید و سپس به آرامی آرایش را پاک کنید.

پاک کردن آرایش اولین مرحله از شستن صورت

مرحله دوم: استفاده از شوینده مناسب

 به طور کلی صابون‌ها باعث به هم خوردن تعادل طبیعی پوست می‌شوند و رشد باکتری‌ها و مخمرهای روی پوست را بیشتر می‌کنند؛ اما اگر صابون به طور خاص برای صورت فرموله شده باشد، قضیه فرق می‌کند.

بیشتر افراد به دنبال پاک کننده‌هایی هستند که کف می‌کند و فکر می‌کنند در صورت کف نکردن، صورت تمیز نمی‌شود! این طرز فکر کاملا اشتباه است؛ زیرا کف کردن باعث از بین رفتن چربی‌های طبیعی پوست روی سطح پوست می‌شود.

  • اگر پوست چربی دارید، به دنبال ژل شستشوی صورت  مبتنی بر روغن باشید؛ زیرا روغن به کار رفته در این نوع شوینده‌ها، چربی‌ها را از بین می‌برد.
  • اگر پوست خشکی دارید، به دنبال شوینده‌های حاوی مرطوب کننده باشید و از صابون‌های معمولی استفاده نکنید تا پوستتان دچار خشکی بیش‌ازحد نشود.
  • اگر پوست معمولی دارید، به دنبال شوینده‌هایی با pH متعادل باشید.

استقاده از شوینده مناسب دومین مرحله از شستن صورت

مرحله سوم: استفاده از آب ولرم

بیایید این باور غلط را کنار بگذاریم: منافذ پوست درب نیستند که آب گرم آن‌ها را باز کند و آب سرد آن‌ها را ببندد. واقعیت این است که آب خیلی داغ می‌تواند باعث تحریک شود و وقتی پوستتان را در آینه می‌بینید، برافروخته به نظر برسد. علاوه بر این، می‌تواند شل شدن پوست را هم به دنبال داشته باشد. از طرف دیگر، آب سرد هم نمی‌تواند باکتری‌های روی پوست را به طور کامل از بین ببرد؛ بنابراین بهترین دمای آب، آب ولرم است.

ممکن است این سوال هم برایتان پیش بیاید که آیا می‌توانم صورتم را فقط با آب خالی بشویم؟ پس شوینده چه نقشی دارد؟ مگر غیر از این است که شوینده آلودگی، مواد زائد و چربی را از روی پوست پاک می‌کند!

مرحله چهارم: لایه‌برداری ملایم

اسکراب می‌تواند سد دفاعی طبیعی پوست را از بین ببرد. بهترین راهکار برای تمیز کردن پوست این است که پوست را به کمک انگشتان دست به آرامی و برای حدود یک الی دو دقیقه ماساژ دهید. برای لایه‌برداری هم به دنبال پاک کننده‌هایی بگردید که در ترکیباتشان اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک یا آنزیم‌های میوه داشته باشند. این محصولات را برای مدت یک الی یک و نیم دقیقه به آرامی روی پوستتان ماساژ دهید تا منافذ پوست را پاک کنند، سلول‌های مرده را از بین ببرند و باعث درخشش پوست شوند.

در استفاده از لایه‌بردارها زیاده‌روی نکنید. پوست شما یک سد طبیعی دارد که از آن محافظت می‌کند و باعث حفظ رطوبت می‌شود. شاید استفاده از اسکراب یا پاک کننده‌های حاوی دانه‌های ریز در روزهای اول، پوستتان را نرم و بدون عیب نشان دهد، اما لایه‌برداری خشن یا استفاده روزانه از آن‌ها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به لایه خارجی پوست شود.

یکی از نشانه‌های لایه‌برداری بیش‌ازحد، حساس شدن پوست است که می‌تواند نشانه‌هایی همچون تحریک، جوش یا احساس سوزش را هنگام استفاده از محصولات به دنبال داشته باشد.

مراقب لایه‌بردارهایی که در ترکیباتشان موادی همچون آلفا هیدروکسی اسید (AHAs)، لاکتیک، گلیکولیک، اسیدهای میوه، بتا هیدروکسی اسید (BHAs)، اسید سالیسیلیک و عصاره پوست درخت بید دارند باشید؛ زیرا این مواد می‌توانند به راحتی سد دفاعی پوست را تخریب کنند.

لایه برداری ملایم چهارمین مرحله از شستن صورت

مرحله پنجم: استفاده از میسلار واتر

میسلار واتر آبی حاوی مولکول‌های میسل است که به مواد آرایشی و آلودگی‌های روی سطح پوست متصل می‌شود و آن‌ها را تجزیه می‌کند. برخی از افراد، به ویژه آن‌هایی که آرایش نمی‌کنند، می‌توانند از میسلار واتر به عنوان پاک کننده استفاده کنند. اگر به مسافرت رفته‌اید و برای شستن صورت به آب دسترسی ندارید، میسلار می‌تواند صورت شما را تمیز کند و حتی نیازی به آبکشی هم ندارد.

استفاده از میسلار واتر پنجمین مرحله از شستن اصولی صورت

مرحله ششم: استفاده نکردن از وسایل غیرضروری برای شستشو

مطالعاتی که روی لیف‌های اسفنجی حمام صورت گرفته نشان می‌دهد که به دلیل تجمع بیش از باکتری روی آن‌ها، بهتر است از آن‌ها استفاده نشود؛ مگر اینکه دائما با محلول سفید کننده شسته شوند. بهترین راهکار این است که از دست‌هایتان برای این منظور استفاده کنید.

مرحله هفتم: شستشوی گردن و فک

فک و گردن هم در معرض آلودگی هستند و نیاز به توجه و مراقبت دارند. هنگام ماساژ صورتتان برای پاکسازی، این کار را به آرامی در یک حرکت رو به بالا انجام دهید تا گردش خون به جریان بیفتند و پوستتان سفت بماند. چنین ماساژی می‌تواند باعث آرامش شود و فرصت استراحت عضلات صورت را بعد از گذراندن یک روز پر استرس و پرتنش فراهم کند.

مرحله هشتم: خشک کردن صورت با یک حوله نرم

بعد از شستن صورت، حتما آن را با یک حوله نرم خشک کنید. این طرز فکر اشتباه است که بهتر است صورت در معرض هوای آزاد خشک شود. چکیدن آب روی صورت آن را هیدراته نمی‌کند! بلکه وقتی آب تبخیر می‌شود می‌تواند خشکی را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین، به آرامی صورتتان را با یک حوله نرم خشک کنید و در خشک کردن اطراف ناحیه حساس زیر چشم بسیار محتاط باشید.

خشک کردن صورت با یک حوله نرم هشتمین مرحله از شستن اصولی صورت

مرحله نهم: زیاده‌روی نکردن در شستشوی صورت

بیشتر افراد یادشان می‌رود که در حمام، صورتشان را زیر دوش شسته‌اند. اگر روزانه دو بار صورتتان را می‌شویید، با دوش گرفتن می‌شود سه بار و این زیاده‌روی است و می‌تواند خشکی و تحریک پوست را به دنبال داشته باشد. تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که داشتن روتین پوست شب می‌تواند از پوست در برابر آسیب محافظت کند.

مرحله دهم: استفاده از مواد شوینده در مقدار توصیه شده

اگر تعجب می‌کنید که چرا پاک کننده، آن‌طور که باید روی پوستتان جواب نمی‌دهد، میزان استفاده از آن را بررسی کنید. اگر پاک کننده گرانی خریده‌اید، ممکن است برای استفاده بیشتر یا صرفه‌جویی در هزینه، کمتر از مقدار توصیه شده از آن استفاده کنید! بهترین راهکار این است که برچسب روی محصول را بخوانید تا با مقدار توصیه شده آشنا شوید. مسلما روی این محصولات آزمایش‌هایی صورت گرفته تا بهترین مقدار برای استفاده عمومی مشخص شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ژل شستشوی صورت

استفاده از مواد شوینده در مقدار توصیه شده مرحله دهم از شستن اصولی صورت

مرحله یازدهم: استفاده از تونر

اگرچه استفاده از تونر از مراحل الزامی شستن صورت محسوب نمی‌شود، اما بسیاری از افراد، اهمیت بعد از شستشو که تعادل مجدد پوست است را فراموش می‌کنند. نحوه استفاده از تونرها محصولاتی با فرمولاسیون سبک و مایع هستند که برای تنظیم مجدد pH پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند از پوست در برابر باکتری‌ها و آسیب محافظت کنند. امروزه تونرها با مزایای بیشتری همراه هستند و نگرانی‌های خاصی را هدف قرار می‌دهند. برای استفاده از تونر، تنها کافیست مقداری از آن را روی پنبه بریزید و روی ناحیه T صورت که شامل نواحی چرب پوست می‌شود، بکشید.

در تونرها به دنبال ترکیبات زیر بگردید:

  • گلاب؛ زیرا خاصیت ضد پیری دارد
  • بابونه؛ زیرا خواص آرام بخشی دارد
  • اسید سالیسیلیک؛ زیرا با آکنه مبارزه می‌کند

استفاده از تونر یازدهمین مرحله از شستن اصولی صورت

مرحله دوازدهم: استفاده از مرطوب کننده

علاوه بر استفاده از تونر، یادتان نرود که پوستتان را مرطوب کنید. برخی از افراد، احساس سفتی بعد از شستن صورت را دوست دارند، اما این نشانه خشکی بیش‌ازحد پوست است! بعد از این خشکی، پوست می‌تواند حساس شود و حتی پوسته پوسته بشود یا ترک بخورد. استفاده از کرم مرطوب کننده و کرم آبرسان صورت از پوست در برابر خشکی بیش‌ازحد محافظت می‌کند.

اگر بعد از شستن صورت، پوستتان به طور مداوم خشک می‌شود، پاک کننده خود را عوض کنید و به دنبال پاک کننده ملایم یا شوینده مبتنی بر روغن باشید.

مرحله سیزدهم: امتحان کردن روتین‌های مراقبتی مختلف

یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن روتین‌های پوستی مختلف این است که افرادی را پیدا کنید که پوستی مشابه شما دارند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد دارای پوست چرب می‌دانند که دو بار شستشو در روز می‌تواند به کنترل آکنه کمک کند. برخی از افرادی که آرایش نمی‌کنند یا مراقبت از پوست را جدی نمی‌گیرند، به شستن صورت با آب اکتفا می‌کنند. همچنین ژنتیک نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: روتین پوست چرب چیست؟

 امتحان کردن روتین‌های مراقبتی مختلف آخرین مرحله از شستن اصولی صورت

سخن پایانی

شستن صورت اولین مرحله برای حفظ حالت طبیعی پوست است. سایر مراحل به سرم ها، مرطوب کننده‌ها، ماسک‌های صورت و غیره بستگی دارد. علاوه بر این، غذایی که می‌خورید، ورزشی که انجام می‌دهید و سطح استرس شما، همگی تاثیرگذار هستند. بهترین راه برای تعیین اینکه چگونه صورتتان را بشویید، این است که اهداف پاکسازیتان را مشخص کنید. آیا می‌خواهید فرآیند شستن صورت را سریع، یک مرحله‌ای و یک بار در روز انجام دهید؟ سپس محدودیت‌هایتان را مانند نوع پوست، نوع پاک کننده و غیره را تعیین کرده و در انتها، فرآیند شستشو را انجام دهید.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما