۵ اقدام مهم در تغذیه برای داشتن پوستی بهتر

0 1
  • تاریخ : 1401/9/20
  • بازدید : 354
میانگین امتیاز 5.00 از 1 رای داده شده
0 1

بخش مهمی از سلامت و درخشش پوست ما را مواد مغذی که از طریق خون به پوست می‌رسد مشخص می‌کند.

لایه‌ی درم سرشار از مویرگ‌های خونی است که وظیفه دارند خون، اکسیژن و مواد مغذی لازم برای بازسازی را به پوست برسانند. هر غذایی که می‌خوریم به طور مستقیم در روند بازسازی و ترمیم یا تخریب پوست اثر دارد و با تغییر در سبک تغذیه می‌توانیم پوست بهتری داشته باشیم.

در اینجا به پنج اقدام اساسی در تغذیه اشاره خواهیم کرد که عملی کردن آن‌ها در کنار استفاده از محصولات مراقبت از پوست فب پابلیک کمک می‌کند پوستی سالم و درخشان داشته باشیم.

 

۱. مراقب نواسانات قند خون باشید

وقتی قند خون با خوردن شیرینی‌جات یا کربوهیدرات زیاد مثل برنج و سیب زمینی مدام بالا و پایین شود، بدن نسبت به هورمون انسلوین مقاومت پیدا می‌کند و این هورمون دیگر به خوبی نمی‌تواند وظیفه‌ی خود یعنی تنظیم قند خون را  انجام دهد و مجبور است بیشتر از حد نیاز تولید شود. انسولین و قند بالا، به بافت پوست آسیب می‌زنند و سرعت تخریب کلاژن و الاستین بالا می‌رود.

راه‌های کنترل نوسانات قند خون:

  • مصرف قند و شکر و مشتقات آن مثل شکلات، شیرینی، کیک، نوشابه محدود کنید.
  • در کنار کربوهیدرات‌هایی مثل برنج، سیب‌زمینی، نان و میوه‌، از سبزیجات فیبری مثل کرفس، کاهو، اسفناج و جعفری استفاده کنید تا قند خون آهسته تر بالا رود و انسولین کمتری ترشح شود.
  • در هر وعده بهتر است ابتدا سزیجات فیبری نوش جان کنید تا با ایجاد یک پوشش در دستگاه گوارش جذب کربوهیدرات کمتر شود.
  • بهتر است غذا را آهسته و آگاهانه میل کنید تا قند خون آهسته‌تر بالا رفته و تحریک انسولین کمتر باشد.
  • بعد از صرف غذا کم راه بروید و یک جا نشینید.
  • ورزش کنید و زندگی فعال داشته باشید

۲. آب زیاد بنوشید

 آب درپوست نقش مهمی دارد چون باعث ایجاد ظاهری درخشان و شاداب و افزایش خاصیت ارتجاعی آن می‌شود و از طرفی مواد مغذی مورد نیاز پوست مثل انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان ها، در یک محیط مرطوب بهتر جابجا شده و عملکرد بهتری دارند. همچنین بسیاری از محصولات مراقبت پوست در یک پوست هیدراته بهتر عمل می‌کنند و تاثیرشان بهتر نشان داده می‌شود. پس نتیجه می‌گیریم نوشیدن آب کافی نقش بسیار مهم و حیاتی در سلامت و درخشندگی پوست دارد. روزانه ۶-۸ لیوان آب بنوشید و برای یادآوری بهتر پیشنهاد می‌کنیم همیشه یک بطری شخصی همراه داشته باشید.

۳. از سلامت روده‌ها مراقبت کنید

وقتی روده‌ها و دستگاه گوارش سالم باشد یعنی غذا به خوبی هضم و جذب شده در نتیجه مواد مغذی وارد خون شده و به مصرف دیگر اندام‌ها از جمله پوست می‌رسند و همچنین مواد اضافی و سمی به خوبی و به موقع از بدن خارج می‌شود. برای بهبهود عملکرد دستگاه گوارش وجود باکتری‌های مفید یا همان میکروبیوم نقش مهمی دارد. 

اقداماتی که کمک می‌کنند میکروبیوم روده حفظ شود:

  • مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه 
  • مصرف غذاهای تخمیری مثل سرکه خانگی، ماست تخمیری و ...
  • مصرف مکمل‌های حاوی پروبیوتیک
  • عدم مصرف شکر زیرا باعث تکثیر باکتری‌های مضر در روده می‌شود
  • عدم مصرف غذاهای صنعتی و شیمیایی زیرا باعث از بین رفتن میکروبیوم روده می‌شود

۴. از مواد حاوی آنتی‌اکسیدان زیاد مصرف کنید

سلول‌های پوست در حضور رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو تخریب شده و کلاژن و الاستین خود را از دست می دهند. مصرف مقدار کافی آنتی اکسیدان از طریق غذا این فرآیند مخرب را کند کرده و جلوی نابودی سلول‌ها و پروتین های حیاتی آن را می‌گیرد. ویتامین C، ویتامین E و A از جمله مهمترین ویتامین‌ها هستند که هم با مصرف خوراکی هم استفاده از محصولات حاوی این آنتی اکسیدان ها به درخشش و سلامت پوست کمک بزرگی می‌شود.

سبزیجات و میوه‌های رنگی و تازه غذاهای حاوی آنتی اکسیدان فراوان هستند و لازم است متناسب با فصل روزانه حتما از سبزیجات و میوه‌های تازه در برنامه‌ی غذایی استفاده شود.

۵. از مواد غذایی صنعتی و حاوی نگهدارنده پرهیز کنید

مواد غذایی صنعتی و نگهدارنده ها نقش رادیکال آزاد را دارند و باعث افزایش استرس اکسیداتیو و در نتیجه تخریب کلاژن و الاستین در پوست شده و روند پیری را تسریع می‌بخشند. این غذاها شامل چیپس و پفک، سوسیس و کالباس، نوشابه و آبمیوه های مصنوعی اند.

 

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما