از دلایل تا درمان ترک لب{۱۵ روش درمان ترک لب}

0 1
  • تاریخ : 1402/7/5
  • بازدید : 639
میانگین امتیاز 5.00 از 2 رای داده شده
0 1

لب‌های ترک خورده نتیجه خشکی و ترک خوردگی پوست لب‌های شما به دلیل هوای سرد یا خشک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، زبان زدن مکرر به لب‌ها یا کم آبی بدن است. برای کاهش هرگونه ترک لب می‌توانید لب‌های خود را با استفاده از کرم مرطوب کننده لب یا پماد در خانه درمان کنید.

لب‌های ترک خورده چگونه است؟

پوست لب‌های شما نازک‌تر و حساس‌تر از پوست سایر قسمت‌های بدن است، زیرا لب‌های شما فاقد غدد چربی می‌باشد؛ در نتیجه در خطر خشک شدن و ترک خوردن قرار دارند. لب‌های شما بیشتر از بقیه بدن در معرض عناصر طبیعی قرار دارند و ممکن است در اثر حضور در معرض آفتاب، شرایط آب و هوایی خشک یا سرد دچار ترک خوردن شوند. لب‌های ترک خورده، که از نظر پزشکی به نام cheilitis (شیلیت ) شناخته می‌شوند، می‌تواند در اثر تماس با یک آلرژن یا یک بیماری پزشکی ایجاد گردد.

ترک لب تا چه حد رایج است؟

ترک لب ممکن است در هر فردی و در هر سنی رخ دهد. کودکان و نوجوانانی که اغلب لب‌های خود را زبان می‌زنند یا گاز می‌گیرند، مستعد دچار شدن به ترک لب هستند. آن‌ها می‌توانند به بیماری به نام درماتیت لب مبتلا شوند که منجر به ظهور بثورات در اطراف دهان و همچنین ترک خوردن لب‌ها می‌شود.

افرادی که در مناطقی با آب‌وهوا خشک و گرم یا سرد زندگی می‌کنند، اغلب دچار ترک خوردن لب می‌شوند. ترک خوردگی فصلی لب‌ها در فصل زمستان اتفاق می‌افتد و در افرادی که خشکی پوست دارند شایع است.

ترک لب تا چه حد رایج است؟

آیا ترک لب درد دارد؟

لب‌های ترک خورده خشک و سفت هستند و می‌توانند بسیار ناراحت کننده باشند. ترک لب‌ شدید ممکن است باعث سوزش دردناک هنگام خوردن غذا شود؛ به‌ویژه اگر غذا مرکبات و غذاهای تند و شور باشد.

علائم شایع ترک لب چیست؟

علائم ترک خوردن لب عبارتند از:

  • خشکی یا پوسته پوسته شدن لب‌ها.
  • ترک خوردن پوست.
  • لایه برداری پوست.
  • خارش.
  • درد خفیف.
  • زخم روی لب‌ها و در دهان شما.

چه چیزی باعث ترک خوردن لب‌ها می‌شود؟

هنگامی که هوا خشک است، ترک لب‌ها می‌تواند بیشتر اتفاق بیفتد. آبرسانی و استفاده از کرم مرطوب کننده ممکن است کمی کمک کند. همچنین می‌توانید به دلایل دیگر مانند کم آبی و کمبود ویتامین دچار ترک لب شوید.

لب‌های ترک خورده یا زخم شده اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف لب‌های خشک استفاده می‌شود. ترک خوردن لب‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که عبارتند از:

  • آب و هوا
  • لیس زدن بیش از حد لب‌ها
  • داروهای خاص

لب‌های ترک خورده یک عارضه شایع است که برای اکثر افراد رخ می‌دهد. اما برخی از افراد ممکن است به شکل شدیدتر لب‌های ترک خورده به نام شیلیت مبتلا شوند. شیلیت می‌تواند ناشی از عفونت باشد که با ترک خوردگی پوست در گوشه‌های لب مشخص می‌شود.

عوامل ایجاد ترک لب

خشکی لب‌ها را معمولاً می‌توانید با اقدامات ساده و پیشگیرانه درمان کنید. اگر لب‌های شما همچنان به شدت خشک و ترک خورده است، باید با یک متخصص پوست مشورت نمایید.

لب‌ها مانند سایر قسمت‌های پوست حاوی غدد چربی نیستند. این بدان معناست که لب‌ها بیشتر مستعد خشک شدن و ترک خوردن هستند. کمبود رطوبت، چه ناشی از آب و هوا باشد و چه به دلیل عدم مراقبت از خود، می‌تواند مشکل را بدتر کند. رطوبت کم در هوا در ماه‌های زمستان باعث ترک خوردن لب‌ها می‌شود و همچنین قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب در تابستان نیز می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند.

یکی دیگر از دلایل رایج ترک لب‌ها، زبان زدن‌های معمولی است. بزاق زبان می‌تواند رطوبت لب‌ها را بیشتر کند و باعث خشکی بیشتر شود.

داروهایی که عامل ترک لب هستند

هر فردی ممکن است دچار ترک خوردن لب شود، به خصوص اگر پوست خشکی داشته باشد. مصرف برخی داروها نیز می‌تواند خطر ترک خوردگی لب را افزایش دهد. داروها و مکمل‌هایی که می‌توانند باعث ترک خوردن لب شوند عبارتند از:

  • ویتامین A
  • رتینوئیدها (Retin-A، Differin)
  • لیتیوم (که معمولاً برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می‌شود)
  • داروهای شیمی درمانی

افرادی که دچار کم آبی یا سوءتغذیه هستند نیز بیشتر از افراد دیگر دچار ترک خوردن لب‌ها می‌شوند. اگر هر یک از این موارد با لب‌های ترک خورده همراه است، با پزشک خود تماس بگیرید. کم آبی و سوء تغذیه هر دو شرایط جدی هستند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی برای ترک لب بود

اگر خشکی شدید و ترک خوردگی با خودمراقبتی بهبود نیافت، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. شیلیت اغلب دلیل ترک خوردگی شدید لب است. این وضعیتی است که با ترک خوردگی پوست در گوشه‌های دهان و چندین ترک روی لب شما مشخص می‌شود. اگر این عارضه را دارید، ممکن است لب‌های شما علائم زیر را داشته باشند:

  • رنگ لب صورتی تیره یا قرمز است
  • بافت توده‌ای دارد
  • زخم دارد
  • پلاک‌های سفید روی سطح دارد

شیلیت اغلب به عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی، مانند بیماری کرون نسبت داده می‌شود. آسیب‌های دندانی و تولید بیش از حد بزاق نیز ممکن است یک مورد معمولی از ترک خوردگی لب‌ها را به شیلیت تبدیل کند. باکتری‌ها می‌توانند از طریق شکاف‌ها وارد شوند و باعث عفونت گردند. بزرگسالان و کودکانی که بریس‌های ارتودنسی دارند، از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند یا از پستانک مصرف می‌کنند، همگی مستعد ابتلا به شیلیت هستند.

در نهایت یک متخصص پوست می‌تواند تشخیص دهد که لب‌های خشک شما به سادگی ترک خورده است یا به التهاب چرکی مبتلا هستید.

کم آبی و سوء تغذیه

خشکی لب‌ها نیز می‌تواند ناشی از کم آبی یا سوء تغذیه باشد. کم آبی دارای علائمی از جمله موارد زیر است:

  • سبکی سر
  • یبوست
  • کاهش ادرار
  • دهان خشک
  • سردرد

در موارد شدید، فردی که از کم آبی رنج می‌برد ممکن است فشار خون پایین، تب، تنفس سریع یا ضربان قلب بالا را تجربه کند. سوء تغذیه با بسیاری از علائم مشابه کم آبی مشخص می‌شود. علائم دیگر آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف عضلانی
  • پوسیدگی دندان
  • نفخ معده
  • شکنندگی استخوان

سوءتغذیه می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین باشد، بنابراین کسانی که رژیم‌های غذایی محدود دارند (به عنوان مثال، گیاهخواران) باید مطمئن شوند که ویتامین‌های مورد نیاز خود را به اندازه کافی دریافت می‌کنند.

افرادی که اعتیاد به الکل دارند نیز به دلیل کمبود ویتامین بیشتر مستعد سوء تغذیه هستند، زیرا مصرف بیش از حد الکل می‌تواند در جذب ویتامین بدن اختلال ایجاد کند. افراد مسن نیز در معرض خطر بیشتری برای سوءتغذیه هستند، زیرا کاهش اشتها شایع است. اگر مشکوک هستید که دچار کم آبی یا سوء تغذیه هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان ترک لب

10 روش درمان ترک لب

وقتی لب‌های شما به سطح بعدی خشکی می‌رسند و ترک می‌خورند، درمان‌های ساده‌ای مانند استفاده از کرم مرطوب کننده لب برای لب‌های ترک‌خورده یا یک لیوان بزرگ آب کافی نیست. دفعه بعد که به دنبال درمان ترک لب هستید، راهنمای چهار مرحله‌ای ساده ما را دنبال کنید. به احتمال زیاد لب‌های ترک خورده در یک روز ترمیم نمی‌شوند، اما با کمی نظم، صبر و پشتکار می‌توانید سلامت لب‌های خود را جبران کنید.

  1. مقدار زیادی مایعات بنوشید

مصرف آب خود را بیشتر کنید. لب‌های شما یکی از اولین جاهایی هستند که در هنگام کم آبی خشکی را نشان می‌دهند. مصرف سبزیجات پر از آب به افزایش سطح هیدراتاسیون شما نیز کمک می‌کند.

  1. لب‌های خود را با یک کرم مرطوب کننده چرب کنید

به دنبال یک بالم لب ملایم باشید که حاوی مواد مرطوب کننده طبیعی مانند:

  • موم زنبور عسل
  • کره چیا
  • کره نارگیل
  • روغن زیتون

استفاده از کرم مرطوب کننده لب نیز باعث تسکین لب‌های ترک خورده شما می‌شود. بالم لب که با رایحه میوه‌ای غنی شده است، آبرسانی فوری و مرطوب کنندگی طولانی مدت را فراهم می‌نماید.

بیشتر بخوانید: بالم لب چیست

  1. مرطوب کننده را روی لب‌های فوق العاده نرم بمالید

مقدار کمی روغن تسکین دهنده را به آرامی بر روی لب‌های خود بمالید تا ترک‌های لب‌ها را تسکین دهد. روغن به مرطوب شدن لب‌های شما کمک می‌کند و از آنها در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌نماید. روغن‌های طبیعی آجیل و کره‌های دانه‌ها را انتخاب کنید، از جمله:

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن بادام
  • روغن جوجوبا
  • کره چیا
  • روغن گل رز

  1. یک رطوبت گیر برای محیط خود در نظر بگیرید

اگر در ساختمانی با هوای بیش از حد مرطوب کار یا زندگی می‌کنید، خرید یک دستگاه رطوبت گیر را در نظر بگیرید. رطوبت گیرها به از بین بردن رطوبت اضافی هوا کمک می‌کنند و پوست و لب‌های شما را با تعادل مناسب رطوبت حفظ می‌نمایند.

استفاده از بالم لب برای ترک لب

سه اصل درمان خشکی لب

نرم و صاف نگه داشتن لب‌های خشک ممکن است یک مبارزه همیشگی به نظر برسد، اما راه‌هایی وجود دارد که از خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند.

  1. لایه برداری

لب‌های خود را به آرامی با مخلوط خانگی روغن زیتون یا نارگیل و شکر مالش دهید و با یک شوینده صورت یا شستن با آب گرم پاک کنید. لایه برداری به برداشتن لایه مرده و پوسته پوسته لب‌های شما کمک می‌کند تا پوست شاداب و جوان زیر آن آشکار شود.

  1. به طور منظم از مومیایی لب استفاده کنید

یک بالم لب با کیفیت خوب را مداوم به لب‌ها بمالید. کرم مرطوب کننده لب با فرمولی ملایم و مراقبت کننده غنی شده است که رطوبتی قوی و طولانی مدت را برای لب‌های شما فراهم می‌کند. بالم لب‌های مرطوب کننده به حفظ رطوبت و محافظت از لب‌های شما در برابر خشکی کمک می‌نمایند.

  1. درمان خشکی لب را در طول شب اعمال کنید

 رطوبت لب‌های خود را هنگام خواب نیز حفظ کنید تا در روز بعد نرم و ملایم باشند.

درمان‌های طبیعی برای ترک لب

درمان‌های طبیعی برای خشکی لب

 

درمان خشکی لب می‌تواند با استفاده از چند ماده معمولی در خانه انجام شود. برای رفع سریع و طبیعی این مشکل، یکی از این چهار درمان ساده و طبیعی خشکی لب را آزمایش کنید:

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل خالص را برای آبرسانی فوری روی لب‌های خود پخش کنید. روغن نارگیل به تقویت سلامت کلی پوست شما از جمله پوست روی لب‌ها کمک می‌کند. این روغن حاوی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط (MCFA) است که جذب آن را برای پوست شما آسان‌تر می‌کند. روغن نارگیل همچنین به بدن شما کمک می‌کند تا ویتامین E بیشتری جذب کنید، که از تولید رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان به سلول‌ها جلوگیری می‌نماید.

  1. آلوئه ورا

ژل را از برگ تازه آلوئه ورا روی لب‌های خود بمالید تا لب‌های دردناک یا حساس را تسکین دهید. آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که به تسکین پوست و تسکین احساس سوزش کمک می‌کند.

  1. گلاب و عسل

عسل و گلاب را با هم مخلوط کنید و قبل از شستشو حدود 15 دقیقه روی لب‌های خود بمالید. عسل و گلاب به جلوگیری از ترک خوردگی کمک می‌کند و رطوبت عمیقی ایجاد می‌نماید.

سخن پایانی

بیشتر مردم تصور می‌کنند که ترک لب به دلیل خشکی و یا سردی آب‌وهوا است، اما همانطور که گفته شد عوامل زیادی، از جمله سوء تغذیه و مصرف برخی داروها در بروز این بیماری نقش دارند. ترک لب بسیار ناراحت کننده است و نیاز به درمان فوری دارد.

می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف، مانند استفاده از کرم مرطوب کننده لب، این مشکل را در خانه درمان کنید. البته فراموش نکنید که ترک لب یه شبه درمان نخواهد شد و احتیاج به پیگیری مداوم دارد. توصیه می‌کنیم محصولات موجود در وبسایت رسمی محصولات مراقبت از پوست و مو فب‌پابلیک را بررسی نمایید.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما