آکنه هورمونی و راه‌های مقابله با آن چیست؟

0 1
  • تاریخ : 1401/11/23
  • بازدید : 333
میانگین امتیاز 5.00 از 1 رای داده شده
0 1

بر خلاف تصور ما آکنه هورمونی در هر سنی می تواند ایجاد شود، در این مقاله راه‌های مقابله صحیح با آن را می‌خوانیم.

درست سه روز قبل از جشن تولد ۳۳ سالگی‌ام، یک جوش دردناک و عصبانی در امتداد فک من ظاهر شد و به جمعیت نه یا ده نفری جوش‌های دیگر پیوست. همراهی آکنه با جوش‌های سرسیاه، منافذ بسته و چربی پوست به یک اتفاق عادی در زندگی من تبدیل شده است چیزی که فکر می‌کردم با پایان سن بلوغ بر طرف شود.

 درست است که جوش یک مورد پوستی جدی نیست اما به خاطر ظاهر ناخوشآیندی که دارد من را وادار می‌کند هر روز که به سر کار می‌روم کرم پودر بزنم در حالیکه می‌دانم این موضوع ممکن است ماجرا را بدتر کند.

سوال اصلی این است: چرا مشکلات پوستی «نوجوانان» تا بزرگسالی ادامه می‌یابد، و مهمتر از همه چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید؟ با ما همراه باشید.

 

پوست هورمونی چیست؟

پوست هورمونی پوستی چرب، مستعد جوش و گاهی ملتهب است که تحت تاثیر نوسانات هورمونی ایجاد می‌شود و معمولاً در دوران بلوغ تجربه می شود. با این حال، پوست هورمونی می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد و همچنان مشکلات پوستی را به همراه داشته باشد که معمولا در زنان شایع تر است.

 از کجا متوجه شویم پوست هورمونی داریم:

• آکنه در اطراف گونه ها و خط فک بیشتر است

• جوش های سرسیاه، سرسفید کنار لب و بینی

• چربی بیش از حد پوست

• التهاب و قرمزی پوست 

 

چه چیزی باعث آکنه هورمونی می شود؟

جوش‌های هورمونی به دنبال حساسیت زیاد غدد چربی پوست به هورمون آندروژن ایجاد می‌شوند. آندروژن ها باعث بزرگ شدن غدد چربی و افزایش تولید چربی در پوست می شوند. بعضی از زنان به صورت ژنتیکی نسبت به آندروژن‌ها حساس‌تر و مستعد جوش در سنین بعد از بلوغ هستند.

گاهی اوقات هم سبک زندگی ناسالم می تواند تعادل هورمونی را برهم زده و باعث ایجاد جوش شود.

 

آیا در هر سنی می توانید جوش هورمونی داشته باشید؟

من مطمئناً انتظار نداشتم که در دهه ۳۰ زندگی‌ام دچار مشکلات هورمونی شوم.

اما تحقیقات نشان داده هیچ سنی وجود ندارد که آکنه هورمونی لزوما متوقف شود. ژنتیک، محیط و سبک زندگی همگی عواملی هستند که ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی و ایجاد جوش شوند. بررسی عوامل مختلف کمک می‌کند بهترین راهکار را منطبق با سلیقه و سبک زندگیمان انتخاب کنیم و آکنه هورمونی را مدیریت کنیم. 

 

مدیریت آکنه‌ی هورمونی

برای جلوگیری از آکنه هورمونی، این گزینه ها را امتحان کنید:

 

  • روتین مراقبت از پوست خود را ساده کنید

ممکن است در شبکه‌های اجتماعی در مورد روتین‌های پوستی پیچیده با تعداد زیاد محصول شنیده باشید و همین پیچیدگی شما را از مراقبت پوست غافل کرده باشد. اما مشاورین فب به شما توصیه می‌کنند روتین پوستی ساده بهترین راه ضامن برای اجرای آن است.

این روتین ساده‌ی سه مرحله‌ای به خوبی در مدیریت و پیشگیری جوش‌های هورمونی کارآمد و لذت بخش است:

۱. فوم پاک کننده صورت

۲. کرم آبرسان صورت

۳. ضد آفتاب بدون چربی

درست است که جوش‌های هورمونی به علت چربی اضافه ایجاد می‌شوند اما شما با تمیز نگه داشتن منافذ، هم چربی پوست را کنترل می‌کنید هم پوست را از باکتری‌های ایجاد کننده آکنه‌های چرکی پاک می‌کنید. پس مهمترین اقدام برای پوست هورمونی تمیز نگه داشتن پوست است. 

 

https://fabpublic.ir/fa/product

 

گمان نکنید چون پوست چربی دارید دیگر نیازی به مرطوب کننده یا آبرسان ندارید، پوست خوشحال پوست پر اب است.

https://fabpublic.ir/fa/product

 حتما از ضد آفتاب مناسب پوست چرب استفاده کنید و هرگز از آن غافل نشوید. این سه مرحله ساده و حیاتی هستند آن را به روتین روزانه خود بدل کنید و لذت ببرید.

 

  • خودتان را غرق درمان‌های متنوع نکنید

خبر خوب! امروزه درمان های آکنه زیادی در بازار وجود دارد که برخی از آنها بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که باید چندین راه حل را همزمان امتحان کنید و همه‌ی محصولات آکنه را بخرید!

با چیزی ساده مانند اسید سالیسیلیک ۲ درصد در لوسیون شروع کنید که به راحتی در دسترس است و تحریک کننده نیست. برای چند هفته از آن استفاده کنید و ببینید آیا بهبودی دارید یا خیر.

گزینه های بیشتر که توصیه می‌کنیم زیر نظر مشاور استفاده کنید عبارتند از:

• بنزوئیل پراکسید

• آداپالن یا ژل دیفرین

• آزلائیک اسید

• بتا هیدروکسی اسید

 

  • به متخصص پوست مراجعه کنید

گاهی اوقات ممکن است مشکلات پوستی چند عاملی باشد که نمی‌توانید به تنهایی با آنها مقابله کنید. اگر پوست شما واقعاً بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید و یک برنامه درمانی قطعی دریافت کنید. یک متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا گزینه‌های موجود را مرتب کنید و گزینه‌ای را پیدا کنید که برای شما مناسب است.

 

  • پذیرش پوست هورمونی

این یک درک دردناک برای من بود، اما یاد گرفتم که پوست هورمونی ممکن است بخشی از زندگی من باشد که همیشه باید برای پیشگیری از جوش، روتین سه مرحله‌ای را حفظ کنم. اما باید بپذیرم گاهی با وجود مراقبت‌های من باز هم ممکن است جوش بزنم. 

یادگیری نحوه مدیریت پوست هورمونی و در عین حال تلاش برای پذیرش آن ممکن است کمی پارادوکس به نظر برسد، اما می تواند واقع بینانه و رهایی بخش نیز باشد.

وقتی در رسانه‌های اجتماعی چرخ می‌زنیم و تصاویری را می‌بینیم که پوستی بی‌عیب و نقص را نشان می‌دهند، ممکن است خود را بابت جوش‌هایمان سرزنش کنیم. اما باید بدانیم بسیاری از عکس‌هایی که آنلاین می‌بینیم فیلتر شده‌اند و علاوه بر آن، همه ما همان‌طور که هستیم زیبا و منحصربه‌فردیم.

 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما