تاثیر استرس بر روی پوست و راه های مدیریت آن

0 2
  • تاریخ : 1401/11/9
  • بازدید : 333
میانگین امتیاز 5.00 از 1 رای داده شده
0 2

پوست بزرگترین عضو بدن است و بسیار تحت تاثیر سلامت کلی بدن قرار می‌گیرد. ظاهر پوست می‌تواند مشکلات درونی را بازتاب دهد. به عنوان مثال،‌ استرس و اضطراب  می تواند خود را از طریق مشکلات پوستی مانند آکنه، التهاب و قرمزی پوست نشان دهد. 

درست است که داشتن یک روتین پوستی منظم در داشتن پوستی جوان و درخشان نقش اساسی دارد، اما باید بدانیم پوست از جهتی بسیار تحت تاثیر سیستم های درونی و پیچیده‌ی بدن مثل تغذیه، اضطراب و میزان فعالیت بدنی نیز قرار می‌گیرد.

گرچه وجود رابطه بین پوست و اضطراب از گذشته‌ها‌ی دور مورد تایید بوده اما در سالهای اخیر، طی مطالعات وسیع، میزان این اثر و راه حل های آن بیش از پیش مورد پژوهش قرار گرفته شده است. اگر پس از درمان‌های متعدد همچنان پوستی ملتهب و پر جوش دارید احتمالا علت بالا بودن سطح اضطراب است.

 در ادامه به معرفی انواع مختلف استرس های وارده به پوست، موقعیت های پوستی و راه حل های مدیریت آن می‌پردازیم با ما همراه باشید.

۱. استرس خورشید

قبل از اینکه به عوامل درونی بپردازیم، یک عامل وجود دارد که می تواند از نظر فیزیکی به پوست شما فشار و استرس وارد کند و آن را ضعیف کند: اشعه ماوراء بنفش خورشید

پرتوهای فرابنفش چه به صورت نور طبیعی خورشید و چه به صورت وسایل مصنوعی مانند سولاریوم، به سلول‌های خونی سیگنال می‌دهند که برای ترمیم بسیج شوند و سطح پوست بیایند. به این پدیده التهاب و در موارد شدید آفتاب سوختگی می‌گوییم.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است منجر به تیره شدن لکه ها، خال ها و حتی سرطان پوست شود. بهترین راه برای مبارزه با اشعه ماوراء بنفش و استرس خورشید استفاده از کرم ضد آفتاب است. علاوه بر ضد آفتاب‌ها، می‌توانید با آسیب‌های ناشی از نور خورشید از درون بدن به بیرون نیز مقابله کنید. 

تحقیقات مواد مغذی خاصی را با توانایی تقویت محافظت طبیعی پوست در برابر آفتاب، مرتبط کرده است. میوه های سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C (مانند توت فرنگی و انار) این توانایی را دارند که از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کنند. مهم است به خاطر داشته باشید که خوردن این غذاها جایگزین استفاده از ضد آفتاب نمی شود. علاوه بر مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها، همچنان باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

۲. التهاب و تحریک بیش از حد پوست

کهیر، پسوریازیس، اگزما و درماتیت  اغلب در نتیجه التهاب هستند، اما مطالعات نشان می‌دهند که وقتی شما بیش از حد مضطرب هستید، توانایی‌های محافظتی پوست به خطر می‌افتد.

به عبارت دیگر، استرس تنظیم و متعادل ماندن پوست را سخت‌تر می‌کند و ممکن است در نتیجه‌ی یک هفته بی خوابی یا اضطراب امتحان و کار، پوستتان جوش بزند یا ملتهب و قرمز شود.

۳. افزایش تولید روغن و آکنه

استرس با آکنه ارتباط زیادی دارد، به خصوص برای زنان. کورتیزول، که هورمون استرس است، می تواند باعث عدم تعادل هورمون ها و بیوشیمی بدن شود و تعادل ترشح چربی را برهم زند و آن را افزایش دهد.

۴. پوست نازک تر و حساس تر

در مواردی که سطح کورتیزول به طور غیرعادی بالا باشد، ممکن است پوست نازک‌تر شود. کورتیزول منجر به تجزیه پروتئین‌های پوست می‌شود که می‌تواند باعث شود پوست نازک و شکننده به نظر برسد و همچنین به راحتی کبود و پاره شود.

۵. تأخیر در بهبود طبیعی زخم

در مواجهه با استرس شدید، اپیدرم  به سرعت ضعیف شده و خطر ابتلا به عفونت ها و پاتوژن های محیطی را افزایش دهد. همچنین توانایی طبیعی پوست برای التیام زخم ها، اسکارها و آکنه را کاهش می دهد. برای ترمیم سد پوستی خود می توانید از محصولات حاوی گلیسیرین و اسید هیالورونیک استفاده کنید. و حتما ضد آفتاب بزنید.

علاوه بر حفظ رطوبت داخلی پوست از طریق مصرف آب، حتما از یک آبرسان طولانی مدت مانند کرم آبرسان صورت فب‌ پابلیک که حاوی آکواکسیل، ملوکول سه بعدی آبرسان، بهره ببرید.

۶. خطوط ریز و چین و چروک

وقتی مضطرب هستیم بیشتر اخم می‌کنیم و صورت خود را در حین خواب منقبض می‌کنیم. این کار خطوط و چین و چروک را زیاد می‌کند.

پس باید در مورد آن چه کرد؟ بهترین و در دسترس ترین راه یوگای صورت است. یوگای صورت که بی خطرتر از بوتاکس است، می تواند به نتایج مشابهی منجر شود، اگرچه تعهد به انجام هر روز این کار ممکن است سخت باشد اما جالب است بدانید حتی پس از یک هفته انجام یوگا و ماساژ صورت نتیجه‌ی آن کاملا محسوس است.

راه‌های مدیریت اضطراب

در حالی که حذف کامل استرس از زندگی تقریبا غیرممکن است، راه هایی برای مدیریت آن وجود دارد. شما می‌توانید با به کار گفتن موارد زیر اضطراب خود را مدیریت کنید و از آسیب به پوست و سلامت کلی بدن پیشگیری کنید.

  • یوگا و مراقبه کنید. روزانه از حرکات کششی و تنفسی کمک بگیرید تا با فعال کردن سیستم پاراسمپاتیک آرامش پیدا کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده یا صنعتی و شیرینیجات پرهیز کنید.
  • روزانه از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • منظم ورزش کنید. ورزش هوازی منظم سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد.
  • با دوستان خود به طبیعت بروید و بازی کنید.
  • مهارت‌های جدید یاد بگیرید.
  • از جلسات مشاوره تخصصی جهت مدیریت اضطراب کمک بگیرید.
امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما