اشتباهات رایج در شستن صورت

0 0
  • تاریخ : 1403/4/14
  • بازدید : 119
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

شستن صورت، به‌عنوان یکی از اصول اولیه مراقبت از پوست، اهمیت بسیاری دارد، اما اشتباهات رایجی که در شستن صورت رخ می‌دهد، می‌تواند به جای بهبود وضعیت پوست، به آن آسیب برساند. روتین مراقبت از پوست شما معمولا با شستن آغاز می‌شود و با شستن نیز به پایان می‌رسد . حتما پیش خودتان فکر می‌کنید که شست‌وشوی صورت ساده‌ترین کار، در روتین مراقبتی است، و هیچ نکته خاصی هم ندارد. اما اگر نکات مربوط به آن را رعایت نکنید، پوست شما دچار آلودگی، خارش، حساسیت، چربی بیش از حد و یا کمبود چربی و باعث خشک شدن پوست می‌شود. درک و تصحیح این اشتباهات نه‌تنها به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود تا پوست شما جوان‌تر و درخشان‌تر به‌نظر برسد. در این مقاله از محصولات مراقبت از پوست و مو فب پابلیک به 10 تا از  اشتباهات رایج در شستن صورت می‌پردازیم:

نشستن صورت قبل از خواب

پوست در طول روز در معرض آلودگی‌های مختلف قرار می‌گیرد و اگر به درستی پاک‌سازی نشود، ممکن است دچار التهاب و آکنه شود. یکی از رایج‌ترین اشتباهات در شست‌وشوی صورت، رفتن به رخت‌خواب بدون پاک کردن آرایش است. این اشتباه می‌تواند مشکلات زیادی برای پوست ایجاد کند. در ابتدا باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود، مواد آرایشی و آلودگی‌ها روی سطح پوست باقی می‌مانند، که این امر منجر به جوش‌های سرسیاه، سرسفید و آکنه می‌شود. همچنین، خوابیدن با آرایش، چین و چروک و خطوط ریز صورت را افزایش می‌دهد، زیرا آلودگی‌ها مانع از بازسازی کافی پوست در طول شب می‌شوند. علاوه بر این، آرایش، رطوبت را از پوست جذب می‌کند و ماندن آن در طول شب باعث خشکی پوست می‌شود. پس، لازم است هر شب، زمانی را  برای پاک کردن آرایش و شستن صورت قبل از خواب اختصاص دهید.

یک خانم و اقا در حال انجام اشتباهات رایج در شستن صورت

شستن صورت با آب داغ

یکی دیگر از اشتباهات رایج در شست‌وشوی صورت، استفاده از آب داغ است که می‌تواند به پوست آسیب بزند. آب داغ چربی مفید پوست را از بین برده و باعث خشکی و تحریک پوست می‌شود. همچنین، گرمای آب، عروق خونی را گشاد کرده و منجر به قرمزی و التهاب می‌شود. برای حفظ سلامت پوست، بهتر است از آب ولرم استفاده کنید. برای بستن منافذ و ایجاد طراوت، پس از شستشو با آب ولرم، به صورت خود آب سرد بپاشید.

شستن صورت با اب داغ از اشتباهات رایج در شستن صورت

عدم شست‌وشوی صبحگاهی صورت

برای داشتن پوستی شفاف و از بین بردن باکتری‌هایی که از بالش به صورت منتقل می‌شوند، لازم است صبح‌ها نیز از شوینده صورت استفاده کنید. رعایت روتین شست‌وشوی صورت در روز کمک می‌کند پوستی شفاف و سالم داشته باشید. شست‌وشوی صورت فقط قبل از خواب کافی نیست؛ شستن صورت در صبح نیز به همان اندازه اهمیت دارد. هنگام خواب، با غلتیدن، باکتری‌های موجود در آب دهان و چربی موی سر، به راحتی به صورت و چشمان شما منتقل می‌شوند. حتی اگر رو بالشتی خود را به طور مرتب تعویض کنید، باز هم بهتر است پس از بیدار شدن، صورت خود را بشویید. این نکته را به یاد داشته باشید که، اگر پوستی حساس دارید، نباید دو بار از مواد شوینده استفاده کنید. در این صورت، برای شستن صورت در صبح یا قبل از خواب، استفاده از آب به تنهایی کافی است. این کار کمک می‌کند بدون تحریک پوست، طراوت و شادابی آن حفظ شود.

مطلب بهترین ژل شستشوی صورت چه ویژگی‌هایی دارد؟ را از ما بخوانید.

عدم شستشوی صبحگاهی صورت از اشتباهات رایج در شستن صورتTop of Form

Bottom of Form

استفاده از شوینده صورت نامناسب برای پوست

از دیگر اشتباهات رایج در شستن صورت، استفاده از شوینده نامناسب است. برندهای آرایش و بهداشتی محصولات مختلفی را در این زمینه تولید کرده‌اند، هنگام استفاده از این محصولات حتما باید نوع پوست خو را بشناسید و نکات زیر را بدانید:

  • اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، می‌توانید از شوینده صورت حاوی لایه‌بردار، مانند ژل‌های شستشو مخصوص پوست چرب، استفاده کنید.
  • اگر دارای پوستی حساس هستید، برای شستن صورت خود از پاک کننده‌های ملایم مانند فوم شست‌وشوی صورت مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید.
  • اگر بیشتر مواقع پوست‌تان خشک است، بهتر است از شوینده‌های صورت ملایم و حاوی مواد آبرسان متناسب با پوست خشک، استفاده کنید.

استفاده از شوینده نا مناسب از اشتباهات رایج در شستن صورت

استفاده از پاک‌کننده صورت به جای آرایش پاک‌کن

پاک نکردن آرایش قبل از خواب می‌تواند باعث کدر شدن پوست و ایجاد آکنه شود. یکی از اشتباهات رایجی که در شست‌وشوی صورت ممکن است رخ دهد، استفاده از فیس واش یا شوینده صورت برای پاک کردن آرایش است. برای پاک‌سازی موثر آرایش، به ویژه اگر ضد آب بوده و مدت طولانی روی صورت باقی مانده باشد، باید ابتدا از محلول پاک‌کننده آرایش، میسلار واتر یا دستمال‌های پاک‌کننده آرایش استفاده کنید.

در صورت تمایل برای خرید ژل شستشوی صورت، از این صفحه در فب پابلیک بازدید نمایید.

استفاده از پاک کننده صورت به جای ارایش پاک کن از اشتباهات رایج در شستن صورت

                                                روش‌های پاک کردن آرایش

محلول پاک‌کننده آرایش یا میسلار واتر

در ابتدا، از یک محلول پاک‌کننده آرایش یا میسلار واتر استفاده کنید. این محصولات به طور کلی، آرایش، آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی را از سطح پوست پاک می‌کنند. برای این کار، مقداری از محلول را روی یک پد پنبه‌ای بریزید و به آرامی روی صورت بمالید.

دستمال‌های پاک‌کننده آرایش

اگر به دنبال روشی سریع‌تر هستید، می‌توانید از دستمال‌های پاک‌کننده آرایش استفاده کنید. این دستمال‌ها به ویژه، برای پاک‌کردن آرایش ضد آب مناسب هستند و می‌توانند به سرعت و به راحتی آرایش را از بین ببرند.

شوینده صورت

پس از پاک کردن آرایش با محلول پاک‌کننده یا دستمال، نوبت به استفاده از شوینده صورت می‌رسد. فیس واش یا ژل شستشو را با آب ولرم به صورت خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید تا باقی‌مانده آرایش و آلودگی‌ها از پوست شما پاک شود.

مرطوب‌کننده

در آخر، برای حفظ تعادل، رطوبت و شادابی پوست، از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

خشک کردن صورت با حوله بدن

اگر بعد از شستن صورت، آن را به درستی خشک نکنید، ممکن است ضرر بیشتری نسبت به فایده داشته باشد. استفاده از یک حوله کثیف برای خشک کردن صورت می‌تواند باکتری‌ها را پخش کرده و باعث ایجاد جوش‌های جدید شود. یکی از اشتباهات رایج در شستن صورت، خشک کردن صورت با حوله بدن است. باکتری بدن و صورت با یکدیگر فرق دارند، بهتر است بعد از استحمام، صورت خود را با حوله دیگری خشک کنید. زیرا حوله‌های مرطوب، مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند، بنابراین استفاده از حوله کثیف می‌تواند مزایایی را که از شستن صحیح صورت به دست آورده‌اید، از بین ببرد.

خشک کردن صورت با حوله بدن از اشتباهات رایج در شستن صورت

استفاده بیش از حد از لایه بردار

 لایه‌برداری، یکی از اقدامات مهم در روتین مراقبت از پوست است که باعث برداشتن سلول‌های مرده می‌شود و تازگی و درخشندگی را به پوست هدیه می‌دهد. اما این کار نباید به دفعات زیادی انجام شود، چون به پوست آسیب می‌رساند. لایه برداری از پوست 2 بار در هفته کافی است و با این کار سلول‌های مرده از بین رفته، پوست بازسازی شده، زیبا و سالم باقی می‌ماند.

مطلب لایه برداری پوست چیست؟ روتین لایه برداری+ بهترین محصولات را از ما بخوانید.

استفاده بیش از حد لایه بردار از اشتباهات رایج در شستن صورت

نداشتن شست‌وشو دهنده با ph متعادل

بیشتر شست‌وشو دهنده‌های صورت حاوی آلکالین هستند، که یک سطح ایده آل از ph است. و میزان اسیدیته بودن را به نوسان در می‌آورد. همیشه باید میزان اسیدی بودن صورت خود را در حالت متعادل نگه دارید تا بتوانید باکتری‌های خوب را حفظ کنید ، و میکروب‌ها از بین بروند. اگر شست‌وشو دهنده صورت شما ph متعادلی نداشته باشد، باعث می‌شود که پوست، مستعد آکنه شود و باکتری‌های بد، در پوست صورت رشد کنند.

نداشتن شستشو دهنده با پی اچ مناسب از اشتباهات رایج در شستن صورت

شستن صورت با صابون

 بسیاری از صابون‌های سنتی، معمولاً pH متعادلی ندارند و شامل مواد شیمیایی غلیظی هستند که می‌توانند باعث خشک شدن و ضعیف شدن پوست شوند. از طرفی، صابون‌های جدیدتر و مدرن‌تر معمولاً با توجه به نیازهای پوست، با pH متعادل‌تر و حاوی مواد نرم‌کننده و مرطوب‌کننده ترکیب شده‌اند که از خشکی و آسیب به پوست جلوگیری می‌کنند. هرچند، دانستن این نکته که، صابون به رگ‌های خونی پوست آسیب می‌رساند و باعث قرمزی و التهاب صورت می‌شود، ضروری است. پس، به جای آن، از پاک‌کننده ملایم صورت استفاده کنید. استفاده از این نوع شوینده‌ها، پوست شما را تحریک نمی‌کند و انتخاب مناسبی برای دو بار شست‌وشوی صورت در روز هستند.

بیشتر بخوانید : علت سوزش پوست بعد از زدن آبرسان چیست؟

شستن صورت با صابون از اشتباهات رایج در شستن صورت

عدم آگاهی از استفاده درست از تونر

 تونرها در گذشته بیشتر بر پایه الکل بوده و برای پاک‌سازی چربی‌های اضافی از روی پوست استفاده می‌شدند. اما امروزه، با پیشرفت تکنولوژی و توجه بیشتر به سلامت پوست، تونرها در انواع گوناگونی تولید و عرضه می‌شوند و هر یک ویژگی‌ها و عوارض متفاوتی دارند. بعضی از تونرها می‌توانند پوست را کاملاً خشک کنند که به ویژه برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مناسب است، در حالی که برخی دیگر ممکن است آرایش صورت را پاک کنند، و به پوست نرمی و لطافت ببخشند. همچنین، تونرهایی همانند پرایمرها علاوه بر تمیز کردن پوست، لایه نازکی از رطوبت روی پوست ایجاد می‌کنند و به آماده‌سازی پوست برای استفاده از محصولات آرایشی کمک می‌کنند.

انتخاب نوع تونری که با پوست شما سازگاری دارد، بسیار مهم است. اگر پوست شما چرب است، ممکن است بهتر باشد از یک تونر کنترل کننده چربی پوست، استفاده کنید. در حالی که برای پوست‌های خشک، بهتر است از یک تونر مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت تونیک و تونر چیست؟

عدم آگاهی استفاده درست از تونر از اشتباهات رایج در شستن صورت

سخن آخر

شستن صورت، یک عنصر اساسی از مراقبت‌های پوستی است، اما اشتباهات رایج در شستن صورت، ممکن است باعث آسیب دیدن پوست گردد. از جمله این اشتباهات، نادیده گرفتن نوع پوست، استفاده از محصولات نامناسب، خشک نکردن پوست صورت و لایه‌برداری بیش از حد است. برای داشتن پوستی سالم، باید با دقت محصولات مناسب پوست خود را، انتخاب کرده و روش‌های صحیح شست‌وشو را رعایت نمایید. به همین دلیل، دانستن اشتباهات رایج در شستن صورت، و پیروی از راهکارهای صحیح آن، می‌تواند به حفظ سلامت و زیبایی پوست شما کمک کند.

سوالات متداول

آیا استفاده از آب بسیار گرم برای شستن صورت، مناسب است؟

خیر، آب گرم، باعث خشکی و تحریک پوست می‌شود. پس بهتر است از آب‌ ولرم یا خنک‌ استفاده کنید.

چرا نباید از حوله کثیف برای خشک کردن پوست استفاده کنیم؟

چون حوله کیف دارای مقدار زیادی باکتری است، و آنها را به صورت انتقال می‌دهد و باعث ایجاد آکنه می‌شود.

لایه برداری بیش از حد چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

 لایه‌برداری بیش از حد، به پوست آسیب می‌رساند و منجر به خشکی و التهابات پوستی می‌شود.

آیا تونرها برای انواع پوست مناسبند؟

خیر، تونر باید با نوع پوست شما سازگار باشد. استفاده از تونر مناسب با نوع پوست، به حفظ و سلامتی پوست کمک می‌کند.

چرا استفاده از صابون برای شستن صورت توصیه نمی شود؟

زیرا صابون‌ها PH    پوست را مختل می‌کنند و باعث خشکی و آسیب دیدن پوست می‌شوند.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما