۸ راهکار کاربردی برای بهبود خشکی پوست در زمستان

0 1
  • تاریخ : 1401/11/1
  • بازدید : 330
میانگین امتیاز 5.00 از 1 رای داده شده
0 1

آیا تا به حال توجه کرده اید که پوست شما به تغییر فصل چگونه واکنش نشان می دهد؟ اگر چنین است، احتمالاً متوجه شده‌اید که پوست شما اغلب در ماه های سرد زمستان خشک تر و پوسته پوسته می‌شود.

هوای سرد، گرمای خشک داخل خانه، رطوبت کم و باد شدید زمستانی همگی می‌توانند رطوبت پوست شما را از بین ببرند و باعث شود پوست شما بسیار کمتر از حد معمول درخشندگی و شادابی داشته باشد. حتی زمانی که دما پایین می‌آید و هیچ راه فراری از هوای خشک و سرد زمستان وجود ندارد،  راهکارهایی وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت پوست خود انجام دهید که در ادامه‌ی این مقاله توضیح خواهیم داد.

علائم خشکی پوست چیست؟

برخی از رایج ترین علائم و نشانه‌های خشکی پوست:

• پوسته پوسته شدن

• سرخی

• بافت خشن و زمخت

• خارش

• پوست ملتهب و تحریک شده

• ترک ترک شدن پوست

• سوزش

در نظر داشته باشید علائم ممکن است بسته به ناحیه ای از بدن که تحت تأثیر قرار گرفته است متفاوت باشند.

بیشتر بخوانید: علت خشکی پوست و راه های درمان

چگونه از خشکی پوست در زمستان جلوگیری کنیم؟

خشکی پوست زمستانی اجتناب ناپذیر نیست اما با ایجاد برخی تغییرات در روتین مراقبت از پوست و استفاده از محصولات مناسب، می‌توانید پوست خود را در تمام زمستان نرم، صاف و شاداب نگه دارید.

۱. بلافاصله پس از شستشو مرطوب کنید

هنگامیکه صورت، دست ها یا بدن خود را می شویید، در واقع پوست را از چربی طبیعی آن پاک می کنید. از آنجایی که این چربی ‌های به حفظ رطوبت کمک می‌کنند، جبران آن‌ها ضروری است. به همین دلیل مهم است که در هر زمانی که پوست خود را شستشو می‌دهید با خرید مرطوب کننده دست، بدن و صورت به خصوص در فصل زمستان، بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید.

به عنوان یک یادآوری مفید، می‌توانید یک مرطوب کننده در کنار روشویی، داخل حمام، کنار ظرف‌شویی و کنار تخت خواب خود قرار دهید و زمانی که بیرون ار منزل هستید حتما یک مرطوب کننده کوچک همراه خود داشته باشید. یک مرطوب کننده‌ی خوب بدن، علاوه بر رساندن رطوبت لازم به پوست، با داشتن پروتین و اسید‌های چرب ضروری، خشکی پوست را ترمیم می‌کند و باعث نرمی و محافظت پوست می‌شود.

کرم مرطوب کننده‌ی بدن فب پابلیک حاوی شی باتر و عناصر اب‌رسان، ترکیبی ایده‌آل برای پوست بدن شماست که با رایحه‌ی توت‌های وحشی، همراه با حس تازگی و طراوت، پوستی مخملی به شما می‌دهد. از مزایای این کرم رطوبت رسانی طولانی مدت و جذب سریع آن است و موجب لطافت و نرمی پوست می‌شود.

 

 

کرم دست مرطوب کننده‌ی دست فب‌پابلیک حاوی روغن جوانه‌ی گندم و عناصر آبرسان طبیعی ترکیبی بی نظیر برای رطوبت رسانی درازمدت، محافظت و تقویت پوست دست شماست.

 

۲. روزانه ضد آفتاب بزنید

با توجه به روزهای کوتاه‌تر زمستانی و نور کمتر خورشید، حذف کرم ضد آفتاب از برنامه صبحگاهی‌تان می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد! اما این اشتباه است! حتی در زمستان، نور مضر UV می‌تواند به سد رطوبت پوست که برای حفظ سلامت و آبرسانی حیاتی است، فشار وارد کند.

در نتیجه حتی در فصل زمستان، هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب کننده، از ضد آفتاب اضافه کنید. انجمن آکادمی پوست آمریکا، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF ۳۰ را توصیه می کند.

۳. از روتین‌های شبانه کمک بگیرید

روتین‌های شبانه یک راه عالی برای احیا یا جلوگیری از خشکی پوست هستند.

قبل از خواب علاوه بر روتین پوست صورت، حتما از کرم بدن و کرم دست استفاده کنید تا فرصت کافی برای جذب و رطوبت رسانی عمیق در طول شب فراهم باشد. همچنین می‌توانید قبل از خواب، کف پاها را با روغن های طبیعی چرب کنید و یک جوراب مخصوص بپوشید تا در طول شب جذب شود و رخت خواب شما را نیز چرب نکند.

۴. از بخور استفاده کنید

بخور‌های سرد به بازگرداندن رطوبت به هوا کمک می‌کنند و مخصوصاً زمانی که وسایل گرمایش در فصل زمستان در خانه روشن است، می‌تواند خیلی مفید باشند. داشتن رطوبت بیشتر در هوا می تواند به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی عمل کند که به نوبه خود ممکن است از خشکی پوست جلوگیری کرده و آن را تسکین دهد.

با توجه به مقاله‌ای جدید در مجله سلامت هاروارد، تنظیم رطوبت ۶۰ درصد در زمستان می تواند رطوبت را در لایه بالایی پوست شما به خوبی جبران کند.

۵. دمای آب را کاهش دهید و با پوست خود ملایم باشید

یک دوش آب گرم یا حمام آب گرم در پایان یک روز سرد زمستانی می تواند آرامش بخش باشد. اما، برای تغذیه پوست خود، بهتر است دمای آب را نزدیک به ولرم نگه دارید. کالج پزشکی بیلورعنوان کرد، آب داغ می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را سریع‌تر از آب ولرم از بین ببرد و حتی ممکن است باعث آسیب شود.

همچنین هنگام خشک کردن پوست بعد از حمام یا دوش گرفتن مراقب باشید. به جای مالش شدید، به آرامی پوست خود را با یک حوله نرم خشک کنید.

۶.  از لایه بردارها و اسکراب ها‌ی مناسب  استفاده کنید

لایه برداری، که به حذف سلول های مرده از سطح پوست کمک می‌کند، می‌تواند به صاف و شاداب نگاه داشتن پوست شما کمک کند. اما، اگر این کار را زیاد انجام دهید یا از محصولات نامناسب استفاده کنید، ممکن است پوست خود را بیش از حد لایه برداری کنید.

اگر پوست شما خشک یا پوسته پوسته به نظر می رسد، بهتر است در زمستان یک لایه بردار شیمیایی ملایم را به جای یک اسکراب فیزیکی انتخاب کنید. اسکراب‌های خشن تر با ذرات درشت ممکن است سد رطوبت پوست شما را بشکنند و باعث آسیب شوند.

اگر پوست شما ترک خورده، ملتهب یا تحریک شده است، بهتر است تا زمان بهبودی پوست از لایه برداری خودداری کنید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

۷. بدن را آبرسانی کنید

یکی دیگر از مراحل کلیدی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست در زمستان این است که مطمئن شوید در طول روز به اندازه کافی آب می‌نوشید. مصرف نکردن مایعات کافی می تواند ظاهر پوست را تحت تاثیر قرار دهد و آن را مستعد خشک شدن کند.

علاوه بر هیدراته ماندن، بهتر است خوردن غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، مانند سبزیجات و دانه‌های روغنی، نیز در برنامه عذایی خود جای دهید.

این دو گروه از مواد مغذی می توانند از سلول های شما در برابر آسیب های محیطی محافظت کنند و به بدن شما در ساخت سلول‌های جدید پوست کمک کنند.

۸. لباس مناسب بپوشید

اگر پوست بدن شما بیش از حد خشک است، سعی کنید از پارچه های گشاد، راحت و طبیعی استفاده کنید..

همچنین از شستن لباس های خود با مواد شوینده معمولی خودداری کنید. به دنبال شوینده هایی باشید که برای پوست های حساس فرموله شده اند، که احتمالاً عاری از مواد شیمیایی و اسانس‌های قوی هستند. درست است که بسیاری از درمان‌های خانگی می‌توانند به مبارزه با خشکی پوست کمک کنند، اما اگر علائم خشکی پوست شما بدتر شد یا بهبود نیافت، حتما با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما