روتین پوستی مناسب سنین مختلف

0 0
  • تاریخ : 1401/10/18
  • بازدید : 348
میانگین امتیاز 0.00 از 0 رای داده شده
0 0

پوست بزرگ ترین عضو بدن شماست و در طول زندگی دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود. از پوست لطیف یک نوزاد تازه متولد شده تا دوران نوجوانی که پوست مستعد آکنه است گرفته تا چین و چروک‌ها در سنین بالاتر، پوست شما مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد که هر مرحله نیاز مختص خودش را دارد.

روتین مراقبت از پوست و محصولات مراقبت از پوست و مو که استفاده می کنید باید نیازهای جدید و متناسب با سن شما را برآورده کنند. 

 

نوجوانان و جوانان

در طول سال‌های نوجوانی، تغییرات هورمونی زیادی به واسطه‌ی بلوغ رخ می دهد که می‌تواند پوست را تحت تاثیر قرار دهد.

این تغییرات عمدتاً در صورت، قفسه سینه، شانه ها و پشت دیده می‌شوند. از آنجاییکه با تغییرات هورمونی تولید سبوم (چربی پوست) افزایش پیدا می‌کند، پوست چرب و مستعد آکنه می‌شود. این اثرات معمولاً با عبور از سن بلوغ ناپدید می شوند، اما در برخی از افراد به خصوص زنان ممکن است تا سنین بالاتر ادامه پیدا کند.

با رعایت یک روتین پوستی و محصولات مناسب می‌توانید راحتتر از این مرحله عبور کنید:

- پوست خود را تمیز نگه دارید! جوش‌ها با باکتری و چربی اضافه ایجاد می‌شوند، پس یک شوینده‌ی خوب در روتین پوستی نوجوانان بسیار ضروری است. شما می توانید دو بار در روز پوستتان را تمیز کنید، به خصوص در روزهایی که آرایش کرده اید حتما دبل کلین کنید.

تونیک پاک کننده (میسلار واتر) و فوم شستشوی فب پابلیک، بدون سولفات و پارابن و بدون احساس خشکی و کشیدگی به تمیزی کامل پوست شما کمک می‌کنند.                 

 

       

 

- مرطوب کننده پس از شستشو، آب و چربی از دست رفته را به پوست شما باز می‌گرداند و کمک می‌کند پوستی درخشان و شاداب داشته باشید.

اگر پوستی چرب دارید خرید کرم آبرسان صورت را به شما توصیه می‌کنیم. آبرسان فب‌پابلیک حاوی آکوآکسیل، ملکول سه بعدی آبرسان، است و تا ۱۲ ساعت پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد. این محصول پارابن و پارافین ندارد.

 

-  نوجوانان بیشتر وقت خود در خارج از منزل هستند، جایی که پوست در معرض اشعه UV خورشید قرار دارد. به همین دلیل، استفاده از ضد آفتاب برای اطمینان از محافظت از پوست ضروری است.

حدود ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به بیرون، از کرم ضد آفتاب با محافظ UV وسیع الطیف حداقل PF ۳۰ استفاده کنید. SPF (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید) به جلوگیری از آسیب اشعه خورشید به پوست کمک می کند.

 

اواخر دهه ۲۰ و ۳۰

در اواخر دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی، درم و اپیدرم معمولاً به دلیل سبک زندگی، ژنتیک و عوامل محیطی شروع به نازک شدن می‌کنند. همچنین ممکن است اولین علائم پیری مانند خطوط ریز در پیشانی و خط خنده ظاهر شوند. با نزدیک شدن به اواخر دهه ۳۰، پوست شروع به نازک شدن می کند و این امر محافظت طبیعی پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش کاهش می‌دهد. در این دوره علاوه بر سه نیاز قبلی که عنوان شد، پوست  به مراقبت‌های جدیدی که در زیر می‌آیند نیاز پیدا می‌کند.

- با افزایش سن، ‌انعطاف پذیری و میزان کم می‌شود در نتیجه چین و چروک و خطوط ریز بیشتر می شود. فرآیندهای متابولیک سلول پوست نیز شروع به کند شدن می کند. پوست اسید هیالورونیک کمتری تولید می کند که باعث می شود پوست رطوبت بیشتری از دست بدهد، بنابراین استفاده از محصولات حاوی اسید هیالورونیک در این مرحله مهم است.

-ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از ایجاد لکه های تیره و روشن شدن پوست در اواخر دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی کمک می کند و به آن درخشندگی می بخشد. آنتی اکسیدان ها همچنین ساخت کلاژن را تقویت کرده و در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند.

-همچنین ممکن است شروع به استفاده از محصولات ضد پیری برای از بین بردن یا جلوگیری از چین و چروک و خطوط کمک‌کننده باشد.

دهه ۴۰

پس از عبور از چهل سالگی، ساختار پوست به تدریج تغییر می‌کند. اپیدرم آرایش منظم لایه هایش را از دست می دهد و سایز سلول‌ها کوچک می‌شود.

با افزایش چین و چروک و خطوط ریز، پوست خشن‌تر و خشک‌تر می شود. در این سن، لکه‌ها ایجاد می‌شوند. بافت‌های درم توانایی اتصال به ملکول آب و ساختار فیبری خود را از دست می دهند و در نتیجه چین و چروک های بیشتری ایجاد می شود. همچنین خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد زیرا به دلیل کاهش جریان خون، به خوبی تغذیه نمی شود. 

سرم ویتامین B3 مانند نیاسینامید می تواند به مدیریت چین و چروک و مشکلات رنگدانه ای در پیری پوست کمک کند.

سرم‌های آنتی اکسیدان به محافظت از پوست در برابر آلودگی و اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

سایر محصولاتی که ممکن است استفاده شود عبارتند از کرم صورت، کرم دور چشم، پاک کننده و رتینول.

دهه ۵۰+

در سن بالای ۵۰ سال، پوست مانند گذشته قادر به تولید چربی نیست و به علت کاهش شدید تولید کلاژن و اسید هیالورونیک خشکی و چین و چروک بیشتر می شود. به دلیل بازسازی آهسته و اختلال در بهبود زخم، پوست نازک تر می شود. همچنین لکه های تیره همراه با حساسیت به نورخورشید، افزایش می یابد.

به دلیل کاهش عملکرد سیستم ایمنی، پوست بیشتر مستعد عفونت می‌شود. همانطور که پوست حساس‌تر می شود، روتین و محصولات مراقبت از پوست ملایم‌تری مورد نیاز است.

مرطوب کننده برای مبارزه با خشکی پوست و ضد آفتاب برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ضروری است.

اسید هیالورونیک و رتینوئید برای مقابله با خشکی و چین و چروک پوست می‌تواند مفید باشد.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما