به سادگی نوع پوست صورت خود را بشناسید

0 2
  • تاریخ : 1401/8/24
  • بازدید : 335
میانگین امتیاز 5.00 از 1 رای داده شده
0 2

انواع پوست به استناد آکادمی پوست امریکا، پنج نوع است: خشک، چرب، نرمال، مختلط و حساس

جالب است بدانیم که نوع پوست با ما به دنیا می‌آید و خیلی کم در طول زندگی تغییر می‌کند پس ما نمی‌توانیم نوع پوست خود را تغییر دهیم. اما شناسایی آن بسیار مهم است چون می‌توانیم با توجه به نیازهای ویژه‌ی نوع پوستمان، متوجه شویم چه نوع محصولات مراقبت از پوست و روتین پوستی باید داشته باشیم.

روش ساده شناسایی نوع پوست در خانه در ۳۰ دقیقه:

ابتدا صورت خود را با یک شوینده‌ی مناسب شستشو دهید و با ملایمت خشک کنید، سپس ۳۰ دقیقه صبر کنید:

  • اگر بعد از ۳۰ دقیقه پوست شما براق شد، پوست شما چرب است.
  • اگر بعد از ۳۰ دقیقه احساس کشیدگی داشتید، پوست شما خشک است.
  • اگر بعد از ۳۰ دقیقه فقط ناحیه بینی و پیشانی شما براق شد و گونه ها تغییری نکرد، پوست شما مختلط است.
  • اگر بعد از ۳۰ دقیقه احساس نرمی و رطوبت داشتید ولی پوست براق نشده بود، پوشت شما نرمال است.

پوست چرب

پوست چرب نسبت به حالت نرمال، چربی بیشتری تولید می‌کند، در نتیجه براق و چرب است. این نوع پوست بیشتر مستعد جوش است چون به دلیل دارا بودن منافذ بزرگترو تولید چربی بیشتر، در صورتی که منافذ به هر دلیلی بسته شوند ، باکتری ها رشد کرده و منجر به ایجاد آکنه و جوش‌های چرکی میشوند.

نکته‌ی مهم در مورد پوست چرب این است که افراد گمان می‌کنند دیگر به مرطوب‌کننده نیازی ندارند در صورتیکه این نوع پوست هم به مرطوب‌کننده‌ی مناسب و هم به آبرسان احتیاج دارد و مهمترین اقدامی که باید در روتین پوستی صورت گیرد این است که حتما ۲-۳ بار در روز پوست صورت با فوم شستشو داده شود تا چربی اضافه و آلودگی به خوبی از منافذ پوست پاک شود و از تشکیل جوش پیشگیری شود.

پوست خشک

پوست خشک نسبت به حالت نرمال چربی کمتری تولید می‌کند. پوست خشک، شکننده، کدر و زمخت است و گاهی ظاهری پوسته پوسته پیدا می‌کند و ممکن است در مواقع خشکی شدید، با خارش همراه باشد. این افراد باید با مرطوب‌کننده و آبرسان مناسب، از پوست خود مراقبت کنند. از شستن صورت با آب داغ و شوینده‌های قوی پرهیز کرده و از محصولات بدون الکل استفاده کنند.

پوست نرمال

پوست نرمال چربی مناسبی تولید می‌کند که نه پوست را براق و نه خشک می‌کند. معمولا جوش نمی‌زند و پوست ظاهری نرم و معمولی دارد. با وجود اینکه پوست نرمال نگرانی و دردسر خاصی ندارد ولی همچنان رسیدگی به نیازهای آن مانند دیگر انواع پوست باید متناسب با نیاز صورت گیرد.

پوست مختلط

پوست مختلط در ناحیه بینی و پیشانی( T-zone ) چرب است و در گونه ها خشک یا نرمال است. این نوع پوست تحت تاثیر فصول مختلف و تغییرات هورمونی تغییر می‌کند. شستشوی مناسب و استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان متناسب با شرایط پوست باید در روتین پوستی این افراد قرار گیرد.

پوست حساس

حساس بودن پوست به عنوان یک تایپ پوستی معرفی شده اما هر نوع پوستی می‌تواند حساس هم باشد. مثلا پوست چرب و حساس، پوست خشک و حساس یا پوست نرمال و حساس. حساسیت پوست معمولا به شکل قرمزی، خارش و سوزش و نازکی بیش از حد خود را نشان دهد و مهمترین اقدام در کنار مرقبت‌های اصلی پوست این است که از تماس پوست با مواد حساسیت‌زایی همچون  مواد شیمیایی، رنگ‌ها و نگهدارنده‌ها جلوگیری شود.

علاوه بر تایپ پوست، گاهی پوست ما در شرایط موقت قرار گرفته و نیازهایش تغییر می‌کند. مثلا ممکن است در شرایط کم آبی یک پوست چرب هم دهیدراته و خشک شود و در این صورت نوع پوست تغییر نکرده و تنها یک موقعیت پوستی گذراست که با مراقبت‌های ویژه پوست به حالت اصلی خود باز می‌گردد.

امتیاز دهید :
به اشتراک بگذارید :

نظر دهید

گزارش

نظرات کاربران

اینستاگرام ما